Nicolae Cârlan cu „Ion Luca” la Biblioteca Municipală „G. T. Kirileanu” din Vatra Dornei

Vineri, 13 octombrie 2017, a avut loc în prezenţa autorului şi a unui public numeros format din persoane mature, dar şi adolescenţi, lansarea cărţii „Ion Luca – Teatru esenţial”, Editura Lidana, Suceava, 2017, 1390 p., de Nicolae Cârlan, cunoscut critic şi istoric literar sucevean, cercetător harnic, în calitatea sa de muzeograf, organizator de case memoriale (Nicolae Labiş, Eusebiu Camilar, Ciprian Porumbescu) şi de expoziţii permanente, precum sala „Ion Luca” din Vatra Dornei, în care s-a desfăşurat activitatea.

După cum este binecunoscut, domnul Nicolae Cârlan a înfiinţat, susţinând publicistic şi editorial, mai multe fonduri arhivistice: Ion Luca, Nicolae Labiş, S. Fl. Marian, Leca Morariu, Petru Comarnescu ş.a., a fost redactor şi secretar de redacţie pentru „Anuarul Muzeului Judeţean” Suceava, a publicat mai multe volume de autor despre Nicolae Labiş, Ion Luca sau Mihai Eminescu în context bucovinean, obţinând mai multe premii prestigioase la nivel naţional şi judeţean.

Cartea a fost prezentată de scriitorul Gheorghe C. Patza, care şi-a structurat materialul în trei părţi: 1) Date biografice ale autorului Nicolae Cârlan; 2) Biografia dramaturgului Ion Luca; 3) Cartea propriu-zisă.

Prezentatorul a făcut un portret al dramaturgului Ion Luca din amintirile sale de elev, a expus mai multe secvenţe dintr-un interviu cu dl Ioan Marcu, fost custode al casei lui Luca după decesul acestuia, petrecut la Bucureşti, în ziua de 30 ian. 1972 (n. 07 dec. 1894). Din interviu rezultă că dramaturgul era foarte legat de Vatra Dornei, unde a şi fost înmormântat în cimitirul situat pe str. Chilia; că îi plăcea să-şi citească piesele cu public, având intonaţie pentru fiecare personaj, schimbându-şi vocea de la bas-bariton la mezzo-soprană; că avea un râs plăcut şi un aspect viril, care atrăgea femeile; că avea şi mici ciudăţenii, fiind orgolios şi mare duşman al fumatului; că îşi alcătuise un dicţionar de rime, pe un caiet de comandă specială, pentru piesele în versuri.

Scriitorul Gheorghe C. Patza a prezentat apoi conţinutul vastei lucrări intitulate „Ion Luca – Teatru esenţial”, care reprezintă pentru dorneni un îndemn la studiul operei marelui dramaturg, la cercetare critică şi, mai ales, la neuitare, căci puţine localităţi din ţară se pot mândri cu un asemenea artist al cuvântului scris.

Referindu-ne la complexitatea şi acribia ştiinţifică a operei criticului Nicolae Cârlan, prezentatorul a afirmat că „în literatura română, poate doar Eminescu, Caragiale şi Creangă s-au bucurat de mai mult în cercetare decât Ion Luca”.

În cuvântul său, dl Nicolae Cârlan a adus un omagiu sponsorului, regretatul preot Gheorghe Brădăţanu, dispărut dintre noi de curând. A prezentat apoi tematica pieselor de teatru ale lui Ion Luca, afirmând că este cel mai important autor de teatru religios din literatura română, că a fost jucat pe scena tuturor teatrelor mari ale României, la Naţionalul bucureştean, precum şi la Iaşi sau Cluj, fiind un autor de mare succes în perioada interbelică.

Piesele de teatru ale lui Ion Luca, a afirmat dl Nicolae Cârlan, au valoare estetică, şi cel puţin 16 dintre ele, dintr-un total de 56, vor rezista în timp. Ion Luca ştia „să găsească subiecte”, susţinând că „literatură fără păcate umane nu există”.

În artă, a continuat dl Nicolae Cârlan, trebuie să existe cenzură, însă de natură exclusiv estetică. E o îndatorire a comitetelor de lectură să promoveze valorile, să fie exigente.

Adresându-se tineretului din sală, dl Nicolae Cârlan a îndemnat să nu uite că „aici, la Vatra Dornei, a trăit şi a creat unul dintre dramaturgii esenţiali ai literaturii române şi anume Ion Luca”. El a făcut şi o propunere importantă : să se înfiinţeze la Vatra Dornei o fundaţie, cu denumirea „Prietenii lui Ion Luca”, având ca obiectiv publicarea de cărţi din şi despre creaţia marelui dramaturg, precum şi diverse manifestări culturale pe acest subiect.

Preotul dr. Mihai Valică, preşedintele „Asociaţiei Scriitorilor şi Artiştilor din Ţara Dornelor” (A.S.A.T.D.) a afirmat că trăieşte o emoţie culturală foarte mare cu prilejul acestei lansări de carte, că avem doar aniversări, dar să lucrăm şi cu veşnicia, Ion Luca fiind „un veşnic prezent”, deşi face impresia că ar fi „un ilustru necunoscut”, cu toate că cele mai multe piese au fost scrise la Vatra Dornei. Ion Luca era „un om rar”, fiind „singurul care are teatru religios, cu o profunzime teologică teribilă”; pentru a-l putea recepta „trebuie să ai o cultură teologică temeinică.”

Referindu-se la dl Nicolae Cârlan, a afirmat că acesta „a făcut o muncă de apostol” şi că „merită să primească titlul de cetăţean de onoare al municipiului Vatra Dornei.”

Prozatoarea Jenica Romanică, profesoară la Liceul „Ion Luca” şi îndrumătoarea cenaclului literar „Cornelia-Maria Savu”, arată că despre dramaturg se poate vorbi elevilor în contextul mitului Meşterului Manole, iar administraţia municipiului Vatra Dornei şi conducerea liceului trebuie să aibă mai multă grijă de mormântul scriitorului, care este în paragină. În acelaşi context aminteşte că placa memorială de pe peretele fostei locuinţe a lui Ion Luca a fost scoasă de actualul proprietar. Ea a dăruit autorului Nicolae Cârlan materiale din mapa „120 de ani de la naşterea lui Ion Luca”, întocmită cu ocazia aniversării din anul 2014.

Profesoara Adriana Avarvarei arată în cuvântul său că şi-a susţinut examenul de licenţă cu teza „Personajul feminin în opera lui Ion Luca”, sub îndrumarea universitarului Mihail Iordache, şi face referire, cu exemplificări din piesa de teatru „Femeia, fiica bărbatului”, la telegonie, o temă filosofică, mereu de actualitate, cu privire la feciorie. Problema e dacă este necesar sau nu ca femeia să-şi păstreze fecioria până la căsătorie, întrucât copilul ce se va naşte va purta amprenta bărbatului iubit.

O altă afirmaţie a sa e aceea că personajele feminine din teatrul lui Ion Luca sunt cele mai reuşite, mai vii şi mai complexe din întreaga galerie de personaje ale creaţiei dramaturgului, acesta fiind un mare admirator al eternului feminin.

Studiind manuscrisele lui Ion Luca, profesoara Adriana Avarvarei a aflat printre ele şi piese de teatru pentru uz şcolar.

În încheiere, doamna Nicoleta Todaşcă, coordonatorul bibliotecii municipale „G. T. Kirileanu”, mulţumeşte autorului Nicolae Cârlan pentru volumul dăruit instituţiei de cultură şi precizează, în baza competenţei sale profesionale, că această carte de mare complexitate este o ediţie bibliofilă.

GHEORGHE C. PATZA

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: