Educaţia juridică, un demers necesar în şcoala românească contemporană

De curând, una dintre fostele eleve (mulţumesc, Olga Stanciuc!) mi-a amintit cuvintele lui Hugo: „Fiecare copil pe care-l instruim este un om pe care-l câștigăm”. Pentru a-l câştiga nu e nevoie doar de instruire, ci, mai ales, de educaţie, de sădire a unor rădăcini adânci pentru ceea ce se vrea a fi OMUL din fiece copil.

Ca dascăl, şi mai ales unul cu destui ani de muncă la catedră, ai ocazia să vezi evoluţia actualelor generaţii de elevi, atât fizic (sunt tot mai înalţi, mai solizi), dar mai ales mental, puştii din bănci părând tot mai copilăroşi, tot mai dependenţi de cei mari, tot mai puţin capabili să se descurce singuri în situaţii noi. Deşi, în aparenţă, ar părea dezinteresaţi de problemele lumii în care trăiesc, putând fi consideraţi adevăraţii locuitori ai unui stat paralel, puştii aceştia îţi dovedesc, atunci când le sunt atinse sufletele, că trăiesc printre noi, că sunt vii, că pot ieşi din lumea lor tehnologizată pentru a coborî în lumea reală.

O asemenea ocazie le-am oferit şi ne-am oferit joi, 11 octombrie a.c., când aproape 150 de elevi ai claselor de gimnaziu de la Şcoala „Ion Creangă” Suceava au stat de vorbă cu un om al legii pe tema „Faptele mele şi consecinţele lor”. Dezbaterea a avut loc în cadrul programului „Săptămâna educaţiei juridice în şcoli”, la care participă practicieni ai dreptului din toate profesiile juridice şi care, în acest an, s-a derulat în perioada 8-12 octombrie.

A fost o ocazie excelentă să-şi lămurească o serie de nedumeriri legate de legislaţia naţională şi europeană referitoare la copii, la infracţionalitatea juvenilă, la provocările cotidiene şi pericolele ascunse ale acestora, trafic de persoane/ droguri, gestionarea relaţiilor cu părinţii etc. Au avut ocazia să întrebe, să completeze, să afle, să aprofundeze, să analizeze, să exprime opinii, să propună studii de caz, să afle parcursul unei cariere, să înţeleagă faptul că nimeni nu este complet la adăpost în faţa răufăcătorilor şi a răului în general, că nimic din ceea ce e important în viaţa unui om nu se realizează decât cu efort şi cu sacrificii, că nimic din ceea ce fac nu rămâne fără răsplată, chiar dacă aceasta vine mai târziu decât e aşteptată.

Toate acestea n-ar fi fost posibile fără mâna de ajutor întinsă de unul dintre foştii noştri elevi (absolvent al promoţiei 2004), Levi Pascariu, avocat în Baroul Suceava. A fost o adevărată bucurie să-l vezi antrenând copiii noştri în discuţii foarte serioase prin metode interactive (copiii au fost invitaţi să citească articolele din Codul penal la care făceau referire discuţiile şi întrebările lor, au fost provocaţi să pună întrebări şi să vină cu opinii personale), să-i vezi pe cei mici cu ochii strălucind de curiozitate (să nu uităm că inteligenţa înseamnă curiozitate înainte de toate) şi dornici să afle de la avocat tot soiul de posibile interpretări juridice ori posibile soluţii pentru diverse contravenţii şi/ sau infracţiuni. Au avut ocazia să înţeleagă deosebirea între infracţiune şi contravenţie, dintre amenda penală şi alte tipuri de amenzi, să conştientizeze rolul legislaţiei în protejarea vieţii şi proprietăţii cetăţeanului, să cunoască responsabilităţile care le revin de la vârsta de 14 ani şi ce înseamnă cazierul judiciar, să accepte faptul că vârsta aduce responsabilităţi tot mai mari pentru fiecare ca individ şi ca parte a comunităţii. Elevii au mai fost interesaţi de teme precum violenţa în familie şi violenţa în mediul şcolar, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, Constituţia României, voluntariat, tragerea la răspundere a minorului, democraţie şi societate, delincvenţa juvenilă, comunicarea şi spaţiul public virtual, capcanele on line. Nici organizarea şi exercitarea profesiilor juridice nu au rămas în afara discuţiilor, copiii solicitând informaţii despre profesiile de avocat, judecător, procuror.

Am remarcat că atât elevii, cât şi avocatul-voluntar implicaţi în activitatea desfăşurată sunt încântaţi de acest demers şi doresc să mai participe atât la activităţi, atât de natură teoretică, de genul celei care s-a derulat în sala noastră de şedinţe, cât şi practică, elevii manifestând interes pentru vizite la sediile instanţelor şi parchetelor, pentru a vedea pe viu cum se desfăşoară şedinţele de judecată, cum se motivează hotărârile, cum se instrumentează diverse dosare etc. Ca urmare, vom realiza un proiect de parteneriat de perspectivă, pentru a da ocazia tuturor elevilor noştri să cunoască şi să înţeleagă modul de funcţionare a sistemului nostru juridic.

Mulţumim, Levi Pascariu, pentru lumea către care ai deschis ochii copiilor noştri. Mulţumim pentru disponibilitatea ta, om frumos, om-fereastră, om-lumină! Mulţumim pentru mesajele pe care le-ai transmis, dincolo de problemele de specialitate, elevilor noştri:

  1. Nimic nu este valoros dacă nu este obţinut cu muncă şi sacrificii personale!
  2. Să tindeţi mereu să fiţi cei mai buni, nu să rămâneţi nişte mediocri!

 Prof. OLTEA PRELUCĂ,

Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava 

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: