Ştefan Mandachi, întrebare directă pentru premierul Ludovic Orban:

Când începe şi când se finalizează Autostrada Moldovei? Anul, luna, ziua ! Va ajunge această autostradă şi la Suceava? Da sau ba?

Omul de afaceri sucevean Ştefan Mandachi a solicitat, public, premierului Ludovic Orban să facă precizări privind construcţia autostrăzii care să treacă prin Suceava.

El explică într-o postare pe pagina sa de socializare că a făcut recensământul la „followerşii” pe care-i are şi a constatat că nu stă rău deloc.

„Total, adunaţi de pe toate coclaurile (Facebook + şîeu, instagram) sar de 170.000. Mii de Mulţumesc! Cine nu vrea să aibă fani? (Doar ipocriţii cică n-ar vrea). Dar de unde-au răsărit ei, oare? Că eu aveam vreo 3000 anul trecut pe vremea asta… Doar nu-s Făt Frumos, să cresc într-o zi cât alţii într-un an!”, a arătat Mandachi.

El crede că oamenii îl urmăresc ca să afle care-o fi secretul minţii de „bogătaş cu Porsche”, dar şi că „românii care vor autostrăzi au crezut în protestul meu, îndreptat împotriva TUTUROR politicienilor care au lăsat România fără autostrăzi în 30 ani”.

„«Followerşii» nu mă susţin doar pe mine, ca specimen înalt, cu geacă de piele şi căciulă de oaie, ci îşi apără o aspiraţie. Ei şi-au pus nădejdea că nu abandonez idealul de a avea autostrăzi, indiferent care partid sau politician ne tratează ca pe nişte naivi. Ei bine, pentru comunitatea mea, pentru acest trib al meu, pentru ultimul «falăuăr», am un soi de motivaţie. N-am nicio obligaţie faţă de nimeni, nu sunt grevist de serviciu, am şi treabă, am şi viaţă privată, am şi job, dar, ca idee, obişnuiesc să cer scurte precizări când se îngroaşă glumele. De pildă:

De când a plecat acasă guvernul praf al duamnei Dăncilă, a trecut un sfert de an (era să zic de veac). M-am uitat la ceas, dacă vine vreo lămurire (cât de cât oficială) cu privire la problema mea (şi a comunităţii mele): exact, faza aia, cu autostrăzile. N-am fost absurd să cer minuni la o lună după înscăunare, dar au trecut mai multe luni şi în afară de câteva scuze ciudate şi fumate, nimic. Măcar… să vorbim”, a mai scris Mandachi.

El arată că dacă într-un sfert de an nu s-a ROSTIT nicio propoziţie clară despre autostrăzi,se întreabă când se vor FACE EFECTIV, când se vor CONSTRUI.

„Dacă n-avem nici scenariul, ce ne facem cu regia? Au fost Revelionul, Boboteaza, am înţeles, dar totuşi suntem în 2020. (Sau rămâne valabil cum am stabilit în 2019, după Revelion?) Sper că nu. Începe clasicul bâlci al scuzelor?

Aşa că, m-am gândit să adresez cârmuitorilor ţării o întrebare logică şi de bun simţ, ca să-mi fac şî eu planul de afaceri pe anul 2020. (Da, le scriu Eu personal, fără vreo agenţie de PR care să-mi sufle textele). Deja a trecut jumătate de lună din 2020 şi nu-mi pot începe planul, pentru că nu pot să fac o strategie legat la ochi şi cu dopuri în urechi.

Cât despre degustătorii de nutella, care m-au găsit pe mine vinovatul de serviciu că nu-mi cheltui nervii şi viaţa urlând zilnic ”vreau autostrăzi” (timp în care ei stau la căldurică pe facebook şi judecă mâncând seminţe) vă spun doar atât: aşa băieţi, fiţi pe fază, nu vă lăsaţi! Urmăriţi-mă în continuare!”, a transmis Mandachi.

El prezintă şi cererea transmisă premierului Ludovic Orban:

DOMNULE PRIM-MINISTRU LUDOVIC ORBAN

Subsemnatul, Ştefan Mandachi, în calitate de om de afaceri român, investitor local, contributor la Bugetul de stat al României, plătitor de impozite şi taxe, înţeleg să formulez prezenta:

CERERE URGENTĂ DE CLARIFICARE

Îmi motivez cererea cu un singur argument. Pe cât de simplu, pe atât de necesar şi firesc într-o Românie normală: SĂ ÎMI FAC PLANUL DE AFACERI LA ÎNCEPUT DE AN.

După cum bine ştiţi, ca să îţi faci un plan de afaceri ai nevoie de date concrete. Doar cu gândire pozitivă şi cu vorbe, nu rezistă în timp nicio afacere. Orice plan are un termen limită, nu se fac planuri cu scadenţa la veşnicie. Nu putem să întocmim o strategie pe termen lung, fără să ne bazăm pe date precise şi reale. Ar fi o înşelătorie la adresa salariaţilor şi colaboratorilor noştri, o iluzie antreprenorială, un proiect mincinos şi fantezist.

Există plan pentru o zi sau pentru o lună – pe acestea deja le-am terminat. Dar cel mai important pentru afacerea mea este planul pe un an, trei, cinci sau zece ani. Cel puţin, aşa înţeleg eu că se scrie viitorul sănătos al unei companii. În funcţie de termen, se trasează investiţiile, se gândeşte marketingul, se estimează vânzările, se angajează managerii etc. O ţară se poate conduce fără plan? Fără strategie? Imposibil! Prin urmare, cunoaşteţi importanţa planificării. Noi nu am intrat în N.A.T.O şi U.E. fără un plan solid. La un alt nivel, desigur, şi companiile au nevoie de această unealtă de orientare în viitor.

La început de an, mă întreabă partenerii de afaceri şi contabilii ce strategie de dezvoltare vom aborda, pe termen scurt, mediu şi lung. Nu ştiu ce să le răspund, de aceea vă solicit ajutorul. Am sentimentul că suntem în ianuarie 2019, nu în 2020. Efectiv stau confuz cu pixul în mână şi hârtia în faţă.

În ceea ce mă priveşte, mi-am propus să achiziţionez un teren în vederea construirii unor fabrici de producţie la Suceava, pentru a aproviziona reţeaua de francize şi ca să-mi coordonez mai bine afacerea. Momentan, am fabrici partenere în ţară, dar niciuna în Moldova şi nu reuşesc să le monitorizez eficient, pentru că locuiesc la Sfântu Ilie, Suceava.

Vreau să dezvolt aprox. 20 restaurante noi în Moldova în următorii ani. De asemenea, intenţionez să construiesc un nou complex hotelier în Bucovina (unde am construit unul deja). Nădăjduiesc să atrag investitori şi colaboratori şi să dezvolt noi francize, aici, la mine acasă. Totul cu capital autohton 100% românesc, cu banii câştigaţi prin muncă fiscalizată. Întrebare: are sens? Trec asta pe plan?

Moldova este cea mai săracă regiune din România şi din Uniunea Europeană. Trebuie să beneficiem de investiţii mult superioare pentru a recupera decalajele de dezvoltare. Avem cele mai mici exporturi din toată România şi cel mai mic PIB pe cap de locuitor din ţară. În cinci ani, în şoselele Moldovei s-a investit de 15 ori mai puţin decât în Banat şi Ardeal. Mă simt izolat în ţara mea.

Una e să faci trei ore de la Suceava la Bucureşti (pe autostradă) şi alta e să faci opt ore (prin sute de sate). Pentru diferenţa de cinci, şoferii sunt plătiţi la oră, iar maşinile reparate la săptămână. Cinci ore înmulţit cu vreo cinci-şase ani, rezultă milioane de euro, diferenţe care se trec în tabel, la secţiunea cheltuieli. Ce notez în plan? Inclusiv eu, investitorul român, ca să-mi verific prăvăliile din Târgu Jiu sau Timişoara, „consum” 12-15 ore în loc de 4-5. Diferenţele ar trebui trecute într-o coloană în excel, la capitolul „cheltuieli” psihice/ stres/ nervi/ pericole/ riscuri/ absurdităţi.

Statul nu îmi dă bani de pomană ca să mă dezvolt, ci contractez creditele de investiţii la bănci. Mă îndatorez cu dobânzdă pe cinci, zece, poate chiar douăzeci de ani, nu pe câteva luni. Trebuie să ştiu şi eu în ce mă bag în anii ăştia. E firesc să vă întreb, am nevoie de o elucidare acum la început de an. Anii trec, guvernele se schimbă, dar Banca nu uită şi nu iartă. Întrebare 1: are sens să continui planul de investiţii în Moldova, România? Întrebare 2: ce scriu în plan pentru următorii ani: trei ore sau opt ore?

Încet, dar sigur, reîncep scuzele, acuzele şi pildele clasice, că nu sunt bani, că s-au lăsat găuri în buget şi alte motive vechi şi noi, care pot îmbolnăvi de nervi un om sănătos. Toate vin dinspre guvernul dvs. Până nu demult, eraţi convins că dacă dispare din peisaj inaptul vechi guvern, se va face autostradă. Dar când, mai exact? Incertitudinea ne falimentează psihic şi practic.

Ştim cu toţii că Dăncilă & co au administrat catastrofal construcţia autostrăzilor, nu mai e nevoie să ne reamintească zilnic câte un ministru. Scuzele lor de atunci sunt identice cu cele de acum. Ba nu, cele de acum par mai hilare având în vedere că nu le-aţi pomenit nici ipotetic atunci când aţi contestat vechea orânduire. Parcă n-aş vrea să treacă un an până ce vă instalaţi, încă unul până ce vă faceţi încălzirea şi peste doi-trei ani să ne victimizăm pentru trăznăile PSD, PDL, USL, CDR, FSN etc. Am aşteptat cu nerăbdare o clarificare la început de ianuarie 2020. Nimic!

Ajunge! Este timpul să ştim una şi bună: vă rog în mod respectuos să ne clarificaţi cu subiect şi predicat, pe româneşte, cu date fixe şi cifre concrete:

  1. CÂND ÎNCEPE ŞI CÂND SE FINALIZEAZĂ AUTOSTRADA MOLDOVEI? Anul, luna, ziua! VA AJUNGE ACEASTĂ AUTOSTRADĂ ŞI LA SUCEAVA? Da sau ba?

Dacă nu îmi furnizaţi aceste detalii imediat, efectiv nu pot să încep planul de afaceri. Şi precum probabil ştiţi, fără strategie, mă paşte falimentul! Nu doar pe mine, ci pe toţi oamenii de afaceri din zonă. Chiar şi pe aceia care tac. Dacă îmi veţi răspunde cu orice alte eschive frazeologice în afară de cifre şi date, eu personal consider că răspunsul nu există. Anul, ziua, luna! Aproximări tot am avut.

Măcar să ştim o treabă: se face autostradă peste 50 ani. Foarte bine! Dar măcar să nu o mai bâjbâim. Şi cu asta basta, ne vedem de treabă. Ce-i aşa mare şoc într-un astfel de răspuns? De 30 ani ne-am obişnuit. Nu suntem virgini la primirea unor astfel de veşti. Ne luăm de-o grijă şi ne alcătuim şi noi planul de afaceri. Mai bine aşa decât să reînceapă incertitudinea, camuflarea realităţii, scuzele.

Alături de mine, înţeleg că ar mai fi solidar un grup de antreprenori (cu cifre cumulate de aprox. 1 miliard euro), care ar avea nevoie de acelaşi tip de răspuns din partea dvs. Şi ei vor să ştie dacă mai cumpără camioane, terenuri agricole, flote auto, dacă fac fabrici, ferme, uzine, şcoli private, pensiuni, centre de fitness, papuci, mobilă, magazine de bricolaj, cafenele şi alte prăvălii la noi, în Moldova. Cu toţii stăm cu pixul în mână şi hârtia albă în faţă, ca să începem strategia. Deci?

15 ianuarie 2020,

Sfântu Ilie, Suceava, Moldova, România

avocat Ştefan Mandachi

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: