Deputatul Ioan Bălan cere clarificări, în Parlament, de la ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb:

De ce eventualele autostrăzi din zona Moldovei, care s-ar realiza din fonduri europene, sunt abandonate ?

Deputatul PNL de Suceava Ioan Bălan a cerut, miercuri, în Parlament, ministrului Fondurilor Europene, Rovana Plumb, să explice motivele slabei absorbţii de fonduri europene, lipsa de proiecte europene bine întocmite şi de ce acceptă ca autostrăzile din zona Moldovei, care ar putea să fie realizate cu finanţare europeană gratuită, să fie făcute prin prezumtive parteneriate public-private.

„Potrivit informaţiilor disponibile, în timp real, pe pagina electronică a Comisiei Europene, la următoarea adresă: https://cohesion-data.ec.europa.eu/countries/RO, România a reuşit să cheltuiască efectiv doar 5,4 miliarde de euro, din cele peste 37,6 miliarde disponibile. Din fondurile atrase deja, mai mult de 3,3 miliarde de euro reprezintă fondurile destinate agriculturii şi dezvoltării rurale” a arătat Bălan.

El consideră că o situaţie extrem de îngrijorătoare o reprezintă utilizarea celorlalte componente de finanţare.

Astfel, în vreme ce fondul de dezvoltare regională are alocate peste 13,7 miliarde euro, România a atras până acum numai 0,8 miliarde euro, reprezentând 6%, iar din Fondul Social European, fond destinat ocupării şi calificărilor, cu o valoare de 5,4 miliarde euro, România a cheltuit efectiv, în 4 ani, numai 0,08 miliarde, reprezentând 2%.

„Aşadar, pe cele mai important componente – Fondul de Dezvoltare Regională şi Fondul Social European – rata de utilizare a banilor este de 5%” a notat Bălan.

El reaminteşte ministrului declaraţiile comisarului european pentru dezvoltare regională Corina Creţu, care a reclamat că Guvernul nici măcar nu a avansat proiecte viabile, mature, pentru finanţarea lucrărilor de infrastructură sau pentru rezolvarea problemelor apărute în piaţa muncii.

În aceste condiţii, Ioan Bălan a cerut ministrului să prezinte motivul pentru care Guvernul nu este capabil să înainteze Comisiei Europene proiecte bine structurate, care să beneficieze de finanţare nerambursabilă.

El întreabă dacă problema o reprezintă resursa umană din cadrul autorităţilor de management şi din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, solicitând să i se precizeze dacă s-a solicitat asistenţă tehnică directă de la Comisie, pentru creşterea gradului de utilizare a fondurilor europene şi pentru elaborarea proiectelor.

Bălan cere şi o situaţie cu proiectele majore transmise Comisiei Europene, până la data de 1 octombrie a.c., pentru finanţare în cadrul celor două fonduri: Fondul de Dezvoltare Regională şi Fondul Social European.

„Vă solicit să clarificaţi motivul pentru care Guvernul renunţă la finanţarea unor investiţii din fonduri europene nerambursabile (autostrăzile Moldovei) şi promite că le va realiza dintr-un utopic parteneriat public-privat. Vă solicit să clarificaţi şi de ce Ministerul Fondurilor Europene acceptă ca eventualele autostrăzi care s-ar realiza din fonduri europene şi a căror utilizare ar fi gratuită pentru români, să fie abandonate în favoarea aşa-ziselor parteneriate public-private, care înseamnă impunerea unei taxe de utilizare a autostrăzii?” a mai cerut Ioan Bălan. (N.B.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: