Am început anul şcolar cu noi speranţe

Noi, sindicaliştii din Bucovina, avem marea dorinţă ca anul şcolar început recent să asigure condiţii mai bune de muncă şi să fim stresaţi din ce în ce mai puţin, mai ales din partea diriguitorilor învăţământului românesc. Asta ne este dorinţa, pentru că noi credem că a sosit timpul să fim lăsaţi în pace pentru a ne canaliza toate puterile noastre numai pentru desfăşurarea în bune şi foarte bune condiţii a învăţământului. Cam această dorinţă a străbătut din discuţiile purtate între noi înainte de începerea întrunirii sindicale din luna septembrie, cât şi în cadrul ei. Am sintetizat acest lucru pentru a nu mai reveni asupra lui.

Am primit cu bucurie urarea consiliului director de a fi mai veseli în acest an şcolar, de a ne canaliza toate puterile noastre pentru desfăşurarea în bune condiţii şi la cele mai înalte cote a învăţământului, obiectivul nostru primordial fiind educarea şi instruirea elevilor care ne sunt încredinţaţi.

Adunarea a avut 6 puncte la ordinea de zi, pe care le-am aprobat în unanimitate. La primul punct, după cum era normal, s-a discutat despre OMEN 3191/2019, care prevede structura anului şcolar curent, prin faptul că are 35 de săptămâni de carte, încadrarea fiind făcută pentru atâtea săptămâni. S-a precizat şi care este numărul de ore de încadrare pentru fiecare specialitate în parte. S-a specificat că profesorii din învăţământul special, care au gradul I, vor avea norma redusă cu două ore fără diminuarea salariului.

Prin Legea 118/2019 s-a introdus registrul naţional care să cuprindă persoanele care au comis infracţiuni. MEN, împreună cu sindicatele, a stabilit să se depună numai de către debutanţii în învăţământ. Interesant este faptul că n-a fost stabilit încă modelul de certificat de integritate comportamentală, iar noi vom transmite acest lucru numai după ce vom primi precizări în legătură cu acestea.

FSLI a cerut MEN să modifice conţinutul adresei nr. 36913/30.08.2019, în sensul eliminării penultimului alineat în care se stipulează „acordarea gradaţiilor de merit se realizează cu responsabilitatea ordonatorilor de credit cu încadrarea în buget, conform legii”. Această cerinţă, FSLI a motivat-o astfel: „metodologia acordării gradaţiei de merit nu are nicio dispoziţie referitoare la obligativitatea ordonatorilor de credite să se încadreze în bugetele acordate, deoarece acest drept se naşte o dată la cinci ani, pentru o perioadă de cinci ani. Or nu se poate anula un drept câştigat acum patru ani, pentru cei aflaţi în anul al cincilea, pentru că această gradaţie a fost acordată în urma unui concurs. Iar numărul se acordă în funcţie de numărul de salariaţi dintr-o unitate şcolară”.

Ordinul OMEN nr.5093/ 2019 vine cu o noutate: cei care au susţinut examenul de titularizare în învăţământ la sesiunea din anul 2019 şi au luat note sub 5, nu mai pot fi repartizaţi pe un post pentru acest an şcolar. Dar dovada că pregătirea pentru examenul de titularizare lasă foarte mult de dorit este şi faptul că actualul sistem de învăţământ nu mai este atractiv. Trebuie însă ţinut cont de faptul că-n anul şcolar trecut au funcţionat în învăţământ un număr de 8000 de cadre didactice necalificate şi 4000 de pensionari, situaţie care ne spune foarte multe.

Domnul Gheorghe Şorodoc, liderul nostru zonal, ne-a atras atenţia că în destule şcoli din ţară s-au întâmplat multe cazuri de vandalism. Trebuie să ne adresăm autorităţilor locale pentru a găsi resursele necesare pentru asigurarea pazei unităţilor şcolare. În această problemă şi FSLI a adresat un memoriu Guvernului României în care a trecut toate îngrijorările noastre în legătură cu vandalismul la care sunt supuse destule unităţi şcolare din ţară. În acelaşi timp, trebuie să avem grijă ca şi comportamentul cadrelor didactice să fie unul exemplar şi să ne onorăm locul pe care-l ocupăm la catedră. Cadrele didactice care nu au un comportament civilizat în şcoală pot risca şi îndepărtarea din învăţământ. Violenţa de orice fel trebuie să fie eliminată din şcoală, lucru care trebuie realizat cu sprijinul tuturor factorilor care sunt implicaţi în procesul de învăţământ.

Liderul a încheiat cu constatarea: „deşi legea prevede că învăţământul trebuie să aibă parte de 6 % din PIB, am ajuns ca după rectificarea din vară, când, deşi avem multe de realizat, ni s-a luat o căruţă de bani, şi-aşa am fost aduşi la 2,5% din PIB. Oare unde vom ajunge astfel?” (Text şi foto: prof. GH. DOLINSKI)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: