Doi vizionari:Henrik Ibsen şi Nicolae Manolescu

henrik ibsenCeasul cu pendul bătând ritmic timpul ce se scurge, o bibliotecă cu volume legate în piele, mobilier vechi şi aromat, un impunător birou de stejar şi personaje pentru care veacul stă în loc, iată decorul tuturor pieselor marelui şi nemuritorului norvegian Henrik Ibsen (1828-1906), dramaturgul nordului. Epoca sa este una plină de transformări pe toate planurile, aspecte ce se vor oglindi în piesele sale, precum „Stâlpii societăţii” (1877), „Casa păpuşilor”, „Strigoii” ori „Hedda Gabler”. Ibsen credea tot mai mult în emanciparea femeii şi în rolul acesteia în societate, la egalitate cu bărbatul, un lucru firesc, inclusiv dacă avem în vedere că a avut o căsnicie fericită alături de Suzannah Thoresen. Deşi a stat în „exil” nu mai puţin de 27 de ani, ţara-i natală, Norvegia, nu l-a uitat pe dramaturgul pe care nu puţini îl consideră părintele dramaturgiei moderne.

Întru acea vreme trăia în Vechiul Regat un om care s-a dedicat pasiunii sale de-o viaţă, oftalmologia, buzoian de origine, Nicolae Manolescu (1850-1910). Era preocupat de „lumina ochilor”, iar ca emerit profesor universitar şi cercetător a inventat o tehnică nouă de extirpare a irisului, în paralel cu una revoluţionară de tratament al conjunctivitei, ambele unice în epocă. Şi, dacă tot era un vizionar, Nicolae Manolescu, întemeietorul şcolii româneşti în domeniu, a cercetat adânci probleme de oftalmologie, rezultatele sale, prea revoluţionare pentru timpul său, fiind puse în practică şi azi, în mai multe clinici din ţară şi de peste hotare.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: