Două luni – două piese de teatru

 În nici două luni, Trupa de teatru „Birlic” a Asociaţiei „Fălticeni Cultural” a ieşit în lumina reflectoarelor cu două piese de teatru foarte apreciate de public, dar şi de actori cunoscuţi care le-au vizionat. După ce, la mijlocul lunii iulie, a avut loc premiera piesei de teatru „De-a baba oarba”, un spectacol realizat în urma colaborării cu actorul, regizorul şi profesorul Vlad Rădescu şi asistentul de regie Cristi Constantinescu, tinerii actori de la Colegiul Naţional „Nicu Gane” componenţi ai trupei „Birlic” au prezentat în seara zilei de vineri, 8 septembrie, pe scena Centrului Cultural „Grigore Vasiliu Birlic” din Fălticeni, premiera piesei de teatru „Trilogia Română”. Pregătirea celei de-a doua piese a „birlicilor” asupra căreia şi-a pus amprenta Ovidiu Cuncea (prima fiind „Harap Alb”, adaptare după Ion Creangă), a fost anunţată încă din timpul desfăşurării Festivalului Internaţional de Creaţie şi Interpretare „Grigore Vasiliu Birlic”.

Meseria de profesor, de instructor în teatru este una foarte grea

Ovidiu Cuncea consideră această piesă de teatru ca pe un omagiu adus Centenarului Marii Uniri, iar următoarea piesă pe care doreşte să o regizeze alături de „birlici” va face referire la educaţia tinerilor (familie versus societate). Prin punerea în scenă a acestei trilogii, actorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti Ovidiu Cuncea a vrut să readucă în atenţia oamenilor importanţa sacrificiului uman, importanţa limbii române şi a neamului nostru în contextul european.

La premiera piesei a fost prezent şi actorul şi regizorul Dan Tudor. Profitând de prezenţa sa în sală, actorul Ovidiu Cuncea a dorit să facă cunoscut faptul că una dintre persoanele care l-a inspirat să se apuce de regie a fost chiar Dan Tudor.

„Eu nu ştiu dacă fac chiar regie, dar încerc să aşez nişte oameni cam cum îi aşează un regizor. Una dintre persoanele care m-a inspirat şi m-a motivat să fac lucrul acesta a fost Dan Tudor. Dintr-o rivalitate, dintr-o sinceritate şi dintr-o dragoste, toate s-au amestecat şi am zis că dacă el poate să facă, de ce nu aş putea şi eu. Dan Tudor m-a «moşit», după ce mai făcusem nişte spectacole şi m-a trimis pe mine împreună cu un alt coleg, Tomi Cristin, actor la Teatrul Naţional Bucureşti, şi el teolog după ani buni de teatru, să fim profesori la Teatrul din Câmpina, unde am obţinut rezultate foarte bune. Este o bucurie să fie şi Dan Tudor lângă mine la o nouă premieră”, a precizat Ovidiu Cuncea.

La rândul său, Dan Tudor a apreciat unicitatea spectacolului şi modul în care Ovidiu Cuncea a reuşit să combine trei opere de referinţă în literatura română, „Luceafărul” de Mihai Eminescu, „Mioriţa” şi „Legenda meşterului Manole” sau, într-o formulare mai exactă, balada legendară „Monastirea Argeşului”, balade populare culese de Vasile Alecsandri, considerate capodopere ale culturii populare româneşti.

„Este un montaj cu bucăţi frumoase din literatură prinse în forma unui scenariu. Îmi place să aud limba română, să aud atâtea strofe minunate din poezii legendare, nemuritoare, româneşti şi se întâmplă rar în ziua de astăzi să existe această preocupare şi să nu ne îndreptăm către lucruri de proastă calitate, de umor de proastă calitate, de scheciuri de doi lei pe care le tot vedem la televizor.

Pentru nişte tineri de liceu, pentru elevi îndrăgostiţi de teatru, de limba şi literatura română este un spectacol onorabil, ne face cinste. Cred în acelaşi timp că mulţi dintre ei vor face cu totul şi cu totul alte meserii, dar teatrul va rămâne o pasiune pe care o vor şi înţelege. Una este să-ţi placă ceva şi să nu fi apucat să faci paşi în acea direcţie, să vezi cât de greu este, ce presupune munca actorului, cât timp, cât efort şi după aceea vei cântări altfel evoluţiile performante ale actorilor mari pe care îi veţi vedea pe scenă. Eu am regizat peste 100 de spectacole, Ovidiu este un actor important al Teatrului Naţional şi îi place să facă un lucru pe care eu nu mă încumet să-l fac: să-i iei de la început, să-i iei de la bază elevi, să îi educi în spiritul teatrului este foarte greu. De fiecare dată apar alţi oameni, unii termină şcoala, alţii vin din urmă, astea sunt nişte meserii, meseria de profesor, de instructor în teatru este una foarte grea. Noi, la Facultatea de Teatru, lucrăm cu oameni care vin pregătiţi cu repertorii, vor să facă teatru, se pregătesc pentru a intra acolo, ajung acolo după o selecţie riguroasă, au altă structură, munca şi lucrul lor acolo are altă densitate. Dar pentru oraşul dumneavoastră este onorantă şi munca aceasta de lămurire a oamenilor de teatru pe care o face părintele Liviu Mihăilă de a lămuri oameni de altă calitate profesională să vină aici să lucreze cu nişte copii, care la urma urmei sunt nişte amatori, este extraordinară”, a spus actorul Teatrului Naţional din Bucureşti Dan Tudor, cel care în aceste zile regizează la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani un spectacol pentru care Birlic a devenit celebru, „Titanic Vals”.

Prin texte româneşti Ovidiu Cuncea aduce o odă poporului român

Aşa cum am aflat de la Ovidiu Cuncea, spectacolul prezentat vineri seara a fost gândit cu ceva timp în urmă, iar după ediţia din 2016 a Festivalului Internaţional de Teatru „Grigore Vasiliu Birlic”, i-a propus părintelui Liviu Mihăilă punerea în scenă a acestui spectacol cu Trupa „Birlic”.

„A face «Luceafărul» este o bucurie. Nu este teatral, nu prea s-a teatralizat. Am făcut acest scenariu pentru acest spectacol gândindu-mă la vorbele lui Perpessicius: dacă vom dispărea toţi românii de pe faţa pământului şi toate scrierile în limba română ar dispărea şi ar rămâne doar Luceafărul lui Eminescu, limba română ar renaşte din nou şi poporul român nu ar muri. Aş pune o virgulă la Perpessicius şi aş spune că dacă rămân şi aceste mari balade, «Mioriţa» şi «Legenda Meşterului Manole», de asemenea poporul român nu ar dispărea niciodată. Acest spectacol este o mărturisire de credinţă pe care doresc să îl vedeţi şi să-l fluieraţi sau să îl aplaudaţi” a fost mesajul regizorului Ovidiu Cuncea.

Al treilea spectacol creştin al trupei Birlic

„Noi spunem că este un succes. Sperăm să apreciaţi efortul regizorului şi al membrilor Trupei de teatru «Birlic». Este al treilea spectacol creştin după spectacolul «Harap Alb» în regia lui Ovidiu Cuncea şi «Cântarea Cântărilor» în regia coregrafei Lorette Enache, profesor universitar la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti. Este un spectacol cu totul aparte faţă de ceea ce v-am oferit până acum”, a precizat preotul Liviu Mihăilă, preşedintele Asociaţiei „Fălticeni Cultural”.

În semn de recunoştinţă pentru efortul depus în cele două săptămâni pentru punerea în scenă a celei mai noi piese a trupei de teatru „Birlic”, actorul şi regizorul Ovidiu Cuncea a primit din partea preotului Liviu Mihăilă un dar de suflet, o icoană cu Maica Domnului lucrată în lemn de un cunoscut meşter fălticenean.

Punctul culminant al spectacolului, zidirea Anei

De la Răzvan Conţu, cel care a interpretat rolul Demiurgului (rolul principal) am aflat că pentru membrii Trupei „Birlic” a fost o plăcere să lucreze alături de Ovidiu Cuncea, un prieten al trupei de teatru din Fălticeni. „Am muncit mult, au fost două săptămâni cu peste opt ore de repetiţie zilnică, pentru a prezenta un spectacol reuşit şi avem satisfacţia încheierii vacanţei de vară cu o premieră teatrală. Rolul pe care l-am avut în piesă mi s-a părut foarte important, am reuşit să mă identific cu personajul şi asta m-a făcut să joc natural”, ne-a precizat Răzvan Conţu.

La finalul spectacolului în care au evoluat actorii trupei „Birlic” – Alex Matei, Andreea Frăsina, Andreea Nechita, Andreea Răileanu, Andrei Tulumb, Bianca Ciubotaru, Denisa Hreamătă, Diana Apetrei, Emilia Aioanie, Luca Guguluş, Mădălina Irimioaia, Răzvan Conţu, Radu Bosta, Sofia Opaiţ, Teodor Peiu, sunet şi lumini – Andreea Roşu, selectul public prezent la spectacol s-a ridicat în picioare, aplaudându-i îndelung pe tinerii actori şi pe regizorul Ovidiu Cuncea, unii dintre ei mai având lacrimi în ochi după punctul culminant al spectacolului, zidirea Anei, asupra căruia Ovidiu Cuncea a insistat până la detaliu, pentru a dovedi deosebita tărie de caracter a poporului român.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!