„Diversitatea culturală sub semnul toleranţei”

Declaraţia Principiilor Toleranţei – adoptată de UNESCO în 1995 – defineşte toleranţa ca fiind „respectul, acceptarea şi aprecierea bogăţiei şi diversităţii culturilor, felurilor de expresie şi manierelor de exprimare a calităţii de fiinţă umană. Toleranţa este încurajată prin cunoaştere, deschiderea spiritului şi a comunicării, prin libertatea gândirii, a conştiinţei şi a credinţei. Toleranţa este armonia în diferenţe”. Toleranţa este o virtute şi reprezintă acceptarea faptului că fiinţele umane – care se caracterizează natural prin diversitatea aspectelor fizice, psihice şi spirituale, prin situaţia lor socială, prin felul de comunicare şi exprimare prin comportamentele şi valorile lor – au dreptul de a trăi în pace şi de a fi „cele care sunt”. Mai multă toleranţă şi modelarea atitudinilor faţă de cei diferiţi, în sensul unei deschideri reciproce şi al solidarităţii, se poate obţine prin educaţie formală (la şcoală) sau prin mijloacele educaţiei nonformale, prin dialog şi dezbateri libere, prin activităţi cultural-artistice realizate „împreună”.

În acest sens s-a desfăşurat, în data de 16 noiembrie a.c., spectacolul din cadrul proiectului de activitate extracuriculară „Diversitatea culturală sub semnul toleranţei”, coordonat de dna prof. Genoveva Mioara Roşu de la Şcoala Gimnazială Berchişeşti, unde am avut bucuria să fiu invitat, spectacol organizat pentru a cinsti Ziua Internaţională a Toleranţei, în sala de festivităţi a şcolii amintite. Pe scenă au urcat elevi ai şcolilor partenere din cadrul acestui proiect. Este vorba despre elevii Şcolii Gimnaziale Valea Moldovei, coordonaţi de dna prof. Elena Geamăn şi de prof. Lucian Geamăn; elevii Şcolii Gimnaziale Capu Codrului, coordonaţi de dl prof. Eugen Păscuţoi; elevii Şcolii Gimnaziale Soloneţu Nou, coordonaţi de dna prof. Terezia Solcan. Pe aceeaşi scenă au urcat copii români, polonezi, rromi, care au cântat şi au dansat într-un mod diferit, dar în acelaşi spirit: de deschidere spre intercunoaştere şi respectare a diferenţelor dintre oameni şi dintre culturi. A fost un nou prilej de a constata că suntem „toţi diferiţi, dar împreună egali”, că totul ţine de felul în care privim lucrurile, iar cunoaşterea face posibilă propria noastră transformare, ne anulează prejudecăţile şi reacţiile – uneori inconştient intolerante sau chiar agresive. Intercunoaşterea şi „armonia prin diferenţe” rămân esenţa acestui proiect extracurricular şi a celorlalte activităţi de incluziune socială a unor categorii defavorizate, rromii.

 LUCIAN DIMITRIU

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: