Peste 50 de maşini expuse la Retro Parada Primăverii

 Duminică, 23 aprilie, pe platoul exterior de la intrarea în Iulius Mall Suceava, Retromobil Club Suceava a organizat un eveniment devenit deja tradiţional în municipiul reşedinţă de judeţ, Retro Parada Primăverii. Întâlnirea iubitorilor şi colecţionarilor de vehicule de epocă s-a desfăşurat simultan în 25 oraşe din ţară, sub egida Retromobil Club România. Pe lângă tradiţionalele maşini la care, în anii Epocii de Aur, aveau acces şi oamenii de rând, Dacia 1300, Dacia 500 Lăstun, Aro 244 din 1978, Trabant, Vartburg 1000 din 1962 sau Moskvich 1500 din anul 1979, fabricate cu mai mulţi sau mai puţini ani în urmă, au putut fi admirate şi pozate de cei prezenţi şi mărci rare, precum Singer 4AD din 1952, Volvo P544 1962, VW Beetle din 1964, Opel Rekord din 1967, MG Gentry din 1971, Cadillac Eldorado din 1976 şi Chrysler New Yorker din 1977, Mercedes SL din 1980, Toyota.

Două modele unicat expuse în Suceava

„Deschidem sezonul activităţilor 2018 cu Retro Parada Primăverii. Eu am venit cu patru maşini atestate ca vehicule istorice, din care una este unicat în România. Este vorba de Singer-ul 4AD, o maşină englezească care îmbină rafinamentul şi stilul englezesc cu funcţionalitatea. Modelul este unicat pentru că are volan pe stânga şi a fost destinat pieţei din SUA. În 1960 maşina a fost importantă din SUA în Olanda, ajungând la un proprietar respectabil. În urmă cu 4 ani, când se apropia de 90 de ani, am cumpărat-o de la el. Maşina are doi proprietari în Europa” ne-a spus Iulian Todirică, preşedintele Retro Mobil Club Suceava, povestea celui mai „tânăr” model expus.

Constantin Berariu este printre cei mai noi membri ai Retromobil Club România, din anul 2017, de când conduce MG Gentry.

„Sunt un membru mai tânăr al Retro Club, am venit cu un MG, tot model englezesc, construit în 1971 după un model din anul 1936, aproape unicat în România, având volan pe stânga. Maşina a fost produsă pentru SUA şi sunt primul proprietar al ei în Europa. A fost importată în 2016, recondiţionată complet cu piese originale, motor de 1800 centimetri cubi şi 101 cai putere. Este o pasiune mai nouă, destul de plăcută, dar care presupune mult, mult suflet. De bani nu vorbim” a precizat Constantin Berariu.

Retromobil Club Suceava are 30 de membri şi, în urma activităţii susţinute şi a evenimentelor organizate în 2017 la Suceava, Fălticeni, Rădăuţi, din acest an lui Iulian Todirică i s-a alăturat în conducerea clubului un vicepreşedinte, în persoana lui Viorel Romaniuc, posesorul unei game complete de automobile Trabant şi Vartburg.

„Am adus şi eu câteva maşinuţe din gama Trabant, Wartburg şi Moskvici 1500. Participăm cu drag, vremea ne ajută şi de aceea suntem mai mulţi participanţi la această ediţie”, ne-a spus Viorel Romaniuc.

Maşini premiate de Federaţia Internaţională de Automobile de Epocă

Retromobil Club Suceava deţine un record naţional de vechime. Iulian Todirică este posesorul unei maşini din 1928, un Fiat Torpedo 520, care, la Concursul internaţional de eleganţă de la Sinaia, eveniment de categoria A în calendarul Federaţiei Internaţionale de Automobile de Epocă (FIVA), din vara anului trecut, a câştigat locul doi la categoria „Antebelice Cabriolet”. Anul acesta, la Rădăuţi, a apărut un Ford foarte rar, din 1931, funcţional, o maşină foarte frumoasă şi, în curând, din atelierul de restaurări de la Fălticeni al lui Iulian Todirică va ieşi pe şosele un Plymouth din 1936, unicat în România, la care pasionatul de automobile de epocă din urbea de pe Şomuz lucrează la restaurare.

„Activitatea clubului a crescut foarte mult. Sunt membru al Retromobil Club Suceava din 2011, am participat de la prima activitate. Atunci erau 11 maşini şi câţiva vizitatori, acum sunt 30 de membri şi peste 100 de maşini valoroase. Aceste expoziţii le facem pentru comunitate, pentru membrii clubului, pentru a prezenta evoluţia continuă a automobilului, dar şi pentru familiile noastre care ne susţin şi ne înţeleg această pasiune” a precizat Iulian Todirică.

Calendar bogat în activităţi cu automobile retro

Aşa cum am aflat de la Iulian Todirică, pe lângă Retro Parada Primăverii, Retro Parada Toamnei sau Fabricat în România, evenimente deja tradiţionale în capitala de judeţ, Retromobil Club Suceava va organiza Moldova Classic Rally, timp de două zile, 8 şi 9 iunie, Roţi legendare (122 de ani de la primul vehicul din Fălticeni), eveniment care va fi organizat în colaborare cu Primăria Municipiului Fălticeni pe 22 iulie, Retromobil la Cetate, pe 18 august, eveniment organizat în colaborare cu Primăria Municipiului Suceava şi Muzeul de Istorie Suceava. În plus, pasionaţii de maşini vechi din Suceava şi-au anunţat deja participarea la câteva competiţii naţionale cum ar fi Întâlnirea naţională Dacia Clasic de la Sighişoara din perioada 15 – 16 iunie, Concursul de eleganţă de la Sinaia (FIVA A) de pe 30 iunie, Raidul Moldovei (Iaşi – Chişinău – Iaşi), un eveniment dedicat Centenarului Marii Uniri, organizat în zilele de 22 şi 23 septembrie.

Parada maşinilor istorice

Spre sfârşitul evenimentului, autoturismele s-au încolonat şi au pornit către zona centrală, atrăgând cu sunetul lor atenţia trecătorilor, după care majoritatea s-a îndreptat spre Fălticeni, bijuteriile pe patru roţi fiind admirate, iar şoferii lor salutaţi de ceilalţi participanţi la trafic. O parte dintre ei, din respect, nu au depăşit coloana de maşini, oprindu-se la popasul turistic de la intrarea în Fălticeni pentru a se fotografia şi a afla mai multe detalii despre „bunicuţele” de pe şosele.

Pentru ca o maşină să fie declarată istorică, ea trebuie să îndeplinească mai multe condiţii. În primul rând maşina trebuie să aibă minimum 30 de ani vechime de la data fabricării, toate piesele ei să fie originale şi nemodificate, automobilul nu trebuie să aibă nicio urmă de rugină şi trebuie să fie perfect funcţional. Se face un dosar la Clubul Retromobil, o comisie verifică maşina şi decide dacă se atestă sau nu ca vehicul istoric. După primirea atestatului, proprietarul merge la Registrul Auto Român, iar, dacă maşina corespunde cerinţelor tehnice impuse de RAR, se atestă pe cartea de identitate a maşinii că este istorică.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: