Reducerea numărului de ore din planurile-cadru pentru învăţământul preuniversitar poate cauza concedierea a aproximativ 25.000 de cadre didactice

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) susţine, într-un comunicat de presă emis joi, că micşorarea numărului de ore din planurile cadru va afecta aproximativ 25.000 de cadre didactice, dar va avea efecte negative şi asupra elevilor.

FSLI consideră că această măsură poate fi utilă sistemului de învăţământ numai dacă va fi însoţită de alte măsuri absolut obligatorii. Redăm integral comunicat FSLI. (N.B.)

Modificarea de către Senatul României a art. 66 din Legea Educaţiei Naţionale, în sensul reducerii numărului de ore din planurile-cadru pentru învăţământul preuniversitar, este o măsură care, aparent, va aduce beneficii elevilor, cu preţul concedierii a aproximativ 25.000 de cadre didactice. Această măsură poate fi utilă sistemului de învăţământ numai dacă va fi însoţită de alte măsuri absolut obligatorii.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că după promulgarea acestei legi de către Preşedintele României trebuie emisă o ordonanţă de urgenţă prin care să fie prorogat termenul de aplicare al acestei legi până când vor putea fi luate acele măsuri suplimentare obligatorii. În caz contrar, avertizăm că există riscul major de declanşare a unui conflict de amploare în învăţământul preuniversitar.

Aplicarea acestei legi nu poate să aibă loc fără o serie de măsuri suplimentare absolut necesare. Deşi scăderea numărului de ore din planurile-cadru a fost prezentată ca o măsură benefică, pentru că elevii vor sta mai puţin la şcoală, în realitate ei vor fi afectaţi de acest lucru, la fel cum vor fi afectate multe cadre didactice. Mai mulţi specialişti din zona de educaţie consideră că este în avantajul elevilor să stea cât mai mult la şcoală, dar lucrurile trebuie astfel gândite încât această perioadă petrecută în spaţiul şcolar să nu fie o corvoadă pentru elevi, ci sa fie utilă şi nestresantă.

Considerăm că acele măsuri suplimentare care trebuie luate pentru ca reducerea numărului de ore din planurile-cadru să nu aibă efecte negative asupra elevilor şi cadrelor didactice, ci să fie benefice lor, sunt:

> modificarea programele şcolare; altfel vom asista la un proces de epuizare a elevilor, prin comprimarea actualei materii şcolare, şi aşa sufocantă, într-un număr mai mic de ore la clasă;

> reducerea numărului de elevi la clasă, pentru îmbunătăţirea calităţii actului educaţional, precum şi implementarea programului „Şcoală după şcoală”, de care să beneficieze toţi elevii, pentru a fi sprijiniţi la realizarea temelor şi, totodată, supravegheaţi, în condiţiile în care cunoaştem faptul că tot mai multe familii nu mai au timpul necesar pentru aceste activităţi oferite copiilor. Acest program trebuie să aibă menirea de a pune în centrul atenţiei nevoile reale ale elevilor. Aceste măsuri sunt absolut necesare şi pentru a putea asigura posturi pentru cele aproximativ 25.000 de cadre didactice afectate de această reducere a numărului de ore;

> introducerea programului gratuit „O masă caldă”, care va asigura elevilor confortul de care au nevoie pentru a face faţă provocărilor din timpul zilei.

Implementarea acestor măsuri înseamnă creşterea calităţii actului educaţional, dar şi o politică socială responsabilă. Să dai afară 25.000 de oameni înseamnă nu doar o lovitură pentru sistemul de învăţământ, dar şi pentru bugetul asigurărilor de şomaj, cât şi pentru ceea ce înseamnă nivelul de productivitate sănătos într-o ţară care nu are nevoie să bată pasul pe loc.

Ipoteza că această măsură a reducerii numărului de ore din planurile-cadru va conduce şi la dispariţia celor 3.800 de necalificaţi din sistem nu se va pune în practică, având în vedere că aceste cadre didactice necalificate se regăsesc, în general, în unităţi de învăţământ din zone izolate, decât dacă cei care guvernează această ţară vor acorda facilităţi pentru a atrage cadre didactice calificate.

Punerea în practică a acestei legi, fără să se ia măsurile propuse, va fi evenimentul cu cel mai mare impact social negativ din istoria post-decembristă a României. Noi susţinem că aceste posturi didactice nu se vor pierde dacă vom avea mai multe clase, cu mai puţini elevi şi un program „Şcoală după şcoală” implementat la nivel naţional.

Transpunerea în practică a acestei legi va însemna o diminuare a cheltuielilor de personal la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale cu aproximativ 10%. Refuzăm să credem că şi acest argument a stat la baza apariţiei acestei legi.

„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ este pregătită să lucreze, prin intermediul specialiştilor pe care îi are, alături de responsabili din Ministerul Educaţiei Naţionale, la o reformă reală a sistemului de învăţământ, prin care să fie puse în aplicare toate măsurile prin care să creştem calitatea educaţiei şi să păstrăm cadrele didactice care îşi fac meseria în sistem. Această lege prin care se vrea reducerea numărului de ore din planurile cadru, fără a se lua măsurile suplimentare propuse, va fi o mai mare lovitură dată învăţământului preuniversitar. De aceea este absolut necesar să fie prorogat termenul de aplicare a legii, până când se vor pune în practică şi aceste măsuri suplimentare, pentru că este imposibil ca acestea să fie implementate până la 1 septembrie 2020, data la care ar trebui să intre în vigoare această lege. Altfel, există riscul major să fie declanşat un conflict de amploare în învăţământul preuniversitar” a declarat Simion Hancescu, preşedinte FSLI.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: