„Ministerul Educaţiei este incapabil să găsească soluţii…”

 Zilele trecute, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) a organizat o dezbatere cu tema „Îmbunătăţirea managementului unităţilor de învăţământ – prioritate pentru partenerii de dialog social”. La întâlnire au participat, pe lângă sindicalişti şi directori de şcoli, ministrul Educaţiei Ecaterina Andronescu şi secretarul de stat al ministerului de resort Ionel Florian Lixandru. Din partea Alianţei Sindicalelor din Învăţământ Suceava (ASIS) a fost prezentă la discuţii Mihaela Ursaciuc, directorul Colegiului „Alexandru cel Bun” Gura Humorului. La invitaţia FSLI, a participat şi prof. univ. dr. Dragoş Iliescu de la Universitatea Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei. În total, la acţiune au fost prezenţi peste 100 de directori şi lideri sindicali de la sindicatele afiliate la FSLI, atât din ţară, cât şi din cele şase sectoare ale municipiului Bucureşti.

Pe ordinea de zi au fost patru puncte: > Starea de bine în şcolile din România – impactul asupra cadrelor didactice, al elevilor şi mediului educaţional, problemă prezentată de prof. univ. dr. Dragoş Iliescu; > Identificarea lacunelor sistemului managerial actual. Mijloace şi soluţii de remediere; Propuneri de îmbunătăţire a cadrului legislativ care reglementează funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi Eficientizarea activităţii didactice – metode şi instrumente. După dizertaţia prof. univ. dr. Dragoş Iliescu a „intrat în scenă” şi preşedintele FSLI, Simion Hăncescu. El a povestit despre demersurile sindicaliştilor privind modificarea punctului 16 din anexa 2 a Legii 153/2017 care prevede acordarea sporului de solicitare neuropsihică de 10% doar pentru personalul didactic de predare, ceea ce a condus la multe nemulţumiri în sistemul de învăţământ. Astfel, la solicitarea FSLI, a fost introdusă în Senatul României iniţiativa legislativă pentru modificarea Legii-cadru nr. 153/ 2017 cu un articol unic după cum urmează:

Art. 4. lit B din Legea nr. 153/ 2017: „Personalul didactic din învăţământul special şi special integrat, personalul didactic din centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/ Centrul municipiului Bucureşti de asistenţă şi resurse educaţionale şi din structurile coordonate, monitorizate şi evaluate de către aceste centre beneficiază de o majorare cu 15% a salariului de bază”,

 Art. 16: Personalul didactic definit potrivit art. 88 alineatul (2) din legea educaţiei naţionale nr. 1/ 2011 cu modificările şi completările ulterioare beneficiază de un spor de suprasolicitare neuropsihică de 10% din salariul de bază, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi”.

A venit apoi rândul secretarului de stat Florian Lixandru, care a spus că e în temă cu toate problemele directorilor şi a sindicaliştilor, dar a precizat că guvernul pe care îl reprezintă a rezolvat o mulţime de probleme până la intervenţia sindicatelor. Acestea ar fi: Acordarea majorării pentru dirigenţia efectuată de directorii profesori pentru învăţământ primar/ preşcolar care nu sunt degrevaţi; acordarea sporului de solicitare neuropsihică integral pentru directorii care nu sunt degrevaţi, precum şi pentru cei care efectuează ore în regim de plată cu ora. De asemenea, pentru personalul didactic de predare din CJRAE/ CMBRAE se acordă sporul de 10%. Acordarea majorării salariale pentru cei care lucrează cu clase în regim simultan, inclusiv pentru directorii nedegrevaţi care lucrează la simultan; nu mai există plafon în ceea ce priveşte numărul de ore, în regim de plată cu ora, plătite lunar. Lixandru a mai precizat că, pentru anul 2019, pentru cheltuielile de personal s-au alocat banii necesari. Iată şi doleanţele directorilor de şcoli şi ale liderilor de sindicat prezenţi la întâlnire. Există în prezent microbuze şcolare fără şofer care nu pot fi utilizate, precum şi o serie de angajaţi care nu pot fi plătiţi deoarece nu există post aprobat pentru ei; răspuns: În OUG nr. 48/2018 se va introduce un articol prin care autorităţile publice locale pot finanţa posturi pentru personalul nedidactic angajat. Referirea permanentă la costul standard afectează grav oferta şcolară şi calitatea în unităţile de învăţământ; s-a sesizat că nu există cost standard şi finanţare pentru învăţământul primar suplimentar (în învăţământul vocaţional); cluburile şi palatele copiilor au adus la cunoştinţă că nu îşi pot lua concediu în perioada vacanţelor, deoarece specificul activităţilor şi calendarul competiţional le impun să fie în activitate tocmai în acea perioadă. De aceea, s-a propus să efectueze concediile de odihnă în perioada tezelor. A existat propunerea ca CSŞ-urile să treacă în administrarea primăriilor, la fel ca şcolile. Nu există cabinete medicale şi medici prezenţi în timpul competiţiilor sportive, deoarece nu are cine să îi plătească. Finanţarea pentru echipamente şi competiţii nu a existat pentru CSŞ-uri în anul 2018. Fiecare s-a descurcat cum a putut. S-a solicitat rezolvarea problemei sportivilor de performanţă şcolarizaţi care nu beneficiază de finanţare, deoarece finanţarea se face la şcoala unde sunt înscrişi. Introducerea, în Centralizator, a ocupaţiei „preparator fizic”, în prezent aceştia sunt plătiţi ca necalificaţi, deşi au studii superioare de specialitate. Cadrele didactice din învăţământul particular nu mai beneficiază de transfer în învăţământul de stat; Răspuns: Aceasta este o prevedere din metodologia pentru mişcarea personalului didactic, care ţine cont că examenul de titularizare în învăţământul de stat este organizat la nivel naţional, ceea ce justifică restricţia pentru personalul didactic din învăţământul particular. Proiectul ROSE se derulează foarte greu, finanţările sunt întârziate şi nu pot fi achiziţionate echipamentele. Directorii şcolilor mari se plâng că, deşi au bani suficienţi pentru finanţare, nu pot beneficia de aceştia, conform legii, deoarece în fiecare an se ia din bugetul lor pentru finanţarea altor şcoli, ceea ce nu este normal. Se solicită revenirea la indemnizaţia de conducere pentru directori.

Preşedintele FSLI, Simion Hancescu, precizează că trebuie revizuite criteriile de ierarhizare a unităţilor de învăţământ, astfel încât să nu existe mai mult de patru trepte de ierarhizare. Au fost sesizate probleme cu privire la perioada de corigenţe din acest an; să se ţină cont măcar pentru anul viitor. Metodologia de organizare a sportului şcolar permite participarea la competiţii în fazele superioare doar dacă ai asociaţie sportivă la nivelul unităţii. Se solicită precizări referitoare la cine va preda disciplina educaţie socială, care la clasa a VIII-a se numeşte „Educaţie economico-financiară”, din cadrul ariei „Om şi societate”. DSP nu trimite medici pentru competiţii, examene, olimpiade. Calendarele competiţionale se derulează, dar sunt nefinanţate. Învăţământul vocaţional integrat nu beneficiază de bani la capitolul „bunuri şi servicii”.

Oamenii din învăţământ au venit şi cu propuneri. Pentru gradaţia de merit, bugetarea să se facă separat de costul standard; să se găsească o variantă pentru cei din învăţământul tehnologic, pentru că operatorii economici solicită facilităţi fiscale care să îi motiveze să investească în dezvoltarea învăţământului dual; când se calculează performanţa unei unităţi, să se ţină cont dacă un elev a fost admis cu media 2 şi a ajuns la media 6; se susţine că o lege a educaţiei trebuie făcută astfel încât să fie valabilă cel puţin pe 30 de ani; reducerea colectivelor cu 2 elevi pentru 1 elev cu CES integrat; consilierii şcolari să îi consilieze în mod obligatoriu şi pe părinţii care au copii cu CES; necesitatea schimbării programelor şcolare, care trebuie să fie flexibile şi adaptate la nou; regândirea formării iniţiale a viitorilor profesori; introducerea uniformei şcolare, ca semn distinctiv pentru fiecare şcoală; eliminarea profesorului de serviciu; renunţarea la efectuarea de cadrele didactice a recensământului elevilor; schimbarea modului în care se face acreditarea de către ARACIP, în sensul eliminării birocraţiei, propunere susţinută şi de ministrul Educaţiei. Care a fost concluzia? Giani Leonte, preşedintele ASIS: „Ministerul Educaţiei Naţionale a fost incapabil să găsească soluţii deşi e de competenţa lor”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: