Pe o căldură înăbuşitoare

Mare de oameni la racla Sf. Ioan cel Nou de la Suceava

Mii de oameni s-au rugat în ultimele trei zile la moaştele Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava, pelerinaj de credinţă fără sfârşit început acum mai bine de 600 de ani.

Fiecare în parte s-a închinat sfântului martir întru creştinism cu un gând, un necaz, o mulţumire, o speranţă pentru binele sufletesc şi trupesc al familiei şi lumii întregi, şi toţi laolaltă întru credinţa nestrămutată în Dumnezeu şi în minunile sfântului protector al oraşului Suceava. Foarte mulţi au venit de departe, au ignorat ameninţările de furtună, au dormit la mănăstire, în corturi, la cunoştinţe în oraş pentru că au vrut să fie aproape de racla sfântului încă de sâmbătă dimineaţă, când aceasta a fost scoasă din biserică şi depusă sub baldachinul din curtea lăcaşului. Au vrut să fie aproape de sfânt, în închinare şi la Slujba de Priveghere, de duminică seară şi din nou, în ziua următoare, luni, la Sf. Maslu, Acatistul Sf. Ioan Botezătorul, şi la Acatistul Sf. Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava. Au avut cu ei flori, iconiţe, tot felul de talismane, le-au atins de racla cu sfintele moaşte şi le-au luat apoi acasă, sclipiri de divinitate feritoare de necazuri şi alungătoare de rele.

Ieri, în ziua când Suceava a sărbătorit Aducerea moaştelor Sântului Mare Mucenic Sf. Ioan cel Nou de la Suceava, la Sfânta Liturghie, vârful onorurilor creştineşti al celor trei zile, curtea mănăstirii ce-i poartă numele a fost neîncăpătoare.

Pelerini suceveni şi din multe oraşe ale Moldovei, din Maramureş şi Ardeal s-au rugat din nou sfântului sărbătorit, de data aceasta laolaltă cu soborul în care s-au reunit zeci de preoţi şi din care au făcut parte mulţi înalţi prelaţi ai Bisericii Ortodoxe Române, precum ÎPS Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Ignatie, episcopul de Huşi, episcopul Macarie al Episcopiei Ortodoxe Române a Europei de Nord şi PS Damaschin Dorneanul, vicar al Sucevei şi Rădăuţilor.

Mame cu copiii, bunici cu nepoţi, familii întregi cu mic cu mare, foarte mulţi îmbrăcaţi în straie populare, pelerini veniţi din ţară, vlăguiţi trupeşte, dar iluminaţi de călătoria spirituală, pâlcuri de ţigănci frumoase, mai albe ca laptele, pline de bijuterii din aur, alături de bărbaţii şi copiii lor ferchezuiţi, femei îmbrobodite ce nu-şi ridicau ochii din pământ, adolescenţi cu freze moderne şi pantaloni lăsaţi în vine, au fost ieri un tot unitar, credincioşi reuniţi în rugăciune şi slava sfântului de la Suceava.

După Sfânta Liturghie, purtată pe umeri de către jandarmi, racla Sfântului Mare Mucenic a pornit în pelerinaj pe străzile Sucevei. Înalţii prelaţi şi o mulţime de preoţi i-au deschis drumul. O mare de credincioşi cu flori de sânziene în mâini au urmat-o, jertfă obligatorie parcă, dar înălţătoare, de-a lungul întregii procesiuni. Nu s-a plâns nimeni de căldura infernală, ba au cântat cu bucurie imnuri religioase mulţumind pentru izbânda datoriei creştine.

Pe traseul procesiunii, racla cu osemintele Sf. Ioan cel Nou de la Suceava a fost întâmpinată cu bătăile de clopote ale bisericilor pe lângă care a trecut şi de alte sute de suceveni cu flori în mână. Adunaţi în mijlocul drumului aceştia au trecut pe sub icoana Maicii Domnului şi au fost binecuvântaţi de preoţi cu agheasmă sau o scurtă atingere pe creştet.

Şi pentru ca să nu se întâmple nimic rău în timpul celei mai mari sărbători a oraşului Suceava, în mijlocul credincioşilor, în curtea mănăstirii, pe traseul procesiunii, pe jos şi în maşini au vegheat zeci de jandarmi, poliţiştii şi echipe medicale ale ISU.

„Mă rog de sănătate şi să am ptită pe masă, că nu-i sorgoş tăt timpul”

Neoficial, în cele trei zile de sărbătoare, au trecut prin curtea Mănăstirii Sf. Ioan cel Nou de la Suceava în jur de 15.000 de oameni. Dintre cei din alte judeţe sunt mulţi care vin să se roage la moaştele sfântului ce odihneşte în biserica Sf. Gheorghe din curtea lăcaşului, de zeci de ani. În familia Lucreţiei, femeie de 79 de ani, din Băiţa de sub Codru, un sat din judeţul Maramureş, tradiţia pelerinajului la Suceava, de 24 iunie, s-a transmis deja la a treia generaţie.

