Senatorul PSD de Suceava Virginel Iordache:

În Ucraina lucrurile evoluează într-o direcţie total greşită, antieuropeană

> El are în vedere eliminarea din funcţiile de conducere a directorilor de etnie română din şcolile unde se studiază în limba română

Senatorul PSD de Suceava Virginel Iordache a prezentat, miercuri, 19 septembrie a.c., în Senatul României, declaraţia politică intitulată „Învăţământul în limba română din Ucraina este în pericol de a se desfiinţa”.

Astfel, Virginel Iordache a adus la cunoştinţă situaţia comunităţii româneşti din Ucraina şi a tras un semnal de alarmă către Ministerul Afacerilor Externe al României cu privire la modul în care este asigurat dreptul românilor din această ţară de a studia în limba maternă–limba română.

„Administraţia actuală a Ucrainei, în pofida legislaţiei ucrainene, desfăşoară presiuni în creştere asupra drepturilor minorităţilor naţionale. Numărul şcolilor româneşti din regiunea Cernăuţi după anul 1991 s-a redus de la 91 la 62, o serie de discipline ce erau predate în aceste şcoli în limba română au fost trecute forţat la predarea în limba ucraineană, lucru pe care nu şi l-a permis nici măcar regimul totalitar sovietic” a spus Virginel Iordache.

El a explicat că documentaţia în şcolile cu predarea disciplinelor în limba română e completată doar în limba ucraineană; structura Planului-model, echivalentul Planului-cadru de învăţământ, pentru anii şcolari 2017/2018, respectiv 2018/2019, la clasele X-XI ale instituţiilor de învăţământ general, a stârnit indignarea comunităţii române din regiunea Cernăuţi; eliminarea din componenta obligatorie al planului de învăţământ, a limbii şi literaturii române (limbă maternă) e o încălcare fără precedent a drepturilor românilor; includerea limbii materne, adică a limbii şi literaturii române, în categoria disciplinelor opţionale va conduce inevitabil la dispariţia orelor de limbă maternă în proporţie de 90%.

„Aplicarea acestor planuri-cadru de învăţământ constituie un pas, în plus, spre asimilarea comunităţii româneşti din Ucraina, comunitate care numără peste 450.000 de români care au o singură vină: aceea de a se fi născut români.

În Ucraina lucrurile evoluează, dacă poate fi vorba de evoluţie, într-o direcţie total greşită, antieuropeană, trecându-se la eliminarea din funcţiile de conducere a directorilor de etnie română din şcolile unde se studiază în limba română.

Un exemplu clar de netăgăduit, îl constituie demiterea prof. Ştefan Mitric, directorul Şcolii Crasna din Regiunea Cernăuţi”, a precizat Iordache.

El a menţionat că potrivit unor membri ai comunităţii româneşti din regiunea Cernăuţi, motivul informal al desfacerii contractului de muncă al directorului eliberat din funcţie ar fi participarea acestuia la diferite manifestaţii româneşti, la activităţi de apărare a limbii române în şcoli, refuzul de a deschide clase cu predare în limba ucraineană, dar şi activitatea sa de consilier regional, calitate în care a militat pentru predare în limba română la şcolile cu elevi ce provin din comunitatea românească.

Pedagogul român care susţine că a pus în discuţie problema limbii române în şcoli a participat la un protest paşnic împotriva Legii Educaţiei adoptate în septembrie 2017, de Rada Supremă şi a refuzat să deschidă clase cu predare în limba ucraineană la Gimnaziul din Crasna, în pofida unor presiuni enorme exercitate de conducerea locală, declara că „Multor nu le-a plăcut poziţia mea. Eram uneori impus de şefa de la secţia de învăţământ să deschid clase cu predare în limba ucraineană, dar eu am refuzat …”, adăugând cu lacrimi în ochi că „bucovinenii din Crasna, nu îi vor ierta niciodată trădarea limbii şi a tradiţiilor strămoşeşti”.

Merită menţionat că Ştefan Mitric este preşedintele Asociaţiei Malanca de la Crasna, organizaţie care este partener al Ministerului pentru Românii de Pretutindeni în proiectul acordării de burse etnicilor români din Regiunea Cernăuţi.

Senatorul PSD de Suceava Virginel Iordache a mai arătat că un alt exemplu îl constituie eliberarea din funcţie a prof. Leviţchi, director la ‘coala din Ropcea, raionul Storojineţ, care a fost obligat să-şi scrie demisia întrucât nu a vrut să deschidă clasă ucraineană, părăsind astfel funcţia de director.

„Asemenea tentative trebuie înţelese, pe de o parte, ca încercări ale autorităţilor ucrainene de a intimida directorii şcolilor cu predare în limba română şi, pe de altă parte, ca o lezare directă a dreptului de studiere a limbii şi literaturii materne, prin aceasta încălcându-se o serie de convenţii europene, ratificate de Ucraina.

În egală măsură, se impune a fi luată în consideraţie situaţia politică care s-a creat în prezent în Ucraina de a insista asupra asimilării românilor din această ţară. Aceste intenţii intră în contradicţie flagrantă cu Legea Ucrainei privind ratificarea Convenţiei-cadru a Consiliului Europei privind protecţia minorităţilor naţionale, care în preambul insistă asupra tezei conform căreia «protecţia minorităţilor naţionale reprezintă un element esenţial pentru asigurarea stabilităţii, democraţiei şi păcii pe întregul continent».

Doresc să reamintesc că, în contextul demersurilor diplomatice ferme întreprinse pentru promovarea drepturilor persoanelor aparţinând minorităţii române din Ucraina, România a solicitat Ucrainei consultarea Comisiei de la Veneţia cu privire la Legea Educaţiei şi preluarea opiniei Comisiei în legislaţia ucraineană.

Comisia de la Veneţia confirmă impactul negativ al art. 7 din legea amintită asupra drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale din Ucraina, inclusiv a celor aparţinând minorităţii române. Comisia de la Veneţia critică art. 7 din legea amintită şi cere modificarea sa, apreciind că acesta este vag, lipsit de precizie juridică şi de claritate şi nu garantează în mod adecvat dreptul la educaţie în limba minorităţilor. Comisia de la Veneţia a cerut astfel amendarea art. 7 din Legea Educaţiei din Ucraina şi înlocuirea sa cu un text «mai echilibrat şi mai clar».

Totodată, Comisia constată că legea implică o diminuare a oportunităţilor de învăţare în limbile minorităţilor, putând fi ridicată chiar o problemă de constituţionalitate a Legii şi susţine că obiectivul urmărit prin legislaţia ucraineană de consolidare a învăţământului în limba de stat nu trebuie promovat în detrimentul limbilor minoritare vorbite pe teritoriul Ucrainei. Comisia de la Veneţia subliniază că e nevoie de «identificarea unui echilibru care să ofere garanţii privind educaţia în limbile minorităţilor».

Comisia sus-menţionată, susţine că există riscul ca viitorul acestor şcoli să aibă implicaţii directe asupra respectării de către Ucraina a obligaţiilor asumate ca parte la Convenţia-cadru privind protecţia minorităţilor naţionale şi Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare. În consecinţă, se recomandă ca în procesul implementării legii să nu fie puse în pericol menţinerea moştenirii culturale a minorităţilor şi să fie asigurată continuitatea educaţiei în limbile minorităţilor în şcolile tradiţionale ale acestora.

O altă critică a Comisiei de la Veneţia se referă la lipsa consultării adecvate a minorităţilor naţionale în procesul de amendare a sistemului de educaţie în limba minorităţilor, astfel că îndeamnă «la demararea unui dialog eficient cu reprezentanţii acestora şi cu toţi actorii interesaţi pe marginea limbii procesului de educaţie, astfel încât necesităţile şi preocupările minorităţilor să fie luate în considerare».

Ca senator al României, membru al Comisiei pentru învăţământ şi al Grupului parlamentar de prietenie cu Ucraina, susţin necesitatea ca autorităţile ucrainene să întreprindă toate măsurile necesare, în special de ordin legislativ, pentru aducerea Legii Educaţiei în concordanţă cu opinia Comisiei de la Veneţia în integralitatea sa. Totodată, conştient fiind de drepturile şi libertăţile pe care statul român le oferă tuturor minorităţilor de pe întreg cuprinsul ţării, mă întreb şi întreb autorităţile din cele două state: oare o politică atât de dură faţă de comunitatea românească din Ucraina contribuie la stabilitate şi democraţie?

Răspunsul meu este categoric: NU. Aştept, în schimb, răspunsul autorităţilor” a precizat Virginel Iordache în declaraţia politică intitulată „Învăţământul în limba română din Ucraina este în pericol de a se desfiinţa”. (M.T.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: