Pensii comunitare pentru sucevenii lucrători în statele membre ale UE

Dacă o persoană a lucrat în România, cât şi în altă ţară din Uniunea Europeană (UE), aceasta va putea solicita acordarea drepturilor de pensie, în cazul îndeplinirii condiţiilor privind vârsta de pensionare şi stagiul de cotizare prevăzute în legislaţia referitoare la domeniul asigurărilor sociale din cele două state. Precizările sunt făcute de Constantin Boliacu, director executiv al Casei Judeţene de Pensii (CJP), care informează că stagiul de cotizare prevăzut de lege pentru obţinerea drepturilor de pensie se calculează prin însumarea perioadelor de asigurare realizate în România cu cele de asigurare din statele membre ale UE în care solicitantul a desfăşurat activităţi profesionale. „Drepturile de pensie comunitară sunt calculate proporţional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat membru implicat” arată Boliacu. Potrivit lui, persoanele care au domiciliul în România se vor adresa cu o cerere Casei de Pensii, anexând şi documentele din care să rezulte faptul că a fost asigurat în altă ţară. Prin totalizarea perioadelor de asigurare realizate în ambele ţări se poate constata dacă este îndeplinită condiţia referitoare la realizarea perioadei minime de cotizare pentru care instituţia competentă poate acorda o pensie. În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state membre, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituţia de asigurări sociale de la locul de domiciliu (locul de şedere permanentă), care face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind necesară deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate. Cererea va fi însoţită obligatoriu de actele din care să rezulte perioadele de activitate din România, respectiv de carnetul de muncă sau adeverinţele eliberate, în condiţiile legii, de către foştii angajatori din România, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001. Adeverinţele de vechime în muncă vor cuprinde denumirea angajatorului; datele de identificare a persoanei; perioada în care s-a lucrat; temeiul legal în baza căruia a avut loc încadrarea; funcţia, meseria sau specialitatea; salariul tarifar de încadrare; denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma dată; perioada în care s-a primit sporul şi temeiul în baza căruia s-a acordat. Actele vor avea număr şi dată de înregistrare, ştampila unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea. „În vederea stabilirii drepturilor de pensie, solicitantul se va adresa instituţiei competente din statul implicat, pentru a transmite, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, documentele precizate mai sus. După ce instituţiile competente ale statelor membre implicate îşi comunică, prin intermediul formularelor standard de legătură, toate informaţiile necesare, acestea vor emite decizii proprii privind admiterea sau respingerea cererii de pensionare, decizii pe care le vor comunica persoanei interesate şi/sau celeilalte/instituţii competente” a evidenţiat directorul executiv Constantin Boliacu, menţionând că, în 2017, Casa Judeţeană de Pensii Suceava a prelucrat de 307 de dosare, în primul trimestru din 2018 fiind analizate încă 16 dosare pentru pensii comunitare. România aplică prevederile regulamentelor europene în domeniul securităţii sociale începând cu 1 ianuarie 2007, data aderării la Uniunea Europeană.

www.romanidecentenar.ro
Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: