Proiect european la GPN din cadrul Şcolii Pătrăuţi

La Grădiniţa cu Program Normal din cadrul Şcolii Gimnaziale „Constantin Morariu” Pătrăuţi se desfăşoară, în perioada 2017 – 2020, proiectul Erasmus+, Acţiunea Cheie 2 – Parteneriate strategice doar între şcoli: „Promoting Innovation through the development of creativity and imagination”, finanţat de Comisia Europeană.

Parteneriatul este derulat între şapte şcoli localizate în ţări din diferite colţuri ale Europei, cu experienţă şi cunoştinţe necesare în implementarea şi derularea proiectelor europene: Churchdown Village Infant School, Anglia, Churchdown Village Junior School, Anglia; Membrillar School, Spania, Szkola Podstawowa nr. 1 im. B. Chrobrego, Polonia; Anamur Vakifbank Ataturk Ortaokulu, Turcia; Primary School of Kandanos, Grecia; Grădiniţa cu Program Normal din cadrul Şcolii Gimnaziale „Constantin Morariu” Pătrăuţi, România.

 Pentru cadrele didactice şi elevii din Grădiniţa cu Program Normal Pătrăuţi, proiectele şi programele europene au devenit în ultimii ani o modalitate foarte interesantă şi utilă de a-şi îmbogăţi formarea continuă, într-un cadru modern, inspirat din bunele practici ale altor ţări europene. Lansat în anul 1987, de Uniunea Europeană, inclus apoi în programul Socrates, Erasmus este un program european care oferă numeroase oportunităţi de învăţare şi dezvoltare cadrelor didactice.

Activităţile proiectului sunt concepute pentru a promova un mediu favorabil pentru dezvoltarea creativităţii şi inovării în educaţia timpurie, concentrându-se în acelaşi timp pe obţinerea de cunoştinţe. Activităţile planificate cu atenţie şi evaluările periodice ale impactului pe care îl au asupra elevilor, a cunoştinţelor culturale şi a înţelegerii la vârstele mici vor asigura îndeplinirea obiectivelor proiectului.

Timp de 5 zile, în perioada 1-5 aprilie, trei educatoare din Pătrăuţi au luat parte la mobilitatea transnaţională organizată de Şcoala Membrillar din Jerez de la Frontera, din regiunea Andaluzia, cea mai mare regiune a Spaniei, ce se întinde de la Marea Mediterană până la malurile Oceanului Atlantic.

Întâlnirea din Spania, Transnational Project Meeting 2, organizată de Şcoala Membrillar din Jerez de la Frontera, a stabilit un plan de acţiune şi un calendar specific al activităţilor şi rezultatelor pentru ultimul an de proiect.

Organizatorii, conduşi de profesorii Lolla Bellido şi Maria Nieves Marin, au pregătit un program complex şi variat, care le-a permis vizitatorilor din ţările partenere contactul cu specialişti şi metodele lor atrăgătoare de abordare la clasă în învăţământul din Spania.

Dezvoltarea abilităţilor digitale – formarea în domeniul TIC – a avut loc, de asemenea, în timpul acestei întâlniri, pentru a demonstra diferitele tehnologii de comunicare, dar şi de predare, folosind metode moderne pedagogice. S-au desfăşurat activităţi demonstrative în grădiniţă şi în ciclul primar. Profesorii spanioli au prezentat metode de predare-învăţare şi evaluare, folosind softuri educaţionale specifice fiecărui nivel de educaţie, respectiv învăţământ preşcolar şi învăţământ primar. Au fost organizate diverse competiţii cu ajutorul părinţilor, deoarece educaţia permanentă presupune o învăţare pe tot parcursul vieţii, părinţii fiind implicaţi.

Directoarea şcolii ne-a explicat că parteneriatele dintre şcoală şi familii ajută profesorii în munca lor, perfecţionează abilităţile şcolare ale elevilor; îmbunătăţesc programele de studiu şi climatul şcolar; îmbunătăţesc abilităţile educaţionale ale părinţilor; dezvoltă abilităţile de lideri ale părinţilor şi conectează familiile cu membrii şcolii.

Coordonatorii din fiecare ţară parteneră au evaluat rezultatele proiectului şi impactul pentru primii 2 ani şi am stabilit împreună programul pentru restul proiectului.

De asemenea, fiecare coordonator de proiect din cadrul parteneriatului a prezentat ţara, şcoala de unde provine, localitatea şi cum a desfăşurat Ziua Cărţii, folosindu-se de materiale de prezentare (pliante, fotografii, planuri de lecţie, dramatizari, materiale power-point, cântece şi rime). Instruirea de către ţara gazdă, Spania, s-a concentrat pe dezvoltarea competenţelor de bază ale creativităţii şi imaginaţiei prin intermediul artelor, istoriei şi ştiinţelor, fiind desfăşurate activităţi sub semnul personalităţii lui Leonardo Da Vinci, în cele 5 zile ale mobilităţii (Transnational Project Meeting 2).

Am vizitat Alcazar, veche cetate din Jerez de la Frontera, unde şcolarii iau lecţii de istorie interesante, menite să îmbogăţească zestrea de cunoştinţe despre istoria poporului spaniol şi să dezvolte spiritul naţional şi patriotic al tinerilor şcolari.

Fiecare ţară are o etichetă legată inclusiv de educaţie. Germania este faimoasă pentru şcolile profesionale, grecii au materia stufoasă, iar bulgarii au manuale alese de profesori.

Ce am descoperit în Spania? Educaţie reală, care pune obiectul educaţiei în centrul experienţei, cea care valorizează copilul aşa cum este el, valorizează necesităţile sale evolutive şi curiozitatea sa. Educaţia e cea mai bună: modernă, liberă, flexibilă şi personalizată, care să pregătească nişte copii fericiţi, cu încredere în propriile talente.

 Coord. proiect, prof. GRAŢIELA MEŞTERIUC

Print Friendly, PDF & Email

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: