Un nou proiect european derulat de Şcoala Gimnazială Nr. 10 Suceava

 „Patrimoniu cultural european prin trasee culturale”

Şcoala Gimnazială Nr. 10 Suceava este beneficiară a unui proiect Erasmus+ finanţat de Comisia Europeană, intitulat „Discovering european heritage through cultural routes” („Descoperirea patrimoniului european prin trasee culturale”). Proiectul va fi implementat pe o durată de doi ani, începând din septembrie 2018, până în august 2020 şi reuneşte şase instituţii europene: Istituto scolastico comprensivo „Don Gnocchi”, din San Colombano al Lambro, Italia, care este instituţie coordonatoare, Gymnazium, Ul. 1. maja 8, din Malacky, Slovacia, Centro Educativo Infant Primaria „Chano Sánchez” din Gran Canaria, Spania, Silutes r. Usenu pagrindine mokykla din Ustenai, Lituania, Ecole „Saint Colomban” din Luxeuil les Bains, Franţa, Şcoala Gimnazială Nr. 10 Suceava, România.

Proiectul are ca scop implicarea noilor generaţii în descoperirea valorilor patrimoniului cultural european, ca mijloc de dezvoltare a identităţii şi a cetăţeniei europene. Dintre obiectivele propuse, menţionăm următoarele: cunoaşterea profundă a locului natal, din perspectivă geografică, istorică, economică, turistică şi culturală, aspect necesar pentru înţelegerea potenţialului său, experimentarea unui mod alternativ de învăţare şi de dobândire a competenţelor, printr-o abordare multidisciplinară, cunoaşterea limbajului de codare pentru realizarea unui produs multimedia, redescoperirea dimensiunii călătoriei ca oportunitate de a împărtăşi experienţele, realizarea de schimburi culturale cu colegii din alte ţări ale Uniunii Europene. Acestea sunt obiective pentru elevi, însă proiectul propune şi câteva obiective pentru profesori, între care menţionăm: experimentarea unor noi metode de predare, în vederea stimulării interesului elevilor pentru cunoaştere, realizarea de trasee educaţionale împreună cu profesori din instituţiile partenere, ca instrumente de cunoaştere, schimburi culturale cu profesori din alte ţări europene, dezvoltarea propriilor competenţe educaţionale.

Realizarea acestor obiective se va face prin studierea unor trasee culturale europene din fiecare ţară parteneră, mai întâi prin activităţi locale, desfăşurate la monumente şi muzee, dobândirea de cunoştinţe despre personalităţi istorice, trasee, tradiţii, participarea cadrelor didactice la cursul de formare vizând utilizarea de aplicaţii pentru dispozitive mobile pentru realizarea unui itinerar turistic, pe teritoriul local, de-a lungul traseului cultural căruia îi aparţine fiecare şcoală parteneră, incluzând porţiuni care urmează să fie parcurse pe jos şi / sau cu bicicleta, realizarea unei aplicaţii digitale pentru dispozitivele mobile, care să ofere toate informaţiile pentru un turist ce vrea să parcurgă itinerarul turistic, experimentarea reală a unui itinerar turistic şi cultural de 5 zile cu elevii şi profesorii din şcolile partenere, folosind aplicaţia realizată de fiecare şcoală.

Alături de acestea, proiectul propune activităţi la nivel de parteneriat. Prima dintre acestea a fost o întâlnire de proiect între coordonatorii celor şase ţări partenere şi s-a desfăşurat în San Colomban al Lambro, Italia, în perioada 5-8 noiembrie. Au participat câte trei reprezentanţi din fiecare şcoală implicată, iar participanţii din şcoala suceveană au fost: prof. Rodica Zimbru, coordonatorul proiectului, alături de înv. Brînduşa Ieremciuc şi prof. Laura Chiticariu. Această activitate a avut ca scop principal cunoaşterea celor şase instituţii europene, a sistemelor educaţionale din ţările partenere, dar mai ales ruta culturală a fiecărei ţări participante şi felul în care aceasta va contribui la realizarea scopului şi a obiectivelor proiectului.

Astfel, rutele culturale pe care se fundamentează activităţile proiectului sunt: San Colomban, misionar şi iniţiator al unor concepţii religioase ce au stat la baza filosofiei de viaţă a călugărilor misionari, tematică aleasă de instituţia italiană şi de cea franceză, una pentru că se află în localitatea care poartă numele acestui misionar, cealaltă pentru că şcoala are numele lui; patrimoniul cultural evreiesc, tematică aleasă de şcoala suceveană, Sfântul James şi rolul lui în cultura europeană, ce va fi studiată de şcoala parteneră lituaniană, epoca habsburgică, tematică aleasă de şcoala din Slovacia, drumul sării şi peşterile antice din Gran Canaria ca vestigii ale rădăcinilor culturale europene, temă propusă de şcoala spaniolă.

Cele patru zile petrecute în Italia au pus bazele unui set de demersuri ce urmează a fi realizate pentru desfăşurarea cu succes a proiectului. Între acestea, s-au stabilit următoarele întâlniri de proiect, modalităţile de selecţie a elevilor participanţi la schimburile culturale, activităţile de diseminare şi de valorizare a rezultatelor proiectului.

Următorii paşi vor fi un concurs pentru crearea unui logo al proiectului, crearea paginii web a acestuia, pregătirea cursului de formare pentru profesori, în vederea realizării unui itinerar cultural de către fiecare instituţie parteneră. „Ne dorim ca activităţile acestui proiect şi produsele realizate în parteneriat să certifice faptul că şcoala noastră îşi merită statutul de Şcoală Europeană şi să contribuie la implementarea unui învăţământ de calitate în şcoala noastră”, a mărturisit directorul adjunct şi coordonatorul de proiect, prof. Rodica Zimbru. (IONEL CURCAN)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!