Zilele Teatrului Matei Vişniec continuă

Cea de-a şasea zi a festivalului, cea mai plină de evenimente, l-a avut în centrul său pe invitatul special Matei Vişniec, începând cu un eveniment desfăşurat sub egida Centenarului Marii Uniri – „Unirea prin teatru”, care a avut loc în Cetatea de Scaun a Sucevei, continuând cu vernisajul din spaţiul expoziţional al teatrului municipal, lansarea cărţii „Ultimele zile ale Occidentului”, festivitatea de premiere a concursului naţional de dramaturgie şi încheind, seara, cu două spectacole cu sălile pline.

„Nina sau despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi”

Fascinaţia şi influenţa lui A.P. Cehov asupra lui Matei Vişniec nu este un lucru neştiut, dramaturgul român declarând-o deschis în multiple ocazii.

„Dragă Anton Pavlovici, sunt ani de zile de când încerc să vă trimit această scrisoare pentru a vă spune că fascinaţia pe care o exersaţi asupra mea este cu totul misterioasă. Dar nu la lectură mă tulbură în primul rând piesele dumneavoastră. Gurile rele spun de altfel că toate paginile de teatru pe care le-aţi scris nu formează, de fapt, decât o singură, vastă piesă. Şi e adevărat că personajele dumneavoastră s-ar putea plimba nestingherite dintr-o piesă în alta, din Unchiul Vania în Pescăruşul, din Trei surori în Ivanov, pentru că atmosfera şi cadrul rămân aceleaşi… Gurile rele mai spun de asemenea că piesele dumneavoastră sunt nişte ferestre mici prin care publicul priveşte, din exterior, într-o casă de nebuni – casa de nebuni a lumii cehoviene în care aţi închis o întreagă epocă, sau mai bine zis un sfârșit de epocă, o lume pe cale să apună, o lume pe care istoria a măturat-o de altfel fără milă imediat după ce aţi binevoit să muriţi.

Cum spuneam, piesele dumneavoastră m-au fascinat nu atât la lectură, ci atunci când le-am văzut montate într-o vreme când eu însumi eram închis în casa de nebuni a comunismului (sau a utopiei, dacă vreţi). Pare de necrezut, dar pe vremea construirii utopice şi ubuieşti a «omului nou» piesele dumneavoastră erau foarte des montate în ţările Europei de Răsărit. Poate şi din cauza faptului că nimeni nu vă putea cenzura întrucât făceaţi parte deja din «patrimoniul cultural al umanităţii», cum se spunea pre vremea aceea. Or, cineva care făcea parte din «patrimoniul cultural al umanităţii» nu putea fi interzis, nici măcar atunci când piesele sale erau montate în modul cel mai extravagant şi nonconformist cu putinţă.” („Scrisoare către Cehov”, Matei Vişniec)

„Nina sau despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi” este opera care demonstrează capacitatea extraordinară de înţelegere şi transpunere în pielea personajelor cehoviene a lui Vişniec într-o continuare a „Pescăruşului”.

Spectacolul „Nina sau despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi”, în regia lui Alexandru Maftei, montat de Teatrul de Comedie Bucureşti, cu o distribuţie impresionantă (Nina – Mihaela Teleoacă, Trigorin – Gheorghe Visu, Treplev – Lucian Pavel) este o demonstraţie de erudiţie şi rafinament. Scenografia, regia, înţelegerea profundă a structurii personajelor la toate nivelurile (autor, regizor, actori) au făcut din „Nina sau despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi” un real succes, dar şi o invitaţie la redescoperirea textului cehovian.

www.romanidecentenar.ro

„Cortine se ridică şi cad în faţa personajelor pe care A.P. Cehov le-a lăsat în seama scenei de mai bine de 100 de ani. Pentru Matei Vişniec catifeaua grea nu le întrerupe existenţa, cortina cade imperfect şi dramaturgul vede, fără surprindere, cât de prost, trage Konstantin Gavrilovici Treplev. Atât de prost încât şi a doua lui tentativă de sinucidere eşuează «răsunător» şi face posibilă reîntâlnirea, după 20 de ani, cu Nina şi tot ce a atins amorul bolnav pentru ea. Scrisorile de dragoste se întorc nedesfăcute, ca un bumerang pe aceeaşi masă pe care au fost scrise. În ce priveşte pescăruşul împăiat… ei bine, el va învia până la urmă…” spune regizorul Alexandru Maftei despre „Nina sau despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi”.

„Dumnezeu se îmbracă de la second hand”

Spectacolul „Dumnezeu se îmbracă de la second hand”, de Iulian Margu, în regia lui Ion Caramitru, producţie a Teatrului Naţional Bucureşti, s-a jucat pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor Suceava.

Scenografia (Maria Miu) este absolut impresionantă, muncită până la cel mai mic detaliu, reconstituie cu mare atenţie cadrul pentru fiecare epocă şi surprinde cu amănunte definitorii în fiecare scenă pe care o creează. Scena rotativă conduce spectatorul într-o călătorie în timp. Povestea de viaţă a unei familii cu un destin împletit cu cel al pianului lui Chopin ilustrează realităţi dure, schimbări politice şi implicaţiile lor şi o face cu un umor de cea mai bună calitate. Personaje foarte bine creionate şi excelent interpretate îşi spun povestea pe acorduri muzicale. Pianul, un personaj în sine care călătoreşte prin istorie, este facilitatorul evocării amintirilor şi a unui dialog cu trecutul. Istorie personală întrepătrunsă cu istoria unei naţiuni, cu evenimente care au schimbat structural individul şi societatea, „Dumnezeu se îmbracă de la second hand” scoate la iveală aspecte dureroase ale unui prezent în care personajele negative – hoţii – dau dovadă de mai multă moralitate şi substanţă umană decât membrii de vază ai societăţii.

Ion Caramitru spune despre „Dumnezeu se îmbracă de la second hand” că este „o piesă cu o structură de text în puzzle, cel puţin aşa am văzut-o eu. Povestea de bază este desfăcută în mai multe compartimente, reprodusă în mai multe epoci, refăcută abia în final pentru înţelegerea deplină a poveştii. Ca stil, are şi un soi de umor frust şi unul derivat, are foarte multe trimiteri într-o simbolistică ce sparge tiparele timpului şi spaţiului”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: