Proiectul de modernizare a drumului interjudeţean Suceava – Iaşi intră în linie dreaptă

> MDRAP a lansat apelul pentru finanţarea proiectelor la drumuri judeţene

După luni de aşteptări, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Regional (POR) 2014­2020, a lansat marţi, 15 martie, primele două apeluri de proiecte, pentru priorităţile de investiţii 6.1 şi 3.1.A, ceea ce permite depunerea proiectului pentru modernizarea drumului interjudeţean Suceava – Iaşi, care este cel mai mare proiect de acest gen prin POR.

drum-lucrariMăsura 6.1 susţine investiţiile în modernizarea reţelei de drumuri judeţene care asigură conectivitatea, directă sau indirectă, cu reţeaua TEN­T, construcţia/ modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum judeţean aflate pe traseul drumului judeţean respectiv, precum şi investiţii destinate siguranţei rutiere, iar 3.1.A vizează creşterea eficienţei energetice în clădirile rezidenţiale, îndeosebi a celor care înregistrează consumuri energetice mari.

Cel mai important proiect din acest program, care a fost deja avizat de principiu, vizează modernizarea a 170 km de drum, din care 74,66 pe raza judeţului Suceava şi 94 km pe raza judeţului Iaşi.

Consiliile judeţene Suceava şi Iaşi s­-au asociat din 2014 în vederea realizării proiectului strategic pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere care asigură conectivitatea cu reţeaua TEN T şi includerea acestuia în Planul de Dezvoltare Regională Nord­Est 2014­2020.

În august 2014, în şedinţa Consiliului Regional de Dezvoltare Nord-Est, au fost avizate pentru finanţare patru axe rutiere din această regiune, cea mai importantă fiind axa Iaşi – Suceava, ce prevede reabilitarea de drumuri judeţene din cele două judeţe pe traseul Iaşi – Gropniţa – Coarnele Caprei – Belceşti – Scobinţi – Lespezi – Budeni – Dolhasca – Liteni – Udeşti – Bosanci – Ipoteşti – Suceava – Moara – Liteni – Zahareşti – Stroieşti – Vâlcele – Costâna – Dărmăneşti – DN2.

Acest proiect, cu o lungime de 170 km, este cel mai mare proiect de drum ce va fi finanţat prin POR 2014­2020 axa 6 – Infrastructură.

Drumurile care vor fi modernizate de pe acest traseu au fost proiectate în anii ’70 pentru un tonaj de maxim 8 tone pe osie, iar în prezent pe ele se circulă cu autocamioane care depăşesc 20 de tone pe osie.

Întregul proiect este estimat la o valoare de 79,8 milioane de euro pentru cei 170 km care se vor moderniza.

Bugetele pentru aceste prime apeluri de proiecte pe POR sunt de 807,78 milioane euro pentru drumuri judeţene, respectiv de 447,75 milioane euro pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor rezidenţiale. „Ne propunem un grad de contractare între 120 şi 150%. Proiectele se depun la sediul agenţiilor de dezvoltare regională, unde se va face şi evaluarea”, a declarat, marţi, secretarul de stat Sorin Maxim.

„În ce priveşte drumurile judeţene, încurajăm existenţa unor conexiuni mult mai lungi: consiliile judeţene trebuie să asigure trecerea cursivă a unui drum prin mai multe judeţe” a adăugat Gabriel Friptu, director general fonduri europene în cadrul MDRAP. „Bugetul total de 807 milioane de euro este împărţit în alocări regionale. Bugetul unui proiect poate fi între 1 milion şi 50 de milioane de euro. Pentru Regiunea Bucureşti – Ilfov cofinanţarea publică este de 20%, faţă de 15% pentru celelalte regiuni, dar contribuţia beneficiarilor rămâne peste tot de 2%. Proiectele vor putea fi depuse după două luni de la lansare, începând cu 16 mai, timp de 6 luni, până la închiderea apelului – cu menţiunea că, dacă bugetul alocat va fi depăşit cu peste 50%, apelul poate fi suspendat mai repede. Majoritatea consiliilor judeţene au deja studiile de fezabilitate făcute, iar în aceste două luni pot îmbunătăţi calitatea proiectelor. Pentru clădirile rezidenţiale, încurajăm primăriile din mediul urban să aibă o abordare integrată: să identifice zonele prioritare în funcţie de emisiile de CO2 şi de zonele unde reţeaua de distribuţie a energiei termice este reabilitată – deci să-şi coreleze investiţiile. Aşa cum am spus, rata de cofinanţare pentru Regiunea Bucureşti – Ilfov este diferită de celelalte regiuni, dar contribuţia beneficiarilor rămâne aceeaşi peste tot” a precizat directorul general Gabriel Friptu.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: