Subfinanţarea educaţiei, tergiversarea noii legi a educaţiei, calculul incorect al sporurilor

Subfinanţarea educaţiei, tergiversarea elaborării proiectului unei noi legi a educaţiei, calculul incorect al sporurilor angajaţilor din învăţământ sunt câteva dintre nemulţumirile incluse în lista înaintată, luni, de reprezentanţii Alianţei Sindicatelor din Învăţământ prefectului de Suceava, Mirela Adomnicăi.

Potrivit unui comunicat de presă al ASI Suceava, membri ai Biroului Operativ al Alianţei Sindicatelor din Învăţământ Suceava s-au întâlnit, luni, cu prefectul de Suceava, Mirela Adomnicăi, pentru a-i înainta o listă cu „nemulţumirile din sistemul de învăţământ naţional”.

În documentul înaintat prefectului de reprezentanţii ASI Suceava se precizează că subfinanţarea „cronică” a învăţământului grevează „calitatea actului educaţional” şi „viitorul acestei naţiuni”, iar promisiunile din campania electorală ale actualei puteri, ce au fost incluse în programul de guvernare, nu au fost respectate, ceea ce reprezintă un dezinteres pentru acest domeniu de activitate.

„Cu regret constatăm că nici actuala putere nu respectă ceea ce a promis în campania electorală, ceea ce a fost cuprins în programul de guvernare, iar acest lucru este dovadă clară a dezinteresului pentru acest domeniu de activitate, subfinanţarea cronică a învăţământului grevând nu numai asupra calităţii actului educaţional, ci şi asupra viitorului acestei naţiuni. Situaţia şi starea învăţământului românesc, în general, conduce la nemulţumiri din partea tuturor categoriilor sociale, care, direct sau indirect, au legătură cu şcoală. Considerăm că termenele de aplicare a prevederilor din Programul de Guvernare şi publicate în premieră în Monitorul Oficial al României au folosit doar pentru câştigarea alegerilor” se precizează în documentul citat.

Redăm mai jos lista nemulţumirilor din sistemul de învăţământ înaintate de Alianţa Sindicatelor din Învăţământ Suceava:

„1. Poziţionarea funcţiilor didactice în grilele Legii salarizării. Conform prevederilor Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, coeficientul maxim la care poate ajunge un profesor care are o vechime de peste 25 de ani în învăţământ este de 2,76, pe o scară ierarhică de la 1 la 12! Consecinţa directă a poziţionării în treimea inferioară a grilei de salarizare va fi neatragerea tinerilor performanţi către carieră didactică şi prăbuşirea definitivă a calităţii actului instructiv-educativ. Mai mult, promisa creştere salarială cu 20% din iulie 2017 nu s-a operat, majorările salariale urmând să aibă loc în două tranşe anul viitor, respectiv la 1.01.2018 şi la 1.03.2018, cea de la 1.01.2018 nefiind reală, deoarece contribuţiile angajatorului sunt transferate angajatului.

  1. Necuprinderea în legea bugetului de stat pentru anul 2017 a sumelor necesare pentru plata sentinţelor judecătoreşti. Conform prevederilor legale, în anul 2017, o parte a salariaţilor din învăţământ ar trebui să primească sumele restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti, sume care nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017.
  2. Calculul incorect al sporurilor. Deşi conform H.G. nr. 38/2017 salariile de baza s-au majorat, de la data de 1 ianuarie 2017, în medie, cu 15 %, calcularea sporurilor şi indemnizaţiilor nu se face la salariile de baza majorate de la 1 ianuarie 2017, aceste sporuri şi indemnizaţii fiind calculate prin raportare la salariul de bază din luna decembrie 2016, ceea ce conduce la o diminuare a drepturilor salariale care se cuvin personalului didactic.
  3. Renunţarea la plata contribuţiilor începând cu 1 ianuarie 2018 de către angajator în sectorul public. Începând cu ianuarie 2018 se schimbă şi modul de impozitare al salariilor, nemaifiind ca în forma actuală, când se plătea jumătate de angajat şi jumătate de angajator. De la 01.01.2018 toate contribuţiile sunt suportate de angajat. Acest lucru nu mai înseamnă o majorare efectivă de 25%, ci efectiv mărirea va fi de 4% în urma trecerii contribuţiilor în sarcina angajatului. Organizaţia noastră, în urma consultării membrilor de sindicat, susţine actuala formă de impozitare a salariilor, pentru ca şi veniturile salariale nete ale angajaţilor să rămână aceleaşi.
  4. Tergiversarea elaborării proiectului unei noi legi a educaţiei. Conform Programului de Guvernare PSD – ALDE, o lege aşteptată cu interes de elevi, cadre didactice şi părinţi, este Legea Educaţiei Naţionale. Un act normativ realizat cu responsabilitate şi supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntă de mai bine de 20 de ani sistemul de educaţie din România.
  5. Subfinanţarea educaţiei. În momentul de faţă România este codaşa Europei în ceea ce priveşte procentul din PIB alocat educaţiei. Este ruşinos să clamăm importanţa educaţiei doar în campaniile electorale, iar realitatea să arate că România, ţară membră a Uniunii Europene, alocă cei mai puţini bani pentru educaţie, respectiv 248 de euro pe cap de locuitor, în condiţiile în care media UE este de 1.400 de euro. Nu de importanţă minimă este faptul că personalul didactic şi nedidactic a fost redus sub minimul suportabil, ştiut fiind faptul că şi aceste categorii de personal reprezintă un factor important în desfăşurarea procesului de învăţământ.
  6. Cuantumul pensiilor celor care au lucrat în învăţământ. Pensionarii care au lucrat în sistemul de educaţie au în acest moment pensii de mizerie, situate în jurul sumei de 1.000 de lei, asta în timp ce sunt pensionari proveniţi din domenii «strategice», unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. În unele cazuri, aceste pensii «speciale» au ajuns să fie mai mari decât veniturile încasate de angajaţi. Constatăm că există persoane care ies la pensie la 43 de ani, cu o pensie de peste 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl «recompensează» cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari. Considerăm că singurul principiu care trebuie să stea la baza calculului pensiilor din România trebuie să fie cel al contributivităţii la fondul de pensii! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori!”.

Potrivit ASI Suceava, prefectul Mirela Adomnicăi a promis că va înainta această listă Guvernului României.

Print Friendly, PDF & Email

Un comentariu

  1. BABACIUNILE EDUCATIEI SUCEVENE!NU REPREZINTA INTERESELE MASEI PROFESORILOR!REPREZINTA INTERESELE PERSONALE SI ALE PORTOFELULUI PROPRIU!

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: