În Ucraina se desfăşoară de mai bine de 25 de ani un adevărat masacru al şcolilor româneşti

 În Ucraina se desfăşoară de mai bine de 25 de ani un adevărat masacru al şcolilor româneşti, al căror număr scade de la un an la altul. De la 118 şcoli publice româneşti în 1991 s-a ajuns în prezent la mai puţin de 80. În 2002, în regiunea Cernăuţi, unde românii constituie 19,7 %, elevii care învăţau în limba română erau aproximativ acelaşi procent – 19,2%, iar peste numai 15 ani, în 2017, doar 10,6% învăţau în limba română, deci s-a înjumătăţit asigurarea dreptului la învăţământ în limba maternă, iar în regiunea Odesa s-a redus de aproximativ 10 ori, rămânând în 2018 doar 3 şcoli, se arată în scrisoarea adresată autorităţilor statului român, dar şi conducerii partidelor parlamentare şi preluată de Romanian Global News.

Scrisoare deschisă

privitoare la situaţia dramatică a comunităţilor româneşti din Ucraina

În contextul pierderii sistematice a educaţiei efective în limba română, factor determinant al procesului de asimilare la care suntem supuşi

Domnule Preşedinte al României,

Doamnă Prim Ministru,

Domnilor Preşedinţi ai partidelor reprezentate în Parlamentul României,

Domnilor deputaţi, membri ai comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării,

Domnilor parlamentari, membri ai Parlamentului României

În Ucraina se desfăşoară de mai bine de 25 de ani un adevărat masacru al şcolilor româneşti, al căror număr scade de la un an la altul. De la 118 şcoli publice româneşti în 1991 s-a ajuns în prezent la mai puţin de 80. În 2002, în regiunea Cernăuţi, unde românii constituie 19,7 %, elevii care învăţau în limba română erau aproximativ acelaşi procent – 19,2%, iar peste numai 15 ani, în 2017, doar 10,6% învăţau în limba română, deci s-a înjumătăţit asigurarea dreptului la învăţământ în limba maternă, iar în regiunea Odesa s-a redus de aproximativ 10 ori, rămânând în 2018 doar 3 şcoli.

Practic, în fiecare an în 2-3 şcoli din comunităţile româneşti este introdusă linia de predare în limba ucraineană, numărul claselor cu predare în ucraineană crescând ulterior, cu tendinţa generală de ucrainizare totală a şcolilor. În paralel are loc o restrângere accentuată a orelor cu predare în limba română. Fenomenul este în plină desfăşurare de mai mulţi ani. Începând cu anul şcolar 2009/2010 au fost anulate în şcolile minorităţilor naţionale examenele de absolvire în limba maternă, acestea fiind înlocuite cu testări independente externe, la care absolvenţii şcolilor româneşti sunt încurajaţi să le dea în limba ucraineană pentru toate materiile, măcar că există traduceri oficiale în limba procesului de învăţământ.

Cele cca 80 de şcoli publice româneşti reprezintă 0,47% din numărul total de şcoli din Ucraina, în timp ce minoritatea românească deţinea oficial la ultimul recensământ 0,85% din ansamblul corpului social, în condiţiile în care foarte mulţi etnici români nu au fost înregistraţi ca atare, fiind trecuţi la alte naţionalităţi, în special la ucraineni.

Numărul grădiniţelor de copii cu instruirea în limba română este aproximativ 60, adică aproape în 20 de localităţi în care există şcoală românească nu există şi grădiniţă de copiii românească. Acest fapt constituie un factor determinant pentru ca părinţii să opteze pentru înscrierea copiilor în şcolile sau clasele cu predarea în limba ucraineană (sau rusă). De asemenea, nu există în Ucraina nicio grădiniţă de copii privată cu instruirea în limba română, în timp ce alte minorităţi dispun de grădiniţe private cu instruirea în limbile lor materne.

Peste jumătate dintre copiii români din Ucraina sunt educaţi şi instruiţi în limbile ucraineană şi rusă (cca 61%), statul ucrainean stimulând abandonarea educaţiei în limba română în favoarea celei în limba ucraineană (sau rusă). Raportul actual dintre elevii români instruiţi în limba maternă şi cei instruiţi în limbile ucraineană şi rusă este de aproximativ 4:6.

Ministrul educaţiei de la Kiev a declarat la Cernăuţi că în anul curent de studii 2017-2018 numărul elevilor instruiţi în limba română este de aproximativ 17 000, iar al celor instruiţi în limba “moldovenească” este de circa 3000, astfel contingentul de copii români instruiţi în limba maternă ridicându-se la circa peste 20 000.

Potrivit presei de la Kiev, în anul de învăţământ 2015-2016, în clasele întâi ale şcolilor publice din Ucraina fuseseră înscrişi 414 mii de elevi. Ţinând cont de ponderea elementului românesc în ansamblul corpului social din Ucraina conform datelor ultimului recensământ (0,85%), numărul elevilor de origine română înscrişi în clasa întâi ar fi trebuit să fie de circa 3 500.

În anul curent de învăţământ 2017-2018, numărul elevilor înscrişi în clasele întâi ale şcolilor publice din Ucraina a fost de 408 208, ceea ce ar însemna, ţinând cont de ponderea procentuală a elementului românesc înregistrat la recensământ (0,85%), un număr de aproximativ 3 469 de elevi de origine română înscrişi în clasa întâi, indiferent de limba de predare. Cea mai mare parte dintre aceştia au fost înscrişi în şcolile sau clasele cu predarea în limba ucraineană.

Se estimează că populaţia şcolară de origine română din Ucraina se ridică la 57 000 de elevi (cu o pondere de circa 14% din ansamblul minorităţii române, reprezentând 409 mii de persoane, la ultimul recensământ general al populaţiei din 2001).

Potrivit acestor date, comunitatea românească din Ucraina este distribuită teritorial astfel:

  • 44% în regiunea Cernăuţi (nordul Bucovinei, ţinutul Herţa şi nordul Basarabiei);
  • 30% în regiunea Odesa (sudul Basarabiei şi partea ucraineană a interfluviului Nistru-Bug);
  • 8% în regiunea Transcarpatia;
  • 12% în regiunile Kropivniţkii (fostă Kirovograd) şi Nikolaev;
  • 6% în alte regiuni.

Numărul total de şcoli publice cu predarea în limba română este mai puţin de 80 (dintr-un total de 16 365 de şcoli). Procentual şi geografic şcolile româneşti sunt distribuite astfel:

  • 63 şcoli în regiunea Cernăuţi (80%)
  • 3 şcoli în regiunea Odesa (3,8%)
  • 12 şcoli în regiunea Transcarpatia (15%)
  • 0 şcoli în regiunile Krovopivniţk şi Nikolaev (0%)
  • 0 şcoli în alte regiuni (0%).

Nu există în Ucraina nicio instituţie de stat şi nici privată de învăţământ preuniversitar, cât şi universitar cu predarea în limba română pentru formarea cadrelor didactice care vor preda în şcolile cu limba română de predare, în condiţiile în care alte minorităţi naţionale din Ucraina dispun de astfel de instituţii private şi de stat.

Românii din Ucraina au nevoie urgent şi prioritar de măsuri generale de sprijin şi de protecţie identitară din partea statului român, în special în zona educaţională, nu de măsuri selective care să stimuleze doar performanţă educaţională care să divizeze comunitatea, ci de unele consistente care să îi determine să frecventeze şcolile şi clasele cu predare în limba română.

Sugerăm şi cerem Guvernului României să adopte măsuri permanente şi eficiente, pe baza unei bune cunoaşteri a necesităţilor reale ale comunităţii românilor din Ucraina, măsuri care să determine înscrierea copiilor români în creşe, grădiniţe şi şcoli cu predarea în limba română.

De aceea am cerut şi cerem statului român o intervenţie de urgenţă prin care să se acorde fiecărui copil român care frecventează o şcoală sau o clasă cu predare în limba română, o bursă de anuală de sprijin. Apreciem că o bursă de sprijin de aproximativ 500 de lei pe an ar putea fi o bună opţiune.

De asemenea, am cerut şi cerem acordarea unei indemnizaţii de sprijin tuturor cadrelor didactice care predau în limba română, precum şi stagii consistente de pregătire profesională în sistemul educaţional românesc. Numai în acest fel se va putea asigura un număr suficient de cadre didactice cu un nivel profesional superior în şcolile şi clasele cu predare în limba română. Iar un nivel ridicat al calităţii educaţiei în limba română va face ca frecventarea acestor şcoli şi clase cu predare în limba română să redevină cea mai bună opţiune pentru toţi părinţii şi copii români din Ucraina.

Nu în ultimul rând, cerem revenirea la dreptul românilor de pretutindeni de a studia în limba română, drept amputat sever prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 85/2017, care l-a redus fără nicio justificare raţională numai la studiul materiei limba română.

Dragii noştri decidenţi din Parlamentul României,

La Camera Deputaţilor, care este şi cameră decizională, se află în dezbatere legea de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 85/2017. Având în vedere situaţia dramatică descrisă mai sus, vă rugăm din suflet să susţineţi adoptarea acelor amendamente care să pună în aplicare soluţiile dorite de întreaga comunitate românească din Ucraina, soluţii care ar mai reduce din temerea foarte mare care există la acest moment în legătură cu soarta şcolilor româneşti şi cu capacitatea noastră de a ne menţine, în aceste condiţii, identitatea românească.

Scrisoarea este semnată de zeci de asociaţii şi personalităţi ale comunităţii româneşti din Ucraina şi a fost transmisă conducerii României, partidelor politice şi Parlamentului de la Bucureşti, transmite Romanian Global News. (C.P.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: