Şcoala şi iar şcoala

Pedagogii, psihologii, managerii educaţiei, unele şcoli şi state au înţeles-o demult: învăţământul nu trebuie să mai depindă exclusiv de clădirea şcolii şi de sala de clasă, iar alternativele nu sunt puţine. Se detaşează platformele e-learning: „totalitatea situaţiilor educaţionale în care se utilizează semnificativ mijloacele Tehnologiei Informaţiei şi [a] Comunicării“ în care calculatorul şi Internetul preiau în parte rolul cursurilor, al profesorului şi al tablei din faţa clasei. În plus, cele două sisteme pot fi complementare. Respectivele platforme „smart education“ sunt necesare nu numai învăţământului de la distanţă al elevilor şi al studenţilor, ci şi educaţiei adulţilor, la noi lăsată complet în afara discuţiei.

Autorităţile educaţiei româneşti s-au lipit mai uşor de „teleşcoală“, o formă pasivă de e-learning, fiindcă aceasta presupune transmiterea live a lecţiilor fără a urmări concomitent activitatea elevilor, care pot păstra aplicaţia deschisă, dar pot face orice altceva. Aşadar nu presupune interactivitatea permanentă, feedback, controlul şi evaluarea promptă a profesorului imediat după încheierea exerciţiului. Parţial, situaţia ar putea fi rezolvată prin realizarea celor două chestionare promise, unul pentru ciclul primar, altul pentru cel gimnazial şi transmiterea lor întregului corp profesoral şi elevilor. Dar rămân încă multe zone neacoperite.

Cine se teme că rezultatele la învăţătură vor scădea prin e-learning nu are decât să analizeze situaţia şcolară a copiilor şi a tinerilor din Australia, Canada, ţările nordice… Cu toţii au o pregătire, demonstrată prin aceleaşi blestemate teste PISA, cu mult superioară alor noştri care, peste 40%, au mari dificultăţi de înţelegere a unor texte simple şi de însuşire a principalelor operaţii aritmetice.

Fiindcă modernizarea educaţiei româneşti nu a fost niciodată prioritate naţională, decât în vorbe, acum coronavirusul ne poate pune în situaţia nenorocită de a pierde anul şcolar ori de a rămâne cu materia nefăcută, neconsolidată, ceea ce e cam acelaşi lucru. Şcolile cu pretenţii din marile oraşe şi-au chemat elevii să ia legătura cu profesorii online, dar platforme e-learning lipsesc aproape pretutindeni. Fireşte că se va putea comunica pe reţelele de socializare, pe WhatsApp, pe mesagerie, dar sub nicio formă nu va putea fi antrenată concomitent toată clasa ori şcoala în lipsa acestora. De la şcolile de la ţară, deocamdată, nu am veşti.

Cum facem rost de platforme e-learning? O serie de state dezvoltate din punct de vedere educaţional, mai cu seamă cele nordice, e.g. Estonia, „ţara cu cele mai bune rezultate la testele PISA“, şi diverse „open sources software“ ni le pun la dispoziţie gratuit (free), în caz că Ministerul Educaţiei nu a făcut-o deja, dar pentru asta ar fi trebuit să se preocupe cineva, adică sectorul de specialitate al ministerului şi informaticienii şcolilor, însă nu sunt atât de sigur că le au funcţionale. Doar acum, când le-a ajuns jarul nevoii sub călcâie, au început să se agite.

Platformele acestea home school (şcoala de acasă) nu vor putea fi folosite decât după o sumară(?) pregătire a elevilor şi a dascălilor, deja deprinşi cu astfel de tehnici în laboratorul şi prin lecţiile de informatică. E nevoie, însă, de calculatoare şi tablete destul de performante şi de licenţe, care nu sunt deloc ieftine şi nici posibile în familiile sărace, cu mulţi copii, la ţară, unde ofertele de locuri de muncă nu abundă. E nevoie de intervenţia guvernului şi a autorităţilor locale. Numai că acum priorităţile sunt altele.

E îmbucurător că mai-marii şcolii au decis că anul şcolar nu se va închide şi promit că nici nu va fi un an ratat, iar examenele de sfârşit vor avea totuşi loc la o dată care se va anunţa. Numai că, în acest caz, parcurgerea programei şcolare va cădea mai ales în seama elevilor şi a părinţilor. Mulţi sunt acasă fiindcă le permite legea, dar şi mai mulţi vor fi la lucru sau pe ogoare, căci fabrica, instituţia, agricultura au legile lor. De aceea am serioase îndoieli asupra reuşitei. Să sperăm că elevii vor înţelege că sunt singurii responsabili pentru realizarea lor ca oameni mari. Mult succes!

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: