Către o lume nonviolentă

În perioada 16-23 septembrie s-a desfăşurat cursul pentru profesori şi lucrători de tineret intitulat “Active Nonviolence – Peace begins with you(th)/ Nonviolenţa activă – Pacea începe cu tine(retul)”, în Germania, la Keeken, organizat de Fundaţia Nonviolence din Olanda. Formatori au fost Nina Koevoets (premiată în calitate de militantă pentru pace), Olanda, coordonator de proiect, alături de Marcus Armstrong, Marea Britanie, şi Christina de Angelis, Franţa. Cursul s-a bazat pe o componentă teoretică, aplicaţii practice pe echipe de lucru – brainstorming, joc de rol, reflecţie şi feedback.

„Non-violenţa este cea mai mare forţă la dispoziţia omenirii, mai puternică decât cea mai puternică armă de distrugere concepută de ingeniozitatea omului” a spus Mahatma Gandhi.

Violenţa! O întâlnim peste tot, pe stradă, la televizor, în ziare, la şcoală, în magazine, de multe ori acasă, astfel că începem să credem că face parte din existenţa noastră, deci trebuie să o tolerăm. Fals!

În spatele oricărei acţiuni există întotdeauna o motivaţie, astfel că, în ceea ce priveşte violenţa, găsim motivaţii şi cauze din cele mai diverse: la nivel individual – lipsa educaţiei, carenţe în comunicare, o imagine de sine slabă, agresivitate şi violenţă în familie etc.; la nivel global – cauze religioase, economice şi teritoriale. Oricum am privi tipurile de manifestări ale violenţei, este nevoie de mai mulţi indivizi pentru a susţine o cauză, fie ea chiar şi prin violenţă, ceea ce reduce totul, din nou, la nivel individual. Dacă individul care aderă la o astfel de cauză nu ar tolera exprimarea violentă a credinţelor şi nevoilor sale, atunci nucleul respectiv s-ar disipa. Probabil că nu ar mai fi războaie.

„Multe lucruri sunt violente, dar nimic mai violent ca omul” a spus Sofocle.

Cursul a a prezentat informări cu privire la tipurile de violenţă. Scopul său a fost să împuternicească lucrătorii de tineret prin dobândirea de noi cunoştinţe şi abilităţi în prevenirea escaladării violente a conflictelor, transformând astfel conflictele şi construind comunităţi prin interacţiuni interculturale paşnice. Competenţele dobândite au sporit astfel capacitatea şi cooperarea constructorilor de pace din Europa, cu impact asupra societăţii şi în sensul sprijinului reciproc pentru a susţine fiecăruia dintre ei motivaţia de a fi un constructor de pace.

În timpul instruirii, s-au dezvoltat abilităţile şi înţelegerea empatiei, subiectivităţii şi capacităţii de rezolvare a conflictului. Au fost realizate ateliere cu jocuri de rol pentru ca lucrătorii de tineret să practice şi să dobândească noi competenţe în intervenţia ca terţi (în conflicte), au exersat comunicarea non-violentă, justiţia restaurativă (responsabilitatea, restauraţia, reintegrarea) şi medierea. Scopul cursului a fost, aşadar, familiarizarea cu aceste concepte. Apoi, a fost examinată conştientizarea emoţională şi au fost avute în vedere exemple de lucru cu tinerii. Unul dintre subiectele pe care le-am considerat importante a fost modul în care, în calitate de lucrător cu tineretul, îi putem împuternici pe tineri să devină constructori de pace şi, pe parcurs, să devenim, împreună, constructori de pace. Lucrul pe grupe, pe ateliere de lucru, utilizarea de prezentări video, ppt, flip chart au făcut posibil cu succes acest lucru.

S-a pus accent pe explicarea şi recunoaşterea violenţei care există în lumea noastră (război), dar şi o creştere a inegalităţii). “Învăţarea experimentală” a fost utilizată începând de la acţiune, urmată de reflecţie şi abstractizare, spre dezvoltarea unei perspective critice asupra violenţei – cauze, justificări şi consecinţe. Participanţii au învăţat cum să intervină pentru a preveni escaladarea conflictelor, cum să atenueze conflictele şi cum să se angajeze într-un proces care urmăreşte durabilitatea soluţiei. Ei au mai învăţat cum să adreseze întrebări sociale prin non-violenţă şi activism. Toate acestea au dus la dezvoltarea de cunoştinţe şi abilităţi ale lucrătorilor de tineret, care se angajează atât personal, cât şi în acţiuni colective pentru transformarea lumii într-o lume non-violentă. Astfel, s-a concluzionat că tinerii au nevoie de modele pozitive şi de mentori care îi pot îndruma, oferindu-le un sentiment de încredere şi perspectivă pentru implicare, ce ar putea scădea sentimentele de neputinţă şi singurătate. În final, cursul şi-a propus construirea unei reţele internaţionale de învăţare nonformală şi dezvoltarea unei colaborări interculturale între tineri şi pentru tineri, care să aibă mai bune rezultate în construirea unei lumi paşnice.

Prof. MIHAELA CALISTRU

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: