„Metafore autumnale” la Universitate

Cu ocazia acestei toamne superbe, artistul Cătălin Alexandru Chifan a dorit să ne ofere spre deliciul vizual o suită de 30 de lucrări realizate în tehnica ulei pe pânză, unele chiar cu o viziune fotografică de apreciat, lucrări care se ramifică pe diverse stiluri artistice şi care nu au mai fost făcute publice până acum într-un cadru expoziţional, prin urmare este o premieră şi poate fi admirată în perioada 31 octombrie – 17 noiembrie 2017 în cadrul Galeriei de artă a Universităţii Ştefan cel Mare din Suceava – Corp A, expoziţia intitulându-se Metafore autumnale.

Artistul Cătălin Alexandru Chifan iubeşte arta picturii încă din copilărie, a fost elev al Colegiului de Artă Ciprian Porumbescu din Suceava, ca mai apoi să urmeze studiile de specialitate în cadrul Universităţii George Enescu din Iaşi, la Facultatea de arte vizuale şi design, iar acum, după mulţi ani de studiu, practică şi analiză, a ajuns în punctul în care împărtăşeşte cu drag şi devotament cunoştinţele sale noilor generaţii din cadrul aceluiaşi Colegiu de Artă din Suceava.

Ţin să menţionez de la bun început că mie îmi displace sărăcia într-o temă sau într-o variaţiune de teme, dar nici nu laud abundenţa fără demnitate. Totuşi, varietatea tematică şi stilistică pe care o îmbrăţişează artistul Cătălin Chifan îmi oferă o surprinzătoare delectare datorită varietăţii bine gândite şi a curajului de a aborda mereu lucruri noi, dar foarte atent studiate până la cele mai mici detalii.

Apreciez faptul că în orice temă, artistul Chifan se serveşte de modestie şi bun-simţ, având grijă să nu iasă ostentativ în evidenţă, să deziluzioneze mesajul, să tulbure misterul printr-un mod eronat, de o poziţie sau de un gest nepotrivit.

De exemplu, o anume categorie de privitori contemporani, iubitori de artă ce-i drept, sunt din păcate arareori apţi să vibreze în totalitate cu anumite genuri de reprezentare artistică, ei căutând în lucrarea de artă fie o copie după natură, oarecum interpretată sau poate chiar o fidelă imitare a acesteia ce poate sluji unor scopuri practice. Aceste forme dacă sunt în adevăratul sens al cuvântului de factură artistică îşi vor îndeplini scopul şi vor deveni treptat hrană spirituală.

Prin urmare, artistul Cătălin Chifan a lăsat de o parte rigorile şi s-a îndreptat către un labirint stilistic, bifând într-o manieră interesantă şi deloc la îndemâna oricui, diferite stiluri, acest fapt având dublu scop, şi anume acela de a-şi descoperi propriile limite ca artist, dar şi de a mulţumi pe fiecare în parte.

Aşadar ne conduce către realismul cuminte care face legătura directă dintre artă şi realitate, unde natura este veridic reflectată în pânză, la modul cel mai obiectiv cu putinţă, ca mai apoi să ne delecteze cu lucrări de influenţă impresionistă ce gravitează în jurul unei cromatici pure ce simulează lumina reală, urmând mai apoi să tatoneze terenurile virgine ale subconştientului său, reprezentând lumi necunoscute până acum, astfel punându-şi amprenta şi suprarealismul. Iar spre final să ne fascineze cu un naturalism dus până la extrem, unde avem ocazia să putem vedea cele mai ascunse detalii sesizate de un ochi fin şi critic, reproduse apoi cu o minuţiozitate exacerbată, şi facem astfel cunoştinţă în lucrările artistului şi cu hiperrealismul sau fotorealismul, cum mai este cunoscut.

Dar artistul ştie prea bine că obişnuinţa este duşmanul artei, ce împiedică capturarea unor noi teme, tehnici şi soluţii inovatoare. Procesul sincretic e cea mai bună armă împotriva acesteia, în confruntările dure cu convenţiile şi certitudinile. Aidoma lui Kazimir Malevici, Alexandru Chifan nu se sfieşte să întrebuinţeze sincretismul. Cu preponderenţă sincretismul în arta lui îşi face simţită prezenţa suficient de pregnant încât să stârnească diverse controverse şi întrebări filosofice.

Lucrările lui de factură onirică sunt revelatorii, tocmai pentru faptul că arta sa este o formă de cunoaştere ce transcende simboluri universale, acestea devenind nişte puncte centrale, importante în compoziţiile sale. Simbolurile închegate în lucrări sunt doar câteva elemente surpriză, elemente ajutătoare ce deschid calea aflării mesajului, indescifrabil poate la o primă vedere, pe care artistul a vrut să ni-l comunice.

Chifan este conştient de faptul că întreaga suită de sentimente, de gânduri şi fapte constituie materialul intangibil, fin, dar rezistent din care se vor naşte creaţiile sale şi că, datorită sau din cauza acestui fapt (menţionez astfel deoarece este invariabil sentimentul pentru fiecare creator în parte), el nu va fi liber în viaţa sa, ci numai în artă. Prin urmare îşi cunoaşte foarte bine poziţia, tăria de caracter, harul cu care a fost înzestrat şi totodată şi obligaţiile mari pe care le respectă cu sfinţenie.

DELIA IOANA LEIZERIUC, critic de artă

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!