În preajma începutului de an şcolar

Elevii şi părinţii semnalează primele probleme majore

Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra unor inconveniente majore în preajma începutului anului şcolar 2017-2018, inconveniente ce trădează disfuncţiile comunicării cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale, lipsa de transparenţă şi de asumare a dialogului social.

Într-o primă instanţă, în contextul elaborării manualelor pentru clasa a V-a, ministrul Educaţiei Naţionale propune apariţia manualului pentru educaţie fizică, fapt ce nu poate soluţiona nicicum adevărata problemă a sportului în şcolile din România. Bazele sportive, sălile de sport şi lipsa dotărilor sunt carenţe majore ale sistemului de învăţământ preuniversitar, ce îşi fac resimţite efectele negative asupra elevilor români: cei mai mulţi nu consideră sportul o componentă a unui stil de viaţă sănătos, orele de sport au devenit facultative, implicit ineficiente, elevii nu sunt atraşi să abordeze noi metode de practică sportivă, din cauza lipsei infrastructurii şi a dotărilor necesare. Mai mult decât atât, majoritatea sălilor de sport nu pot fi folosite în perioada vacanţelor şcolare, aşa că nici măcar doritorii nu pot beneficia de oportunitate. În schimb, Ministerul Educaţiei propune drept soluţie elaborarea unui manual pentru educaţie fizică, nicidecum plasarea accentului pe aspectul practic, pe modernizarea acestor spaţii, pe diversificarea ofertei şcolare din punctul de vedere al practicii sportive. Corelând situaţia şi cu menţinerea unor manuale desuete, neconcordate acumulării de competenţe-cheie şi adevăratelor nevoi şi priorităţi ale elevilor din societatea modernă, este cât se poate de clar că tentativele ministerului rămân forme fără fond, menite a înşela opinia publică.

În al doilea rând, reprobăm lipsa de transparenţă din comunicarea cu reprezentanţii ministerului, precum şi nerespectarea unor principii democratice elementare: asumarea unui dialog social onest şi pliat pe dezideratele actanţilor direct implicaţi în sfera educaţională. În luna aprilie, în cadrul unei întruniri a Comisiei pentru manuale şcolare, elevii au marşat pe necesitatea unei pregătiri temeinice a cadrelor didactice, astfel încât manualul să devină un instrument, nu un scop în sine. Cu privire la introducerea de noi manuale şcolare, reprezentanţii elevilor nu au mai fost consultaţi, aşa cum ar fi firesc, având în vedere calitatea de beneficiari primari ai educaţiei. Aşadar, considerăm că reprezentanţii ministerului se concentrează în mod prioritar pe aspecte ce ţin strict de formă, fără a putea interveni asupra hibelor ce marchează educaţia. Astfel, ne reconfirmăm poziţia şi atragem atenţia asupra formării continue a profesorilor, asupra diversificării metodelor de predare şi evaluare, asupra consolidării unor programe care să pună accent pe acumularea de competenţe-cheie, cu adevărat utile în formarea profesională a elevului. (Comunicat de presă, fragment) 

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: