O privire în lumea plastică a Basarabiei

Lansarea cărţii la Chişinău (dir. Muzeului Naţional de Artă Tudor Zbârnea, dr. Ludmila Toma, masterand Cristina Svernei)

La Muzeul Naţional de Artă al Republicii Moldova, a avut loc vernisajul expoziţiei şi prezentarea monografiei „Ludmila Ţonceva”, autor dr. Ludmila Toma. Expoziţia cu cele peste 50 de tablouri ale maestrei şi lansarea albumului ilustrat, care dezvăluie personalitatea artistei, rolul şi locul picturii sale în istoria artelor plastice basarabene, este un eveniment important pentru mediul artistic din Moldova. Cine a fost, de fapt, Ludmila Ţonceva ?

Cea care avea să devină o strălucită pictoriţă s-a născut la 22 iulie 1946 la Chişinău. După absolvirea Şcolii Republicane de Arte Plastice, începe colaborarea artistică cu maeştrii consacraţi ca Mihail Grecu şi Ada Zevin. Anul 1966 marchează începutul participării sale la expoziţiile naţionale, unionale şi internaţionale – peste 20 de expoziţii ale Ludmilei Ţonceva au fost organizate la Chişinău şi peste hotarele ţării. Dotată cu o privire pătrunzătoare şi un intelect dezvoltat, înţelegând esenţa fenomenelor şi abordând diferite genuri de pictură, tânăra artistă devine membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova în anul 1972. Este decorată cu Medalia Internaţională a Plasticienilor Japonezi şi desemnată laureată a Premiului M. Gamburd al Ministerului Culturii al Republicii Moldova pentru succesele obţinute pe plan artistic. Operele celei care „a cântat în acorduri de culoare”, zămislind „pânze ce emană lumină“, sunt preţuite de admiratori ai talentului său din întreaga lume. Ludmila Ţonceva a trecut în eternitate la 24 ianuarie 2017, fiind înmormântată la cimitirul „Sf. Lazăr” din Chişinăul său drag, de care a fost legată întreaga viaţă.

Dar, iată câteva consideraţii ale autoarei, contemporană şi prietenă cu artista:

Albumul „Ludmila Ţonceva” reflectă evoluţia creativă a artistei, cunoscută încă din anii ’60 ca reprezentant viu al şcolii de pictură din Moldova. Tablourile ei se păstrează în muzee, galerii şi colecţii private din diferite ţări, inclusiv în Galeria de Stat Tretiakov.

Prin opera ei, a fost creat un portret al Basarabiei: de la biserici şi vechi conace din secolul al XIX-lea, casele mici din vechile cartiere ale Chişinăului şi numeroasele portrete ale ţărancelor bulgare şi moldovene, până la naturile moarte care radiază energie solară din fructe şi flori.

O privire fugară peste pânzele ei dezvăluie unele asemănări cu tehnicile expresionismului, caracterizat de prezentarea lumii din perspectivă strict subiectivă, distorsionată intenţionat, pentru a crea momente emoţionale care să transmită idei şi stări de spirit. Dar lumea Ţoncevei nu a încetat să fie frumoasă, datorită observaţiilor sale profunde.

Ţonceva a combinat munca de pictor cu activitatea de profesor în şcolile de artă pentru copii (1966-1987) şi cu studiile prin corespondenţă la Facultatea de Istorie şi Teoria Artei a Institutului „I.E.Repin” din Leningrad. În 1979, şi-a susţinut teza „Tradiţii ale impresionismului în pictura franceză a secolului XX”.

Ludmila Ţonceva a trăit toată viaţa într-o casă cu un singur etaj, situată într-una din curţile tipice din vechiul Chişinău. În grădina din faţă, înconjurată cu viţă de vie, sub un vişin erau băncile „ţărăneşti” pentru şezătorile de vară. Obiecte de artă şi meşteşuguri populare, multe cărţi, o sobă înaltă de teracotă cu şemineu, o masă mare, la care se adunau adesea oaspeţii, au creat o atmosferă specială. Spiritul de reflecţie a artei a atras în această casă oameni cu gândire asemănătoare şi tineri colegi.

Fiind a 16-a carte de artă editată de dr. Ludmila Toma, noul album este o ediţie de lux, cu o concepţie şi un fond documentar de excepţie. Valoarea cărţii este accentuată de numărul mare de reproduceri, care confirmă diversitatea operei Ludmilei Ţonceva. Faptul că autoarea a realizat personal macheta albumului şi a finalizat cu ajutorul specialiştilor întregul proces de editare, controlând fiecare etapă, inclusiv tipărirea, se reflectă în execuţia cumpătată şi bunul gust al lucrării. Publicarea monografiei a fost posibilă cu sprijinul financiar al moştenitoarei artistei, Raisa Kupcea, care intenţionează să organizeze, în viitorul apropiat , expoziţii ale tablourilor maestrei în oraşele României.

TATIANA TIMOFEIOV

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: