„Prut. Imagine şi teritoriu”

Matei Bejenaru, ieşean originar din Suceava, expune fotografie în cadrul evenimentului „Prut. Imagine şi teritoriu”, deschis la sala „Tancred Bănăţeanu” din Muzeul Naţional al Ţăranului Român din Capitală.

Potrivit informaţiilor transmise de organizatorii expoziţiei, proiectul de fotografie documentară „Prut” realizat de artistul Matei Bejenaru explorează peisajul rural, concentrându-se asupra aspectelor topografice, sociale şi economice din satele amplasate de-a lungul râului Prut. „Cele peste 1.500 de negative fotografice realizate în ultimii 7 ani fac parte dintr-o viitoare bancă de imagini, o arhivă vizuală ce urmăreşte pe termen lung modificările satului românesc din acest teritoriu” arată curatorul Cristina Stoenescu.

„Expoziţia «Prut. Imagine şi teritoriu» este o primă prezentare publică a acestor imagini, o primă selecţie curatorială şi o posibilă citire a aspectelor fotografice, sociale şi estetice a imaginilor realizate din 2011 până acum. Expoziţia dezvăluie un proiect vizual divers în modurile sale de abordare, unde recunoaştem cu precădere elemente ce se înscriu în tradiţia şcolii de fotografie umanistă în ceea ce priveşte lirismul vizual al imaginilor, caracterul lor cotidian şi relaţionarea artistului cu subiecţii din faţa camerei de fotografiat. Artistul este apropiat în demersul său documentar «on the road» de Walker Evans, Robert Frank sau, mai recent, de Alec Soth. De la cadrele largi care arată siluete umane cufundate în peisajul natural, la detalii arhitecturale, geometrii acaparatoare, construcţii vechi şi noi, până la portrete ale diferitelor generaţii de locuitori ai acestor sate, Matei Bejenaru dezvăluie un univers dinamic, contradictoriu, aflat în plină schimbare într-o logică a unui sistem post-comunist, post-tranziţie, post-privatizare, post-integrare europeană şi neo-capitalist” se arată în comunicat.

Aflăm că proiectul „Prut” vine în continuarea practicilor sociale în artă dezvoltate de Matei Bejenaru pe parcursul carierei sale, dar se suprapune şi unui interes fervent în materialitatea mediului fotografic, vizibil şi în prezenţa printurilor de dark-room din expoziţie. Artistul lucrează pe film, ca parte din angajamentul său artistic. El este mai puţin un etnograf, aşa cum s-ar întreba un Hal Foster (în „The Return of the Real”, Cambridge: The MIT Press, 1996) şi mai mult un observator critic al absenţei justiţiei sociale pentru comunitatea rurală românească ce transpare în mass-media ca fiind unidimensională şi retrogradă, menţionează curatoarea Cristina Stoenescu.

Reamintim că Matei Bejenaru (n. 1963, la Suceava) este fondatorul Bienalei de Artă Contemporană Periferic (1997 – 2008). Împreună cu un grup de artişti şi profesori a înfiinţat Centrul de Fotografie Contemporană din Iaşi (2015). Predă fotografie şi video la Universitatea „George Enescu” din Iaşi. (L.D.C.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: