În perioada 20-28 septembrie a.c. a avut loc un eveniment Training Course-Erasmus + „Roma Mobile Books”, în Struga, Republica Macedonia de Nord. Din partea României au fost admişi subsemnata, prof. Mihaela Calistru, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, şi Calistru Cosmin Mihai, voluntar AIESEC, elev la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”.
Participanţii la training au provenit din 22 de ţări precum Italia, Grecia, Croaţia, Spania, Slovacia, Slovenia, Lituania, Cehia, Turcia, Serbia, Bosnia şi Macedonia de Nord.
În cadrul seminarului, implementat de Institute for Roma and Minorities Integration, Germania, s-a desfăşurat ca activitate principală metoda de educaţie nonformală Living Library – „Biblioteca vie”. Această bibliotecă este asemănătoare unei biblioteci obişnuite… Mottoul bibliotecii a fost “Nu judeca o carte după copertă”. Unii participanţi au fost cărţi, spre a se afla omul din spatele cărţii, părerea sinceră şi liberă a cărţii şi că oamenii nu se judecă după aparenţe, alţii au primit un permis de cititor, iar o parte a fost reprezentată de organizatori. Cărţile, deosebit de interesante, cu teme diverse, diferenţa constând în forma lor, ele fiind de fapt oameni, care îşi spun povestea şi intră în dialog cu cititorul. „Biblioteca vie” încurajează participanţii să reflecteze asupra prejudecăţilor şi stereotipurilor. Fiecare a contribuit cu propria experienţă, pentru a fi „închiriată”. „Împrumuturile” au luat forma unor conversaţii-dezbatere, iar rezultatele acestei acţiuni de însuşire de noi competenţe au fost benefice de ambele părţi: toţi participanţii s-au bucurat de această experienţă, aceasta reprezentând un plus de valoare pentru fiecare.
La finalul acţiunii, lucrătorii-participanţii au organizat o dezbatere cu argumente pro şi contra cu privire la tineri din medii defavorizate, cum ar fi minoritatea rromă, prejudecăţile şi discriminarea adânc înrădăcinate cu care se confruntă mulţi rromi contribuie la excluderea lor socială. Discriminarea – iată o temă de actualitate, care a născut păreri constructive şi oportunităţi de progres.
Seminarul a prilejuit aşadar, stimularea participării tinerilor şi elevilor la activităţi, folosind metode şi tehnici de educaţie non-formală. Acest tip modern de instruire îl ajută pe elev să îşi poată valorifica abilităţile şi are ca obiectiv principal dezvoltarea gândirii critice, multiplicarea experienţelor pozitive.
Seminarul şi-a propus să creeze o interfaţă educaţională, comunicarea între oameni care să spargă barierele prejudecăţilor şi prin care să se creeze punţi autentice de relaţionare cu cei diferiţi, prin care care ura, mânia, rasismul, xenofobia să nu-şi mai aibă locul, iar conexiunea şi acceptarea diversităţii să fie manifestări ale colaborării, convieţuirii în acelaşi spaţiu fizic sau virtual.
Rromii, cea mai mare minoritate a Europei, au fost de secole o parte integrantă a societăţii europene. În ciuda eforturilor, la nivel naţional şi european, pentru a se îmbunătăţi protecţia drepturilor lor fundamentale şi a promova integrarea lor socială, mulţi rromi încă se confruntă cu prejudecăţi-intoleranţă, discriminare, atitudini anti-gipsy şi acces limitat la drepturi în viaţa lor de zi cu zi. Sunt marginalizaţi, iar mulţi experimentează o sărăcie profundă şi condiţii socio-economice extrem de slabe. Prin metoda Living Library, seminarul a încurajat conştientizarea şi angajamentul lucrătorilor de tineret de a aborda aceste probleme pentru o societate mai incluzivă, mai tolerantă şi mai permisivă faţă de semenii săi. În timpul seminarului, grupurile de lucru au folosit metodele de educaţie formală şi nonformală: brainstorming, flyp-chart,PC, joc de asociere, discuţii, dezbatere, studii de caz, dramă, joc de rol, simulare, tehnici audiovizuale, teatru de forum şi exerciţii breaking ice.
Seminarul s-a adresat dascălilor şi lucrătorilor de tineret care lucrează cu tineri cu oportunităţi reduse, cu minorităţi rrome. Prin acest seminar s-a încercat transmiterea şi străduinţa pentru o societate în care tinerii vizaţi să aibă acces egal la oportunităţi, indiferent de etnia lor, să aibă o voce în comunitatea şi societatea lor, ale căror nevoi să fie abordate de instituţiile care au un impact direct în viaţa lor de zi cu zi.
Prof. MIHAELA CALISTRU, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară
Comentarii