Am găsit-o ieri pe Lucreţia şezând pe iarbă lângă nora şi nepoata ei, o fătucă de 14 ani. „Îi bai că mata nu mă laşi să mă rog. Eşti de la ziare? Şi ce vrei mata de la mine? Să nu mă dai în poză că tătă-s înhoită. Vorbeşte cu fata că leagă mai bine ” îmi replică atunci când facem cunoştinţă.

Aflu că Lucreţia a venit prima dată să se roage la moaştele Sf. Ioan cel Nou când avea 50 de ani, „când a avut o mare supărare cu sănătatea”. Spune că după aceea s-a făcut bine şi că de atunci vine mereu, în fiecare an, cu câte cineva din familie. Numai în 2003 n-a fost, că i-a murit bărbatul pe 20 iunie. „Mă rog la sfânt într-una, am şi icoană cu sfântul acasă. M-a ajutat, şi la copii a ajutat… Mă rog de sănătate şi să am ptită pe masă, că nu-i sorgoş tăt timpul” îmi spune bătrâna.

La plecare îmi şopteşte să nu se audă în jur: „Poate ai mata un bistoş că mi s-o rupt ceva la fuştă!?”

Aflu de la noră-sa că „bistoş” înseamnă „ac de siguranţă” iar „sorgoş” înseamnă „uşor”.

O femeie slăbuţă, îmbrăcată în culori deschise, tunsă scurt, evident cetăţean străin, privea ieri cu surprindere, dintr-un colţ, „tabloul” din curtea Mănăstirii Sf. Ioan cel Nou de la Suceava.

„Where are you from?” încerc către ea puţină engleză şi aflu că femeia este din Belgia şi că a venit la rudele unei sucevence stabilite la ea în ţară. Aflu că o cheamă Brighitta şi că este fascinată de ceea ce vedea acolo, la mănăstire.

„There are thousands of people in that line! It’s so hot and everyone is waiting patiently to pray at St. John! It’s extraordinary! And children, and elders… Then he goes to the streets? I saw such a procession in Italy. It’s extraordinary!”(Sunt mii de oameni la coadă! E atât de cald şi toată lumea aşteaptă cu răbdare să se roage la Sfântul Ioan! Şi copii, şi bătrâni… Este extraordinar! Apoi pleacă pe străzi? Am văzut aşa o procesiune în Italia. Este extraordinar!)

Ioan, sfântul martir făcător de minuni

După Sfânta Cuvioasă Paraschiva de la Iaşi, sărbătorită pe 14 octombrie, Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava este al doilea cel mai venerat sfânt din Moldova.

Moaştele sale au fost aduse în ţară de Alexandru cel Bun, în anul 1415, şi aşezate iniţial în Biserica Mirăuţi. În anul 1589 acestea au fost mutate în biserica Sf. Gheorghe, dar din cauza năvălirilor tătare, au fost duse, în anul 1686, de către Mitropolitul Dosoftei al Moldovei, în Polonia. Au fost readuse la Suceava aproape 100 de ani mai târziu, în 1783, prin grija episcopului de Rădăuţi, Dosoftei Herescu.

Ioan nu are origine românească, ci grecească. Negustor fiind, făcea alături de tatăl său comerţ cu cetăţile de pe malul Mării Negre. Într-una din călătoriile spre Cetatea Albă, pe Nistru, s-a certat pe teme religioase cu un neguţător veneţian. Din răzbunare, acesta l-a a minţit pe stăpânul mongol al Cetăţii Albe că Ioan vrea să devină musulman.

Confruntându-l pe tânărul creştin, acesta a spus că nu are motive să-şi schimbe credinţa. Mai marele cetăţii s-a înfuriat şi a poruncit ca Ioan să fie chinuit. Acesta a suportat neclintit torturi înfricoşătoare, ultima fiind legarea de coada unui cal sălbatic şi târârea pe caldarâmul cetăţii.

La finalul martiriului, pe 2 iunie 1330, lui Ioan i s-a tăiat capul.

Mongolul n-a permis creştinilor să-l îngroape, dar după minunea apariţiei unor îngeri s-a răzgândit, iar trupul lui Ioan a fost depus în biserica Cetăţii Albe.

Imediat au început să se răspândească veşti despre minunile care se săvârşeau la moaştele sale, veşti auzite şi de Alexandru cel Bun care, pe bani mulţi, le-a adus la Suceava acum mai bine de 600 de ani.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: