Vorbe marfă

Oare ce legătură ar fi între cuvinte precum dichis, cremos, prăvălie (vechi, dar înnoit de vreun an, în loc de magazin), miau, Crăciun, centenar, unire… şi ofertă, cadou, ieftin… şi provocare, uimitor, remarcabil, autentic? Sunt doar câteva dintre cele pe care marketerii şi publicitarii le consideră şi le folosesc, ca la carte, drept „cuvinte (puternice!) care vând bine”. Fie vorbe „de conţinut”, fie vorbe „semnal” învestite cu funcţia de a ne face a cumpăra, a cheltui; într-un limbaj uşor mai degajat – dar în relaţie cu cel al discursurilor pe care le invocam mai sus – vorbe marfă! Probabil că n-ar trebui să ne mire că printre ele s-au inserat, din ce în ce mai des, mai ales în partea a doua a anului (altfel, companiile potente, care ţin la imaginea proprie şi la vânzarea mărfurilor lor, îşi schimbă compunerile către clienţi – uneori şi ţintele – cam de două ori într-un an), unirea, centenarul, suta de ani… Fie că e vorba despre medicamente, fie că e vorba despre preparate fast food. Cel puţin, în această zonă, în cauză sunt campanii strict comerciale cum au mai fost şi vor mai fi; treaba lor, iar, din clipa în care ne seduc să le virăm banii, treaba noastră. În ce priveşte campaniile numeroaselor instanţe publice vizând, pe bani publici, Anul Centenar, cu un pic de noroc poate că vom afla în următoarea sută de ani cât au costat şi, mai ales, ce scopuri au atins. Altfel – din „Capitalul”, vorba unor Marx şi Engels, şi ei marketeri care aprox. un secol şi-au vândut bine marfa –, consumatori din toată ţara, uniţi-vă! Cumpăraţi-ne.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: