Caprifoiul bogat de lângă numele lui Dany Madlen ne aminteşte de iedera de odinioară urcând la fereastra atelierului ei. Mâna Maicii Domnului, cum i se mai spune, are câteva flori gingaşe şi la acest însorit 10 octombrie 2019. Merge înainte şi deopotrivă pe urmele paşilor noştri, ţesând trepte de mireasmă şi lumină.
În cea mai nouă sală a Galeriilor „Frunzetti” din Bacău, ne aşteaptă expoziţia de colaje şi sculptură Dany Madlen şi Gheorghe Zărnescu, „Diversităţi”. Carmen Poenaru, preşedinta Filialei Bacău a Uniunii Artiştilor Plastici din România, se bucură să ne spună bun venit la o nouă întâlnire cu cei doi artişti. Câteva creaţii pe bază de catrinţe, o fereastră deschisă spre noapte şi o cruce care duce spre aurul timpului necunoscut, din seria celor care au făcut din Dany Madlen înainte de toate o artistă a negrului, dar şi una cu mierea vieţii în chihlimbarul artei. Două scaune celeste, drum cu bicicleta sau caleaşca printre stele, fulgerul unui hârleţ, lemnul preţuit de artist până şi în cele mai umile ipostaze ale sale, ocheanul unui corn şi coarnele unui sipet misterios. Şi la Gheorghe Zărnescu, exponate ilustrând diversitatea preocupărilor din universul său artistic. O expoziţie a lucrărilor reprezentative, o expoziţie a excelenţelor. O expoziţie puternică! O expoziţie a comple-mentarităţilor, spune criticul Marius Manta. A aproapelui şi departelui deopotrivă.
Apoi tot Marius Manta cu un elogiu discret pentru Bucovina bunicii sale. Şi a artistei, şi a scriitoarei. Marius Manta amintindu-şi-i pe amândoi, Dany-Madlen Zărnescu şi Gheorghe Zărnescu, într-o clipă a vieţii lor împreună pe acest pământ, trăind şi iradiind o bucurie sinceră, cuceritoare. Iar după aceea, mărturisind impresii de lectură despre cartea poveştilor de călătorie, „Priveşte şi încearcă să vezi” de Doina Cernica, Editura Muşatinii, Suceava, 2019, cu superba lucrare „Chilii în munţi” de Dany Madlen pe copertă. Şi uneori şi cu întâlniri cu Dany Madlen pe verticala interiorităţii acestor călătorii, fiindcă, spunea Al. Philipppide, „Pe hartă nu mai sunt ţinuturi noi./Necunoscutul e în noi”.
Amintirile sunt precum copiii, precum florile, au nevoie de apă, de lacrimă, de confesiunea noastră, de ascultarea noastră, de vorba noastră bună, de afecţiunea noastră. Pentru că amintirile sunt vii. Şi fiind vii, sunt vulnerabile. De aceea trebuie ocrotite. Trebuie apărate. Expoziţia „Diversităţi” este un fel al sculptorului Gheorghe Zărnescu de a-şi apăra amintirile cu Dany Madlen. Paginile cu Dany din „Poveştile de călătorie” sunt un mod al autoarei de a-şi apăra amintirile cu ea. Şi o manieră de a-i apăra amintirea a fost şi prezenţa la vernisaj – alături de Gheorghe Zărnescu, pentru a o mai vedea o dată, pentru a-i mai vedea împreună pe Dany Madlen şi Gheorghe Zărnescu privindu-le lucrările – a rudelor, prietenilor, artiştilor, iubitorilor de artă: Niadi Cernica, Mariana Marinescu, Carmen Mihalache, Violeta Savu, Aurel Stanciu, Mihai Chiuaru, Dumitru Macovei, Vasile Crăiţă Mândră, Marius Crăiţă Mândră, Dionis Puşcuţă, Iulian Bucur, Dumitru Brăneanu, Cristina Ştefan, Gheorghe Bălţătescu, elevi de la Colegiul de Artă „George Apostu” Bacău şi alţii.
Când am plecat în noapte, noaptea mirosea a caprifoi şi o mână mai uşoară decât mireasma lui ne-a ţinut de mână până când ţipătul trenului ne-a urcat pe treptele cu care dintotdeauna începe un drum.
Comentarii