Cezar's

Bine mai era pe vremea lui Ceaşcă…

> Allilueva (Svetlana). Fiica lui Stalin. „După moartea tiranului – scrie V. Tismăneanu –, din ce în ce mai critică la adresa vremurilor de teroare universală impusă de tatăl ei, Svetlana şi-a schimbat numele de familie din Stalina în Allilueva, luând numele de fată al mamei sale, Nadejda, care se sinucisese în noiembrie 1932. După fuga în Vest, a devenit o ţintă principală a campaniilor de dezinformare conduse de KGB. Prim-ministrul Alexei Kosîghin a decretat-o «instabilă mental». Să critici stalinismul, mai ales în calitate de fiică a lui Stalin, era pentru aparatcicul sovietic o boală psihică. Iuri Andropov s-a ocupat personal de cazul ei. După alegerea lui Putin ca preşedinte în 2000, Svetlana şi-a exprimat fără ocolişuri dezgustul faţă de mascarada politică desfăşurată la Moscova, precum şi dezamăgirea faţă de naivitatea administraţiei americane: Rusia şi-a schimbat steagul şi câteva nume, fără îndoială – dar rămâne în continuare aceeaşi URSS, din punctul meu de vedere. Iar astăzi – când un colonel KGB dubios a ajuns la conducere (pentru că a fost îndeajuns de înţelept încât să-i garanteze lui Boris Elţîn că va fi scutit de o anchetă publică – şi cel mai probabil de o punere sub acuzare –, în acea sferă a corupţiei şi a banilor furaţi), când Omul Nou de la Kremlin este descris de către postul meu local de radio public drept eroul incontestabil al ruşilor, drept alegerea indiscutabilă ca viitor preşedinte – nu pot decât să înjur în ruseşte (o înjurătură cumplită, pe care slavă Domnului că nu o înţelege nimeni)…” (p. 615). Citind aceste cuvinte, profetice în luciditatea lor, putem înţelege de ce George Kennan a considerat gândirea politică a Svetlanei Allilueva drept una care merită ascultată cu mare atenţie.

> Einstein. O confirmare a teoriei relativităţii: când vecina pleacă cu al său Matiz relativ mic din parcare, pe locul eliberat se pot parca două SUV-uri, relativ mari.

> Frişcuială. Publicitatea tv inovează cu succes vocabularul. O reclamă întreabă „tu cât frişcuieşti?”. Iar alta: „Bomboneşti?”. Dacă n-aş avea diabet… (Bogdan Ulmu)

> Habarnamism. – Ce înseamnă, în engleză, „I don’t know”? – Nu ştiu. – Ei, vezi! Pe câţi i-am întrebat, au răspuns la fel, niciunul nu ştie…

> Nebunie. Nu sufăr de nebunie. Mă bucur de ea în fiecare moment.

> Nostalgie. – Bine mai era în trecut, pe vremea lui Ceaşcă, măi Nae. Aveam trei amante şi nu-mi ajungeau; acum am o nevastă şi nu ştiu pentru ce!

> Opţiuni. Gânduri pentru anul 2018: Optimiştii: – Vom ajunge cu toţii să cerşim! Pesimiştii: – De la cine?

> PIB (apud Voronin). În timpul crizei politice din 1999, Vladimir Voronin, liderul PCRM, a candidat la funcţia de prim-ministru. După ce şi-a citit discursul de mai bine de jumătate de oră, el a fost luat la întrebări de către deputaţi, iar cel mai ingenios s-a dovedit a fi deputatul fracţiunii parlamentare a PD, Vladimir Solonari. Vrând să demonstreze că Vladimir Voronin nu se pricepe nici la cele mai elementare noţiuni, el l-a întrebat ce înseamnă PIB. Vladimir Voronin nu s-a pierdut şi i-a răspuns deputatului: „Dle Solonari, eu ştiu ce înseamnă PIB. Mai mult ca atât, pot să-ţi spun, în cazul tău concret, că PIB-ul nu-ţi va mai creşte”.

> Planificare. – Tovarăşe Bulă, ce credeţi, se poate planifica natalitatea? – Nu, deoarece, din păcate, aici mijloacele de producţie nu sunt în mâinile statului.

> Reclamă. Reclama trebuie să fie făcută astfel încât să pară că se adresează unui elev de 12 ani. Sugestibilitatea reclamei trebuie să fie exact atât de ridicată încât să ajungă să îl facă pe consumator să reacţioneze cu acelaşi grad de inocenţă ca şi a unui copil de 12 ani – adică un subiect care nu ştie să critice, nu îşi pune întrebări în legătură cu aparenţele şi ia de bune aceste aparenţe, dată fiind redusa sa experienţă de viaţă. (Alexandru Nedelea)

> Remember. Pentru cei mai tineri, care n-au prea auzit nici de Ceauşescu, nici de Eminescu. Nu-i cert, nu-i jignesc…, îi compătimesc. Patern şi indulgent. Întreaga ţară, „în straie de sărbătoare”, îl proslăvea în ianuarie, până spre ianuarie 1990, pe genialul Conducător, prin tot mai deşănţate manifestări ce umbreau Unirea Principatelor, ori răsărirea – miraculoasă, nerepetată, irepetabilă – a Luceafărului.

> Români. „Românii sunt un popor «meteorologic», ce se orientează mereu după cum bate vântul.” (Octavian Paler)

> Sexus (politicus). „Politicienii sunt, simt şi doresc asemeni oamenilor de rând. Diferenţa stă în aceea că ocaziile ce li se oferă sunt infinit mai numeroase, iar atracţia exercitată de chipurile de pe afişe e fenomenală, în special pentru femeile «fidelizate politic», care sunt în stare de orice pentru a smulge măcar un zâmbet ori o atingere celui adulat. Mussolini era un amant mediocru, egoist şi grăbit, mulţumit cu acuplări scurte şi abrupte, de numai trei minute. Dar femeile pe care le poseda fără preliminarii şi tandreţe mărturiseau că au cunoscut extazul”. (J. Georgel)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: