Arta, o alternativă la urât

„Semn şi semnificaţie”

> Georgeta Gheorghiu şi Eugenia Goraş, expoziţie la Muzeul de Istorie din Suceava

 La Muzeul de Istorie din Suceava a fost vernisată, joi, expoziţia „Semn şi semnificaţie”, oferită iubitorilor de artă de Georgeta Gheorghiu şi Eugenia Goraş. Două artiste, „ambele la vârsta maturităţii artistice, care ştiu ce fac, ştiu cum să facă şi ştiu cum să-şi etaleze priorităţile şi ideile”, după cum a afirmat criticul de artă Petru Bejan, au invitat iubitorii de artă să le privească lucrările. Ambele, membre ale Uniunii Artiştilor Plastici, au în comun, după cum a precizat criticul de artă Petru Bejan, pe lângă studiile de specialitate făcute la Facultatea de Arte Plastice Iaşi (unde au avut dascăli talentaţi: Mihai Cămăruţ, „de la care Eugenia Goraş a împrumutat plăcerea tonurilor «enfasate»”, şi Adrian Podoleanu, ce a transmis spre eleva sa „un foarte evident simţ al culorii, pasiunea pentru artele vizuale şi sensibilitatea”).

Le separă, cel puţin în această expoziţie, „temele explorate, tehnicile mixte de lucru şi chiar vocabularele diferite”: Eugenia Goraş expune tapiserie („un exerciţiu de feminitate”), în timp de Georgeta Gheorghiu, pictură cu grafică.

„Tapiseria – un exerciţiu de feminitate”

„Tapiseria este şi un exerciţiu de feminitate, de afecţiune şi de fidelitate, sunt foarte multe calităţi pe care trebuie să le aibă artistul care evoluează în registru textil” a spus Petru Bejan. „Ea presupune şi un transfer caloric de la cel care toarce firul la produsul expus pe simeze.” De aici poate şi căldura care răzbate din tapiseriile expuse, „lucrările au căldură, chiar sonoritate şi muzicalitate, avem impresia că sunt împrumutate şi puse pe pereţi culorile toamnei, este un melanj foarte inspirat între geografie şi spiritul locului”. De apreciat este şi faptul că artista „se apropie foarte mult de picturalitate pentru că nu sunt ţesături convenţionale, nu optează pentru forme foarte facile, ci sunt structuri foarte complexe, adevărate picturi ţesute în firul personalităţii domniei sale. Majoritatea lucrărilor plac pentru tenta lor identitară, care aduce în faţă o anumită ambianţă ce aminteşte de Bucovina”.

„Lucrări care te invită la meditaţie”

Georgeta Gheorghiu, spune Petru Bejan, pe lângă faptul că este un pictor talentat, este şi un excelent grafician, a realizat lucrări – „unele meticulos caligrafiate” – folosind tehnici mixte, în mai toate lucrările sale fiind foarte important „balansul între semn şi simbol”. „Pictura domniei sale este un amestec de sensibilitate, dar şi de cerebralitate, pentru că nu sunt lucrări care să ne reţină atenţia doar în registru emotiv, senzualist, nu dăm ochii peste cap la modul facil, ci sunt lucrări care ne invită le meditaţii şi, pentru mine, acesta este un semn al maturităţii unui artist”, apreciază Petru Bejan. „Lucrările sale, în care opţiunea foarte evidentă este pentru abstracţie, sunt mai curând invitaţii la meditaţie şi nu reproduceri de obiecte sau de structuri”, în toate se observă că posedă „un gust desăvârşit al culorii”, toate îi pun în evidenţă talentul şi abilitatea cromatică.

***

Am scris despre lucrările expuse pe simeze reproducând o parte dintre cuvintele rostite la vernisaj de criticul de artă Petru Bejan, fiind domnia sa, aşa cum a afirmat, „chemat să spună dacă înţelege şi dacă poate explica ceea ce vede”.

Cu cuvintele mele, vă îndemn să mergeţi să vă luminaţi sufletul şi ochii cu lucrările celor două artiste care oferă cu generozitate din prea plinul sufletului lor. O fac şi din postura de persoană recunoscătoare doamnei mele de desen, Eugenia Goraş, că m-a scos la momentul potrivit – cum a făcut cu mulţi dintre elevii domniei sale – din groapa kitsch-ului. Am fost acolo privitor subiectiv şi cu sufletul încălzit de imaginea uşor emoţionată a doamnei de la care cu greu obţineam altădată un 7, alături de numeroasa asistenţă venită să participe la vernisajul unei expoziţii „care onorează gazdele şi pe cele două artiste” după cum a afirmat Petru Bejan.

Vernisajul a prilejuit şi un moment muzical, un recital de muzică veche susţinut de Constantin Lazăr – lăută renascentistă, Dragoş Cohal – voce.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: