Conducerea Aeroportului Suceava arată, cu argumente tehnice şi juridice:

Problema ravenei apărute în imaşul Salcea nu are legătură cu lucrările de modernizare a aeroportului

> Soluţionarea este de competenţa Primăriei Salcea

 Conducerea Aeroportului Suceava a explicat, marţi, în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) Suceava, că problema ravenei apărute în imaşul oraşului Salcea nu are legătură cu lucrările de modernizare care s-au derulat la aeroport şi că este mai veche, iar competenţa de soluţionare aparţine Primăriei Salcea.

Într-o informare prezentată în CJSU Suceava, conducerea Aeroportului Suceava arată că ravena la care se face referire a existat înainte de anul 2011, iar, în anul 2014, antreprenorul general care a executat lucrările de modernizare la aeroport, Tehnic Asist, a format un depozit de pământ pe terenul oraşului Salcea, în partea de sud-vest, în afara gardului perimetral al aeroportului, iar în anul 2015, pământul excedentar din depozitul format a fost împins în această ravenă, care a fost astfel parţial acoperită.

Ulterior, în anul 2016, ca urmare a ploilor abundente, pământul cu care a fost astupată parţial ravena a fost antrenat de apele pluviale, rezultând reapariţia în întregime a ravenei, iar pământul a fost purtat de ape şi a colmatat pârâul din aval, generând inundarea unor terenuri arabile şi curţi ale localnicilor, se arată în document.

La scurt timp după reapariţia ravenei, pentru a se elimina pericolul de erodare a ravenei şi de antrenare de aluviuni ce ar putea duce din nou la inundaţii, au fost făcute mai multe demersuri ale Primăriei Salcea şi Aeroportului Suceava către CJSU Suceava, iar o comisie mixtă a verificat situaţia din teren.

Ulterior, ca urmare a corespondenţei cu autoritatea tutelară, Aeroportul Suceava transmite în septembrie 2016 că modernizarea aeroportului s-a făcut conform proiectului, iar proiectul a deţinut aviz de gospodărire a apelor, că ravena s-a aflat şi se află pe terenul oraşului Salcea şi s-a format din cauza întreţinerii necorespunzătoare în timp a canalului colector, fiind dislocate dale din beton, fapt ce a condus la erodarea terenului ca urmare a precipitaţiilor abundente din anul 2016.

„Mai mult decât atât, respectivul canal preia apele a încă două canale, unul de 300m şi unul de 220m lungime, ambele aflate tot pe teritoriul oraşului Salcea şi care pot fi considerate exemplificative privind degradările care au condus la erodarea solului” se mai arată în raport.

Aeroportul adaugă că, în noiembrie 2016, a fost elaborată o notă de constatare, fără reprezentanţi ai aeroportului, în care se prevede, în vederea soluţionării, realizarea de lucrări de consolidare în zona debuşării apelor pluviale din incinta aeroportului până la confluenţa cu pârâul Salcea, acestea trebuind a se executa în baza unei expertize tehnice elaborate de un expert MLPAT.

„Comisia întrunită consideră că apele pluviale care au provocat degradările constatate provin din sistemul de colectare/ evacuare din incinta aeroportului şi, prin urmare, promovarea şi execuţia lucrărilor revine în responsabilitatea aeroportului” se mai arată în document, în care se subliniază că această notă a fost transmisă aeroportului 9 luni mai târziu, respectiv în luna august 2017.

Managerul de proiect arată în raport că avizul de gospodărire a apelor a fost acordat de SGA Suceava fără menţiuni, cu precizarea că „secţiunea canalului de deversare ape pluviale aeroport nr. 21068/IL/26.10.2015 – emis de ABA Siret Bacău, pârâul Salcea poate primi şi tranzita debitul evacuat de canalizarea ape pluviale a aeroportului”.

El precizează că aeroportul nu are posibilitatea legală de a aloca fonduri pentru investiţii aflate pe terenul oraşului Salcea şi nici nu are fondurile necesare derulării unei astfel de investiţii.

Totodată, în raport este prezentat şi un punct de vedere tehnic, în care se explică faptul că aeroportul a respectat întocmai cerinţele tehnice prevăzute în avizul de gospodărire a apelor şi că descărcarea apelor pluviale s-a făcut în valea existentă, conform prevederilor avizului, şi că s-a executat camera de descărcare din beton cu dimensiunile de 4,00 x 4,30 m, cu înălţime variabilă de la 2,5 m în amonte, la 1,00 m în aval la intrarea în canalul de deversare.

De menţionat este că la data emiterii avizului de gospodărire a apelor, octombrie 2015, canalul pietruit aflat pe izlazul oraşului Salcea se afla într-o stare relativ bună, putând să primească şi să tranziteze debitele de apă pluvială ale aeroportului, iar între timp, din cauza neîntreţinerii, acesta s-a deteriorat, au dispărut cantităţi importante din piatra din care a fost construit, fapt ce a condus, din cauza acţiunii apei, la o degradare şi mai accentuată a acestuia, precum şi la erodarea terenului, culminând cu formarea unei ravene.

„Din punct de vedere tehnic, degradarea canalului pietruit de deversare este cauza erodării terenului şi formării ravenei” se arată în acest raport.

Din punct de vedere juridic, Aeroportul Suceava arată că are obligaţia de întreţinere doar pentru camera de descărcare şi canalul de scurgere, lucrări executate conform avizului emis de Administraţia Naţională „Apele Române”. Întreţinerea albiilor minore ale cursurilor de apă revine Administraţiei Naţionale „Apele Române” sau oraşului Salcea, iar autorizaţia de gospodărire a apelor stipulează că terenul aferent canalului ce asigură descărcarea apelor pluviale în pârâul Salcea este administrat de Primăria Oraşului Salcea. (N.B.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: