Un act de recunoaştere şi recunoştinţă – Albumul „Arta memoriei”, de Traian Postolache

Sâmbătă, la Muzeul Bucovinei, odată cu sărbătorirea a 120 de ani de muzeografie la Suceava, s-a produs un act de recunoaştere şi recunoştinţă faţă de o mare valoare artistică a Bucovinei şi a ţării.

Sub egida Muzeului Bucovinei a fost lansat albumul „Arta memoriei”, de Traian Postolache, artist plastic şi eseist rădăuţean, dispărut dintre noi acum 3 ani şi jumătate, la doar 63 de ani.

Motivaţia editării acestui album, precum şi consistenţa sa profundă au fost elegant şi tandru prezentate de criticul de artă Oliv Mircea, cel care a coordonat munca celor care au colaborat la realizarea lucrării. Criticul care nu l-a cunoscut pe Traian Postolache, dar după ce i-a văzut lucrările le-a cuprins sensul şi profunzimea şi încă mai caută în ele.

Albumul cuprinde, alături de texte născute din trăiri intense şi înţelepciunea pustnicului, 10 picturi pe pânză de dimensiuni mari, 20 lucrări de grafică şi un autoportret.

„Traian Postolache îţi promite că pătrunzând în lumea picturii lui ajungi la o cunoaştere intensivă şi scapi de confuzii. Când spuneam că face o melancolie barocă toată pictura lui, mă gândeam la faptul că el respectă pe de o parte şi toate regulile post-modernităţii, creând în suprafeţele pe care le dezvăluie privitorului o mişcare atât de vie încât unicul centru al unei picturi dispare, se transformă, în stilul lucrărilor baroce, în mai multe centre, şi de acolo izvorăsc temele pe care artistul le caută cu precădere” este o mică parte din prezentarea-chemare la răsfoirea albumului a criticului bistriţean Oliv Mircea.

A mulţumit lui Dumnezeu că s-a născut român şi creştin

Traian Postolache a trăit şi a creat într-o discreţie în care doar marii artişti o fac. A fost prezent, în timpul vieţii, în doar şapte expoziţii personale şi în ceva mai multe expoziţii de grup desfăşurate în galerii de artă, muzee, saloane din Rădăuţi, Suceava, Bacău, Piatra-Neamţ, Iaşi, Bucureşti, Cernăuţi, dar şi în Tokio, Chicago, Salonic, Washington, Herillville, Mishawalla, Cnox, Corner Stone.

Artistul a fost şi bibliotecar, el fiind cel care a fondat Secţia de Artă a Bibliotecii „Tudor Flondor” din Rădăuţi, ca mai târziu, timp de 10 ani, să fie director al Muzeului „Samuil şi Eugenia Ioneţ” Rădăuţi.

A fost membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România şi a participat trup şi suflet la toate acţiunile organizate de filiala de la Suceava.

Traian Postolache ar fi putut trăi şi lucra în iureşul unui oraş mare cu o viaţă culturală bogată şi intensă, dar n-ar mai fi semănat cu el… Aşa că a ales să rămână în Rădăuţiul în care s-a şi născut şi pe timpul vieţii, de câte ori a avut ocazia, a mulţumit lui Dumnezeu că s-a născut român şi creştin. A trăit, aşa cum stă bine aceloraşi mari artişti, mai mult pe dinăuntru, studiind, meditând, gândind, pictând, scriind, apoi s-a stins în vara anului 2016, lăsând în urmă regretul multora că nu l-au cunoscut şi nu l-au preţuit destul.

Preţuirea postumă, prin expoziţiile care au urmat dispariţiei artistului, iar recent prin albumul desăvârşit lucrat la Editura Karl A. Romstorfer, are însă misiunea ei. Şi-au însuşit-o oameni care l-au cunoscut bine pe om sau pe artist, dar care au simţit până în măduva oaselor simbolurile ample şi valoarea operei sale.

Oameni care ne cheamă să le descoperim şi noi!

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: