AJOFM Suceava se pregăteşte să gestioneze un număr uriaş de dosare de şomaj

> Mirela Adomnicăi: Avem semnale că vom avea peste 25.000 de şomeri pe care va trebui să-i gestionăm > Îndemn angajatorii la responsabilitate socială şi să adopte şi măsuri alternative

 Directorul executiv al AJOFM Suceava, Mirela Adomnicăi, a declarat, ieri, la Subiectul Zilei de la News Bucovina, că se estimează că în perioada următoare, pe fondul situaţiei actuale, vor intra în şomaj circa 25.000 de suceveni. Ea a arătat că instituţia este pregătită să facă faţă valului de cereri, dar lansat angajatorilor un apel la responsabilitate socială şi să adopte măsuri alternative.

Ea a spus că în această săptămână, de la toate cele cinci puncte de lucru şi la Agenţia din Suceava, s-au primit constant telefoane cu solicitări de informaţii şi că sunt deja cinci-şase angajatori care au notificat concedieri colective, fiind vizate 300 de persoane.

Adomnicăi a arătat că, în această perioadă, angajatorii care se confruntă cu restrângere de activitate sau închiderea activităţii au la dispoziţie încetarea contractelor individuale de muncă sau concedieri colective şi că trebuie respectate termenele de preaviz, care sunt aceleaşi ca într-o perioadă normală.

„Aşteptăm implementarea măsurilor, cu scurtarea termenelor de preaviz, că nu mai avem timp de dosar cu şină. Dar cei şase angajatori care au notificat concedieri colective au declanşat procedura cu 30 de zile înainte, cu notificarea AJOFM şi discuţia cu angajaţii şi sindicatele” a spus directorul executiv al AJOFM Suceava.

Ea a mai declarat că un mare interes se manifestă din partea angajatorilor şi angajaţilor în ceea ce priveşte şomajul tehnic, care reprezintă 75% din salariul care este asigurat din fondul de salarii al angajatorului, dar care ar urma să fie plătit de la buget. Ea a arătat că în acest moment nu există nicio situaţie de şomaj tehnic în judeţ.

„Toţi angajatorii aflaţi în această situaţie – şi mă refer la cei din zona de turism, HORECA, transporturi, confecţii – aşteaptă decizia Guvernului de a prelua la bugetul de stat plata indemnizaţiei pentru şomajul tehnic” a spus Mirela Adomnicăi.

Ea a mai adăugat că există o situaţie la agenţii economici mai mici, unde s-a suspendat contractul de muncă prin acordul părţilor, ceea ce presupune concediu fără plată pentru angajaţi şi închiderea activităţii pentru angajatori.

„Marea noastră speranţă şi aşteptarea noastră ca instituţie este reglementarea şomajului tehnic pentru toţi angajatorii sau pentru o parte dintre angajatori, pentru o perioadă de 30 de zile, cât este decretată starea de urgenţă, sau mai mult, în funcţie de cum evoluează situaţia” a spus Adomnicăi.

Ea a arătat că AJOFM Suceava s-a organizat de aşa natură încât în această perioadă, când s-a restrâns activitatea cu publicul, au fost aduse la zi activităţile şi toate documentele care trebuie prelucrate, astfel încât instituţia se pregătească de perioada cu „foc continuu”.

„Am văzut şi declaraţiile ministrului de Finanţe, cele ale premierului, referitor la estimarea unui număr de 500.000, de aproape un milion de şomeri în perioada care urmează. Făcând un calcul general cu datele pe care le avem şi ceea ce putem estima în acest moment vorbim despre 20.000 de şomeri la nivelul fiecărui judeţ. Având în vedere specificul judeţului Suceava, unde mai mult de jumătate din judeţ agenţii economici activează în zona de turism şi transporturi, avem semnale că vom avea peste 25.000 de şomeri pe care va trebui să-i gestionăm. Şi sperăm să putem să gestionăm în această zonă de şomaj tehnic preluat la bugetul de asigurări sociale, astfel încât şi pentru angajatori să existe măsuri care să-i poată să-i ajute să traverseze această perioadă” a explicat Mirela Adomnicăi.

Ea a făcut un apel la responsabilitate socială angajatorilor din judeţ.

„Nu mai demult de trei săptămâni în urmă vorbeam despre o criză a forţei de muncă. Acum suntem în această situaţie. De 4 zile a fost decretată situaţia de urgenţă. Fac un apel de responsabilitate socială şi către angajatori, pentru că după fiecare perioadă de recesiune urmează perioada de creştere, iar în acea perioadă de creştere va fi nevoie de o forţă de muncă cu care să repornească motoarele” a spus Adomnicăi.

Ea a recomandat – în măsura posibilităţilor şi în funcţie de specificul activităţilor – ca angajatorii să ia în calcul şi alte variante, cum ar fi reducerea timpului de lucru cu reducerea corespunzătoare a salariilor, astfel încât şi salariaţii să-şi păstreze statutul de asigurat din toate punctele de vedere şi să rămână la dispoziţia angajatorului pentru reluarea activităţii full-time.

Totodată, Adomnicăi a mai recomandat să li se ofere angajaţilor acum concediul de odihnă, întrucât în perioada de vară „nu va mai fi o preocupare cu vacanţele”, ci cu recuperarea şi repornirea motoarelor.

„Pentru această perioadă – sau cât mai mult se poate – să fie luate în calcul şi aceste variante, astfel încât, cumulat cu măsurile pe care le adoptă Guvernul, să putem traversa cu toţii, şi angajaţi şi agenţi economici, cu cât mai puţine consecinţe economice, această perioadă” a spus directorul AJOFM Suceava.

Ea a arătat că una din măsurile importante este că Guvernul a reglementat certificatul pentru situaţii de urgenţă pentru agenţii economici care înregistrează o scădere de cel puţin 40% a încasărilor faţă de perioada anterioară; respectivii agenţi economici vor putea obţine acest certificat.

Adomnicăi a spus că AJOFM Suceava nu a oprit programul cu publicul şi că se lucrează prin rotaţie, se gestionează cu măsuri de prevenţie, astfel încât să nu fie puşi în pericol nici angajaţii din instituţie, nici cei care vin cu diverse probleme.

„Funcţionăm în regim de avarie, dar funcţionăm. Nu avem restanţe şi ne pregătim, ne organizăm, pentru că simt că urmează un val de activitate în ceea ce priveşte partea aceasta de dosare de şomaj, de angajatori care au nevoie de relaţii. Suntem pregătiţi să gestionăm corespunzător, cu calm şi responsabilitate” a spus Mirela Adomnicăi.

Ea a mai arătat că activitatea comercială şi activitatea turistică sunt două domenii importante ale economiei judeţului şi că se pune problema şi a plăţii impozitelor, ceea ce înseamnă bugete deficitare faţă de ceea ce a fost prognozat la începutul anului şi pe plan naţional, şi pe plan local, considerând că din acest motiv este nevoie de solidaritate şi responsabilitate.

„Cu toţii vom fi afectaţi. Pe partea de zonă de munte, Vatra Dornei, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului, marea majoritate a angajatorilor având activitatea în zona de turism, pensiuni, hoteluri, au fost nevoiţi să închidă activitatea, au fost nevoiţi să gândească o disponibilizare sub orice formă şi aşteaptă reglementarea şomajului tehnic cu preluarea la bugetul de stat sau cel puţin o serie de scutiri” a spus Adomnicăi.

Ea a menţionat că a discutat şi cu asociaţiile din domeniu şi că reprezentanţii acestora au spus că s-au primit anulări pe toate pachetele pe care le aveau pregătite pentru sărbătorile pascale. Sunt şi societăţi care au dat avansuri pentru aceste organizări şi pachete turistice, bani care s-au cheltuit deja.

„Sunt situaţii critice. Cea mai mare problemă la IMM-uri o reprezintă dependenţa lor de încasarea zilnică. În momentul când nu mai ai încasarea, efectiv se blochează activitatea” a explicat Adomnicăi.

Ea a arătat că e nevoie de un pachet de măsuri cu credite garantate de stat pe termen lung, fără dobândă, de îngheţarea unor credite ale agenţilor economici şi că ar trebui ca şi furnizorii de utilităţi să fie implicaţi, tot cu garanţii din partea Guvernului, în ceea ce priveşte facturile de utilităţi, care să fie eşalonate, să se poată fi îngheţate o anumită perioadă.

Adomnicăi a mai spus că AJOFM Suceava are în plată în prezent circa 3000 de şomeri indemnizaţi şi că, dacă vor fi peste 20.000, va fi nevoie de ore suplimentare pentru angajaţi şi de personal suplimentar.

Directorul AJOFM Suceava a arătat că măsurile guvernamentale sunt pentru ca cei care sunt acum îngrijoraţi să aibă o perspectivă şi o predictibilitate în ceea ce priveşte o sursă de venit în această perioadă şi o predictibilitate în ceea ce priveşte reluarea activităţii şi reangajarea.

Totodată, ea a atras atenţia că mai este o categorie de persoane de care statul va trebui să se îngrijească, respectiv sucevenii reveniţi din diaspora, chiar dacă temporar.

„Chiar dacă (diaspora – n.r.) are în vedere plecarea din nou la muncă în străinătate, o perioadă va trebui să fie gestionată cu măsuri sociale aici, în ţară” a precizat Adomnicăi, care a spus că pe lângă viitorii şomeri care urmează să fie gestionaţi din perspectiva unei indemnizaţii care să le asigure şi o sursă de venit şi un statut de asigurat medical, va trebui să fie gestionată şi o nouă categorie socială, a celor reveniţi din diaspora. (N.B.)

Print Friendly, PDF & Email

Admitere USV

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: