Pentru finalizarea Spitalului Municipal Fălticeni

PNL Suceava propune suplimentarea bugetului Ministerului Sănătăţii cu 12 milioane lei

> Parlamentarii liberali suceveni au propus o suplimentare de 700.000 lei pentru finanţarea Căminului de bătrâni Solca

 Parlamentarii liberali suceveni au formulat un amendament de suplimentare a fondurilor alocate pentru finalizarea Spitalului Municipal Fălticeni.

Astfel, se propune suplimentarea sumei prevăzute la Ministerul Sănătăţii pentru finanţarea investiţiilor la spitale cu suma de 12 milioane de lei, pentru finalizarea Spitalului Municipal Fălticeni.

Senatorul PNL Daniel-Constantin Cadariu şi deputaţii PNL Ioan Bălan, Angelica Fădor, Bogdan Gheorghiu şi Dumitru Mihalescul arată, în susţinerea amendamentului, că lucrările sunt realizate în proporţie de 95%.

Noua unitate medicală va deservi o populaţie de 150.000 de locuitori din municipiul Fălticeni şi peste 20 de comune din zona limitrofă, va avea 250 de paturi, săli moderne de operaţie, camere cu sistem de ventilaţie şi grupuri sanitare individuale, circuite pentru fluide medicale şi aparatură de ultimă generaţie.

Totodată, parlamentarii liberali suceveni au propus şi suplimentarea sumei prevăzute de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene prin Programul naţional de construcţii de interes public sau social, cu suma de 700.000 lei, pentru finanţarea Căminului pentru persoane vârstnice Solca.

Parlamentarii PNL explică în motivare că la căminul de la Solca sunt cazaţi 70 de bătrâni, aşezământul având 32 de angajaţi. Majoritatea vârstnicilor au pensii sociale, iar 15 dintre ei sunt persoane fără niciun fel de venit, oameni dependenţi de îngrijire zilnică, unii orbi sau imobilizaţi la pat; deci sub nicio formă nu se pune problema să poată părăsi aşezământul. Bătrânii provin din 35 de localităţi din judeţ.

Căminul a fost înfiinţat în toamna anului 2011, în clădirea fostului spital de boli cronice, printr-un program al Ministerului Muncii.

Guvernul a adoptat în 2016 o ordonanţă de urgenţă care împarte responsabilitatea finanţării căminelor de bătrâni între administraţia publică centrală şi cea locală, iar persoanele vârstnice care locuiesc în cămine publice, ca şi cele care au nevoie de îngrijire personală la domiciliu, pot beneficia de serviciile sociale potrivit nevoilor pe care le au şi de creşterea calităţii vieţii ca urmare a îmbunătăţirii mecanismului de finanţare a serviciilor sociale.

Actul normativ modifică Legea nr.17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice şi Legea nr. 195/2006, Legea-cadru a descentralizării, armonizând, în principal, neconcordanţele şi disfuncţionalităţile legislative legate de finanţarea cheltuielilor curente de funcţionare în căminele publice destinate persoanelor vârstnice, ca servicii publice descentralizate.

Una dintre cele mai importante modificări prevăzute în actul normativ adoptat este că serviciile de asistenţă socială pentru persoane vârstnice se vor asigura prin împărţirea responsabilităţii între administraţia publică centrală şi cea locală, nu vor mai ţine de competenţa exclusivă a administraţiei publice locale, finanţarea acestora asigurându-se cu respectarea principiului subsidiarităţii, care stă la baza sistemului naţional de asistenţă socială. Astfel, în completarea contribuţiei persoanei beneficiare/ susţinătorilor legali, se alocă sume din bugetele locale şi, în completarea acestora, sume defalcate din TVA. Necesarul este stabilit anual de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor minime de cost aprobate prin hotărâre a Guvernului, în condiţiile legii.

Vechiul sistem de finanţare a serviciilor de îngrijire pe termen lung a persoanelor vârstnice dependente, inclusiv a căminelor pentru persoane vârstnice, nu mai era funcţional din mai multe motive: bariere legislative/ disfuncţionalităţi în încasarea contribuţiei persoanelor vârstnice/ susţinătorilor legali ai acestora, la costurile serviciilor sociale de care beneficiază; bariere legislative/ disfuncţionalităţi în accesarea fondurilor de la bugetul de stat pentru suplimentarea sumelor prevăzute în bugetele locale pentru aceste servicii.

La toate acestea se adaugă dificultăţile financiare ale administraţiilor locale, în a căror competenţă exclusivă se aflau serviciile sociale adresate persoanelor vârstnice, arată iniţiatorii.

Print Friendly, PDF & Email

Admitere USV

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: