„Provocările adolescenţei”

„Oamenilor (adolescenţilor) nu le pasă ce ştim dacă nu ştiu că ne pasă.” John C. Maxwell

Asociaţia Părinţilor şi Profesorilor din Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, a organizat în data de 26 mai a.c., la Muzeul Bucovinei, conferinţa „Provocările adolescenţei”, un eveniment dedicat părinţilor şi profesorilor.

Invitaţii conferinţei, Daniel Cirţ, trainer parenting, şi Elena Târdea, inspector de specialitate în cadrul Centrului de Prevenire, Evaluare, Consiliere Antidrog Suceava, au conferenţiat pe tema „Cum să obţii cooperarea adolescentului tău” şi pe tema „Familia, factor de protecţie în prevenirea consumului de droguri”.

Interesul comun al participanţilor la eveniment a fost învăţarea de tehnici fundamentale de parenting în vederea creării unei stări de bine acasă şi la şcoală pentru copiii şi elevii lor, aflaţi într-o perioadă frumoasă, dar şi provocatoare, cu schimbări fizice, psihice şi sociale – adolescenţa.

Da, adolescenţa este o provocare atât pentru copilul care ajunge la această vârstă, dar şi pentru adulţii care interacţionează cu el. Adolescenţii vin cu o serie de comportamente care par că se înrăutăţesc de la generaţie la generaţie.

Părinţii au o foarte mare putere asupra stării de bine a copiilor lor, prin timpul petrecut împreună şi prin consistenţa mesajelor transmise. Părinţii îşi pot influenţa copiii dacă se apropie de ei şi continuă să le transmită valori puternice şi mesaje pozitive. Studiile arată că pentru mulţi copii influenţa părinţilor este determinantă, mai puternică decât cea a prietenilor, a profesorilor sau a mass-media. Copiii înşişi spun că părinţii au cea mai mare influenţă în decizia lor de a nu fuma, de a nu consuma alcool şi droguri. Puterea părinţilor este mai mare decât se crede, de aceea ei trebuie să joace un rol mult mai mare în învăţarea, modelarea şi supravegherea vieţii copilului lor.

Părinţii şi profesorii prezenţi la eveniment au învăţat care sunt nevoile psihologice de bază ale adolescenţilor:

– de relaţionare – nevoia de a iubi şi de a fi iubit în mod necondiţionat, nevoia de a fi văzut, valorizat, respectat, unic, nevoia de a contribui, de a aparţine;

– de competenţă – nevoia de capabilitate, vreau să pot, vreau să mă simt în stare, vreau să ştiu, vreau să mă dezvolt;

– de autonomie – nevoia de a lua decizii, nevoia de a fi sursa propriilor acţiuni.

Modalităţile practice învăţate de participanţi pentru a-l face pe adolescent să coopereze sunt: ascultarea, care presupune cunoaşterea problemei reale; empatia; vulnerabilitatea, ascultarea activă fără critică. „Când te trezeşti în fiecare dimineaţă şi iubeşti pe cineva care s-ar putea sau nu să răspundă iubirii noastre, a cărui siguranţă nu o putem asigura, care poate rămâne în viaţa noastră sau poate să plece în orice moment fără să anunţe, care ne poate fi loial până în clipa morţii sau să ne trădeze mâine – aceasta este vulnerabilitatea” spune Brene Brown.

 Adolescenţii au nevoie de iubire necondiţionată. Din acest motiv trebuie să le spunem „Te iubesc”, pur şi simplu. Te iubesc, chiar dacă ai greşit. Indiferent ce faci, te iubesc. Iertarea şi acceptarea sunt mai importante decât regulile. Părinţii trebuie să le sublinieze unicitatea: „Tu eşti unic, iubirea mea pentru tine este unică”.

Pentru ca ei să obţină rezultate şcolare foarte bune, părinţii trebuie să le stimuleze perfecţionarea, întărindu-le zona de excelenţă, oferindu-le experienţe noi.

Tinerii au nevoie de modele şi din acest motiv părinţii/profesorii trebuie să-şi respecte cuvântul, să fie autentici, să facă şi ei ceea ce le cer şi să-şi ceară iertare atunci când greşesc.

Pentru ca tinerii să aibă un comportament adecvat diferitelor situaţii, părinţii trebuie să creeze reguli împreună, reguli pentru reguli, necesare, corecte şi clare. Copiii ce fac parte dintr-o familie ce acordă sprijin şi îi tratează ca pe un întreg, îndeplinindu-le nu numai nevoile fizice, ci şi pe cele psihice, emoţionale sau spirituale, au şanse mai mici să adopte un comportament dăunător cum este consumul de droguri.

Realitatea ne arată că fiecare copil este unic, că niciun părinte nu poate fi perfect şi că drogurile nu discriminează. Dar este foarte important ca atunci când apare o problemă să se intervină din vreme, pentru că o intervenţie la timp poate salva ani de durere şi suferinţă. Părinţii trebuie să fie tot timpul conştienţi de copiilor!

Familia şi şcoala joacă un rol esenţial în dezvoltarea viitorului adult. Parteneriatul dintre cele două este foarte important pentru a forma adulţi echilibraţi şi fericiţi.

Participanţii au învăţat reguli pentru a recâştiga respectul neimpus şi iubirea din partea adolescentului/adolescenţilor cu care interacţionează în fiecare zi în calitate de părinte sau profesor, cum să refacă o legătură profundă cu adolescenţii.

Prof. ANCA PARASCHIVA IORDACHE,

Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: