Asociaţia Învăţătorilor din România cere renunţarea la evaluarea naţională şi bacalaureat

Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România (AGIRo) cere autorităţilor renunţarea la susţinerea examenelor de evaluare naţională şi bacalaureat. De ce viitorii medici sau profesori îşi pot lua diploma prin examen online, iar pentru copiii de 13 şi 17 ani examenele trebuie organizate în şcoli, întreabă AGIRo, citată de Mediafax.

Potrivit unei scrisori deschise a Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo) adresată preşedintelui, Guvernului, Parlamentului şi Ministerului Educaţiei, universităţile au decis organizarea online a examenelor de semestru, de an şi de finalizare a studiilor de învăţământ superior şi vor face admiteri fără notele de la bacalaureat, fără examene, doar în baza mediilor din anii de liceu.

„Nu înţelegem de ce viitorii medici, profesori, jurişti şi ingineri pot să îşi ia diploma de licenţă, masterat şi doctorat prin examene online (şi apoi să ne lăsăm viaţa şi ţara pe mâinile lor), iar examenele elevilor de 13 şi 17 ani (în cazul cărora vor mai trece mulţi ani până să ajungem pe mâinile lor) trebuie neapărat organizate strict în şcoli, sub supravegherea profesorilor şi a camerelor video. Credeţi că sunt argumente serioase pentru asemenea decizii radical opuse?” se arată în scrisoarea adresată autorităţilor.

Reprezentanţii AGIRo propun renunţarea la susţinerea evaluării naţionale şi a bacalaureatului în acest an, iar situaţia şcolară să fie calculată pe baza mediilor anuale şi din semestrul întâi.

Potrivit acestora, examenele naţionale nu ar fi relevante şi aduc mai multe argumente în acest sens.

„Argumente privind examenele:

  1. Examenele (dacă s-ar ţine) nu ar fi oricum relevante din cauză că mulţi elevi (poate chiar dintre cei valoroşi) nu vor risca să participe la ele. Unii nu ar fi primiţi nici dacă ar vrea (vezi recomandările mediului sanitar pentru elevii cu afecţiuni sau care locuiesc cu părinţi/bunici cu afecţiuni de sănătate sau peste 65 ani;
  2. Ce se va întâmpla dacă vor fi mulţi profesori care să refuze să fie evaluatori sau supraveghetori? Şi în anii anteriori au fost greu de găsit voluntari. Unii nu ar fi primiţi nici dacă ar vrea (vezi recomandările mediului sanitar pentru profesorii cu afecţiuni sau care locuiesc cu soţ/mamă/tată/socru/soacră de peste 65 ani/cu afecţiuni de sănătate);
  3. De bună seamă că ar fi alocaţi bani cu nemiluita pentru măşti, mănuşi, dezinfectanţi, termometre, despărţitoare şi pază. În mod cert că se va elabora un protocol de mişcare a elevilor prin şcoală. Îl vor respecta însă copiii/tinerii, mai toţi gata să îşi descarce energia acumulată în lunile de consemn acasă? Nu sunt printre ei oare şi copii ai adulţilor care nu au respectat nici până acum restricţiile? Se vor putea asigura câte doi puşcaşi marini care să îl flancheze pe fiecare zurbagiu în parte?
  4. Profesorii sunt singurii care răspund legal de viaţa şi siguranţa elevilor în şcoli (minorii nu răspund în faţa legii, pot fi cel mult mustraţi dacă încalcă vreun protocol). Îşi vor lua profesorii această răspundere legală de a-i apăra pe elevi în faţa unui pericol invizibil şi de a-i proteja chiar şi de ei înşişi?
  5. Adevărata valoare a unui elev nu este totdeauna precis dată de rezultatele lui la un examen de doar câteva ore şi în condiţii de stres. Este posibil ca varianta cu mediile din gimnaziu să îi favorizeze pe unii (în general pe cei din medii defavorizate şi cu părinţi care nu îşi permit să îi dopeze cu meditaţii) şi să îi defavorizeze pe alţii (în general din medii favorizate şi cu părinţi care îşi permit să le plătească meditaţii). Şi în anii trecuţi, cu toată rigoarea examenelor, au fost mulţi, mulţi elevi care, după începerea liceului, văzând că nu fac faţă la un liceu de elită, s-au transferat de acolo. Şi nu a fost gaură în cer. În privinţa copiilor care nu vor prinde un liceu de elită, dar valoroşi şi cu părinţi gata să îi ajute, sunt sigur că vor reuşi ulterior un transfer acolo unde îşi doresc. Pentru aceste situaţii şi în acest an, chiar ministerul ar putea elabora o variantă de redistribuire a elevilor după începutul anului şcolar, bazată eventual pe nişte diferenţe etc. Această redistribuire s-ar face în chiar perioada de început a liceului, perioadă care sigur va fi dedicată recuperării materiei din ratatul semestru al doilea. Luarea în calcul a mediilor anuale pentru repartiţia la liceu s-ar putea să aducă la licee de elită şi copii cu potenţial, dar din medii defavorizate şi care nu îşi permit meditaţii pentru examene. Nu ar fi ceva perfect, dar ştiţi vreun sistem perfect sub soare?
  6. Pe lângă cele de mai sus ne punem şi următoarele întrebări de conştiinţă:

> Cum am/aţi răspunde dacă se va dovedi că virusul s-a răspândit între elevi-elevi, profesori-elevi, profesori-profesori sau în mijloacele de transport cu care vin aceştia la şcoală?

> Dar dacă un elev va muri contaminat în şcoală?

  1. Îngrijorări recente:

> Peste 7% dintre toate cazurile de infecţie cu noul coronavirus din România au fost depistate la copii. Până în 3 mai aproape 1000 de copii din România aveau Covid-19 (date oferite de Centrul român pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor Transmisibile). Nimeni nu ştie ce se va întâmpla odată cu revenirea acestora în şcoli. Doi copii infectaţi cu Covid-19, o fată de 12 ani şi un băiat de 13 ani, au murit în Belgia şi Marea Britanie. Adolescenţi morţi din cauza Covid-19: doi băieţi din SUA şi o fată din Franţa (nu aveau probleme de sănătate);

> Unii medici avertizează că România e în zona maximă de risc pandemic, alături de SUA, Suedia şi Marea Britanie;

  1. Anularea evaluării naţionale şi a bacalaureatului este şi propunerea Institutul pentru Calitatea Vieţii, a sindicatelor şi a unor foşti miniştri ai educaţiei” se arată în scrisoarea deschisă.

De asemenea, AGIR propune organizarea unei licitaţii pentru înfiinţarea Bibliotecii Şcolare Virtuale şi a Platformei şcolare de e-learning, prevăzute de art. 70 din Legea educaţiei.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: