Articolul lingvistic al Legii Educaţiei din Ucraina, discutat la Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei de la Kiev

În data de 6 noiembrie a.c. la Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei de la Kiev a avut loc un briefing dedicat percepţiei şi atitudinii minorităţilor naţionale din Ucraina faţă de legislaţia privind educaţia naţională, informează Agenţia BucPress.

În cadrul unui studiu amplu, realizat la comanda Programului Finlandez pentru reformarea învăţământului din Ucraina, a fost realizată analiza presei de limba română, maghiară şi ucraineană din regiunile Cernăuţi şi Transcarpatia, au fost organizate mese rotunde în nordul Bucovinei şi Transcarpatia, cercetări sociologice (interviu, sondaje etc.) pe parcursul anului curent.

Potrivit coordonatorului acestui proiect, dr. Oxana Zabolotna, vicepreşedintele Asociaţiei Cercetătorilor Educaţiei din Ucraina, membrii minorităţilor naţionale din regiunile Cernăuţi şi Transcarpatia nu sunt mulţumiţi de Legea Educaţiei adoptată de Rada Supremă în 2017, fiind făcute publice în timpul briefingului o serie de momente problematice ale legislaţiei, dar şi unele recomandări.

Sociologul dr. Tatiana Medina, de la Universitatea Naţională din Cernăuţi, a menţionat că în primăvara anului curent a avut loc în nordul Bucovinei o masă rotundă, la care au participat reprezentanţii direcţiilor regionale şi raionale de învăţământ, membri ai mediului asociativ românesc, alături de directori de şcoli cu predare în limba română.

La Kiev, ca şi la Cernăuţi în iunie 2019, sociologii ucraineni au prezentat rezultatele unui sondaj de opinie realizat în şcolile din regiunile Cernăuţi şi Transcarpatia, potrivit căruia, majoritatea elevilor care aparţin minorităţilor naţionale îşi doresc să păstreze educaţia în limba maternă. Părinţii elevilor români au declarat în majoritatea cazurilor că îşi doresc o mai bună cunoaştere a limbii ucrainene de către copiii lor, însă cu păstrarea şi dezvoltarea limbii materne în sistemul de educaţie. A fost atrasă atenţia asupra faptului că tot mai mulţi elevi învaţă limba ucraineană pentru a susţine cu succes testarea finală, şi nu pentru a utiliza această limbă în viaţa de zi cu zi.

O analiză sociologică a presei de limba română şi a presei de limba ucraineană din regiunea Cernăuţi a fost realizată în cadrul proiectului de cercetare de către politologul cernăuţean dr. Marin Gherman, preşedintele Centrului Media BucPress. Potrivit rezultatelor finale ale acestei analize, care va fi publicată în cadrul unei monografii ştiinţifice, presa de limba română a avut o atitudine critică faţă de Legea Educaţiei, a respins-o din start şi nu a acceptat-o, fiind precizat faptul că presa de limba română a considerat Legea Educaţiei în articolele apărute drept o încercare de a asimila şi a deznaţionaliza minoritatea românească. Au fost subliniate diferenţele evidente de abordare şi viziune în privinţa presei de limba ucraineană şi a celei de limba română, fapt neobservat în Maramureşul din dreapta Tisei, unde şi multe organe de presă ucraineană nu au susţinut Legea Educaţiei.

Potrivit politologului Ruslan Fatula, din oraşul Ujgorod, din 5 ziare regionale care apar în Transcarpatia 3 publicaţii s-au opus Legii Educaţiei şi, spre deosebire de regiunea Cernăuţi, la Ujgorod „nu este înregistrată o barieră atât de evidentă în comunicarea între presa de limba ucraineană şi cea a minorităţii naţionale (maghiare)”. Mai mult decât atât, însuşi Consiliul Regional Transcarpatia i-a solicitat Parlamentului să revadă articolul 7 al Legii Educaţiei.

La briefing au participat oficiali şi experţi ai Ministerului Învăţământului al Ucrainei, printre care Iuri Kononenko, directorul Departamentului Învăţământului Secundar şi Preşcolar. Reprezentanţii Ministerului, în prezenţa coordonatorilor Programului Finlandez pentru reformarea învăţământului din Ucraina, au menţionat că studiul cu adevărat arată o serie de carenţe ale Legii Educaţiei, inclusiv cele determinate de art. 7 (lingvistic), multe dintre ele nereprezentând o noutate. În acelaşi timp, oficialii de la Ministerul Învăţământului al Ucrainei nu cunosc nimic despre promisiunile făcute de preşedintele Volodimir Zelenski liderului român Klaus Iohannis privind modificarea legislaţiei în domeniul învăţământului, un subiect abordat de presa românească, dar nu şi de cea de la Kiev.

Atât experţii de la Ujgorod, cât şi cei de la Cernăuţi, au menţionat o serie de efecte contradictorii ale Legii Educaţiei, precizând că majoritatea participanţilor la procesul de învăţământ s-au plâns pe lipsa de consultaţii cu minorităţile naţionale până la adoptarea unor astfel de acte legislative. Rezultatele studiului vor fi prezentate comitetelor specializate ale Radei Supreme, audiovizualului public şi Ministerului Culturii din Ucraina. (Agenţia BucPress)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: