Fălticeni (România), Ales (Franţa)...

Acesta este oraşul meu

Născut dintr-o voinţă politică comună, la cel mai înalt nivel al celor două state, proiectul „Sezonul România – Franţa 2019”, desfăşurat în perioada 27 noiembrie 2018 – 14 iulie 2019, care a coincis cu Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene, dar şi cu celebrarea a două Centenare, cel al Marii Uniri, respectiv al sfârşitului Primului Război Mondial, are, pentru cele două ţări, vocaţia de a actualiza imaginea şi percepţia celor două popoare unul faţă de celălalt; de a întări legăturile economice, ştiinţifice, culturale şi de societate care unesc cele două ţări; de a arăta dinamismul şi imaginaţia creatorilor şi mediului de afaceri din cele două ţări şi de a reafirma ataşamentul celor două ţări faţă de o Europă a păcii, a ideilor şi a cooperării. Din judeţul Suceava au fost selectate în „Sezonul România – Franţa 2019” opt şcoli, una dintre acestea fiind Şcoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Fălticeni.

Colaborare între elevi din Fălticeni şi oraşul francez Ales

 Proiectul a cuprins peste 300 de activităţi artistice, culturale, ştiinţifice şi educaţionale, organizate de instituţii partenere din cele două ţări. Printre acestea s-a numărat şi proiectul „C‘est ma ville” (Acesta este oraşul meu), la care au participat 25 de elevi din clasa a VII-a A, de la Şcoala „Mihail Sadoveanu”. Proiectul le-a oferit elevilor francezi şi români ocazia să se întâlnească în mod virtual, să se descopere, să afle mai multe lucruri despre viaţa şi oraşul acestora. Elevii au făcut schimb de informaţii, fotografii, filme video. Fiecare şcoală a organizat o expoziţie despre oraşul şcolii partenere.

Elevii fălticeneni au avut bucuria să colaboreze cu grupul celor 21 elevi francezi cuprinşi în „Parcours d‘excellence“ (Traseul de excelenţă) de la College Jean Moulin din oraşul Ales. Elevii fălticeneni au fost coordonaţi şi îndrumaţi de profesoarele Elena Paşcovici (limba franceză), Doina Mihăilă (informatică) şi de bibliotecara Doriana Stan. Prima provocare pentru elevii celor două şcoli a fost să-şi imagineze cum arată oraşul partenerilor de proiect. Iată ce au scris elevii noştri: „Cred că este un oraş mare, cu multe clădiri, muzee, monumente, oameni buni la suflet şi vorbăreţi” (Andreea); „Cred că oraşul e mic, dar frumos, cu monumente, clădiri interesante, parcuri pentru protejarea animalelor” (Sara); „Cred că are cam 2000 de locuitori, oameni prietenoşi, amabili” (Angelica); „Cred că este un oraş ecologic” (Amalia); „Este în regiunea Bretagne. Are multe lumini, este un oraş dezvoltat” (Sabin).

„Elevii noştri au lucrat pe echipe, s-au documentat (din cărţi, albume, reviste, site-uri web), au selectat informaţiile, le-au tradus în limba franceză, au făcut fotografii în oraş, au ales imagini relevante, apoi le-au trimis partenerilor francezi, fie în documente word, fie în prezentări PPT. Cele şase echipe au avut ca teme: «Fălticeni – localizare, relief, ape»; «Istoria oraşului Fălticeni»; «Învăţământul fălticenean»; «Muzee şi monumente din Fălticeni»; «Personalităţi ale literaturii din Fălticeni»; «Personalităţi artistice şi istorice ale oraşului».

După ce au aflat că este vorba despre oraşul Ales (situat în regiunea Occitanie), elevii au răspuns celei de-a doua provocări: să-şi imagineze că sunt în vacanţă, călătoresc în Franţa, sunt în Alës şi trimit o vedere familiei sau unui prieten” ne-a spus prof. Elena Paşcovici, coordonatorul proiectului.

Copiii au devenit interesaţi să viziteze cele două oraşe

Pe lângă activităţile comune, elevii francezi au trimis fălticenenilor materiale despre muzeele PAB şi Colombier, zona minieră a oraşului, activitatea culturală şi ştiinţifică, clinica şi spitalul orăşenesc, proiectul „Rentrons en Musique – 6, 5, 4, 3” şi despre saxofonistul Julien Soro, iar Flora, o membră a Comitetului de lectură, a trimis o recenzie a piesei de teatru „Rhinocéros” (Rinocerii) a lui Eugene Ionesco (care se studiază în şcolile franceze).

„Am avut surpriza plăcută să descoperim doi elevi români care învaţă la College Jean Moulin şi care s-au implicat în proiectul nostru. Unul dintre ei, Darius, ne-a trimis vederea din partea grupului şi o lucrare în care face comparaţie între oraşul care l-a adoptat şi un oraş din România, apropiat de oraşul lui natal: «Alba Iulia este la fel de mare ca şi Nîmes şi mai mare decât Ales. La Alba este o apă curgătoare, Târnava Mare, la Ales este Gardon».

Impresiile elevilor din cele două şcoli sunt comune: le-a plăcut proiectul, a fost interesant şi le-a stârnit curiozitatea, au aflat lucruri noi şi ar dori să continue colaborarea în viitor. Proiectul a încurajat creativitatea elevilor, spiritul de echipă, empatia, comunicarea în limbi străine, risipirea clişeelor cunoscute despre România şi Franţa” ne-a asigurat prof. Elena Paşcovici.

Obiectivele formale ale „Sezonului” au fost: actualizarea imaginii pe care o avem faţă de celălalt, iniţierea unei noi intimităţi franco-române bazate pe curiozitate, care evită clişeele, dar utilizează ritmurile şi tradiţiile. „Sezonul România – Franţa” a fost structurat în jurul a patru teme: „Două ţări având culturi plurale şi latinitate comună”; „Un secol de schimburi, împărtăşiri şi cooperare”; „Perioade recurente de transformări în oglindă de-a lungul unui secol (1918 – 2018)”; „Oraşe de mâine şi noi teritorii – ce rol au cultura, ştiinţa, creatorii şi societatea civilă în acest nou context naţional şi european?”.

Proiectul a fost autonom, Ambasada Franţei în România a facilitat înfrăţirea şcolilor din cele două ţări, dar nu s-a implicat în forma finală a proiectului, urmând ca şcolile partenere să decidă modul în care acesta va fi continuat pe viitor. Şcolile au fost sprijinite şi încurajate de domnul Jacques Uberti, responsabilul de misiune pentru limba franceză, în cadrul Institutului Francez din Bucureşti.

 Au participat 150 de clase din 139 de şcoli din România şi din Franţa. În total au fost 3857 elevi, dintre care 2076 elevi români şi 1780 elevi francezi, care au comunicat în limba franceză şi în limba engleză.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: