Record de apeluri la Telefonul Vârstnicului

> S-au accentuat sentimentele de izolare, de neputinţă şi inutilitate

 Telefonul Vârstnicului a înregistrat un număr dublu de apeluri în starea de urgenţă şi a avut zilnic de 5 ori mai mulţi apelanţi noi. Vârstnicii au cerut ajutor pentru cumpărături, dar şi consiliere psihologică şi li s-au accentuat sentimentele de izolare, de neputinţă şi inutilitate.

Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială dedicată seniorilor din România, a înregistrat zilnic de cinci ori mai mulţi apelanţi noi şi un număr dublu de interacţiuni, în perioada stării de urgenţă, între 16 martie – 14 mai 2020, comparativ cu perioada anterioară.

Cele 3.133 de interacţiuni cu persoane din toată ţara au relevat problemele cu care se confruntă vârstnicii şi importanţa serviciilor sociale dedicate persoanelor vârstnice, care răspund unor nevoi existenţiale şi nu se opresc la 15 mai.

În perioada analizată, 900 de persoane au beneficiat de consiliere, îndrumare, informaţii practice sau sprijin emoţional oferite de Telefonul Vârstnicului printr-o echipă specializată.

Telefonul Vârstnicului a identificat şi cartografiat în timp real nevoile urgente exprimate de vârstnicii din toată ţara în cele 8 săptămâni. Aproape jumătate dintre cei care au apelat la Telefonul Vârstnicului sunt oameni care locuiesc singuri (43%). Din totalul apelanţilor, 69% sunt femei. Când vine vorba de mediul din care apelează, 74% sunt din oraşe mari, inclusiv Bucureşti, ştiut fiind faptul că în mediul urban singurătatea este mai accentuată.

Principalele motive pentru care cei mai mulţi dintre vârstnici au apelat linia specială sunt despre cum pot să obţină ajutor material, cum ar fi alimente, medicamente, igienico-sanitare, informaţii utile referitoare la servicii publice în perioada pandemiei, cumpărături livrate acasă, îngrijire şi sprijin practic la domiciliu, dar şi informaţii medicale. Noile tipuri de solicitări adresate în perioada menţionată se referă la facilitarea cumpărăturilor şi consiliere psihologică prin telefon.

„Faptul că au sunat mai mulţi vârstnici în perioada aceasta este o consecinţă directă a izolării şi distanţării sociale impuse de pandemia de Covid-19. Însă, chiar dacă starea de urgenţă a fost ridicată, distanţarea socială rămâne în continuare o măsură de protecţie recomandată, mai ales pentru această categorie de vârstă. Aşadar, nevoile vârstnicilor – fie ele de ordin psihologic, fie material – nu vor dispărea, cel mult se vor atenua, dar ele rămân prezente. În schimb, iniţiative de sprijin oferite se vor restrânge” a declarat Roxana Molocea, coordonator al proiectului Telefonul Vârstnicului.

Echipa Telefonul Vârstnicului, compusă în mod curent din 3 specialişti în asistenţă socială şi 15 voluntari care ajută la alinarea singurătăţii, a fost extinsă în contextul numărului record de apeluri, prin prestaţia part-time a 6 psihologi şi alăturarea altor 8 psihologi în echipa de voluntari.

Echipa semnalează faptul că nevoile existenţiale ale multora dintre seniori, relevate de perioada crizei, nu se opresc odată cu ridicarea stării de urgenţă.

„În contextul pandemiei, am observat că s-au accentuat sentimentele de izolare, de neputinţă sau de inutilitate. Stările predominante au fost cele de disconfort, anxietate sau deprimare, dar şi acutizarea simptomelor specifice tulburărilor preexistente” a adăugat Ioana Bejan, psiholog la Telefonul Vârstnicului.

Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri, între orele 8 şi 20, iar sâmbăta între 8 şi 16. Linia poate fi accesată şi de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situaţie dificilă în care se află o persoană în vârstă.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: