Peste două săptămâni

Manualele digitale vor ajunge în școli lipsite de…mijloace electronice!

Ministerul Educației Naționale a anunțat cu surle și trâmbițe apariția manualelor tipărite și digitale pentru clasele I și a II-a, în 18 variante, iar până pe 22 octombrie învățătorii trebuie să aleagă și să înainteze comenzile către Inspectoratul Școlar. Astfel că, în sfârșit, vor ajunge manualele tipărite la aceste clase, la pachet fiind atașat și CD-ul cu varianta digitală, foarte atractivă de altfel. Învățătorii suceveni cu care am discutat nu contestă valoarea acestor manuale digitale, pe care le consideră atractive, dar spun că pentru a putea fi folosite la clasă ar trebui să existe și dotările necesare. Cum ministerul nu a dotat școlile și cu tabletele promise, rămâne ca manualele digitale să fie accesate acasă, de către copiii care au aceste mijloace electronice.
 

“Noi ne punem problema câți copii vor putea avea acces, în clasă, la aceste manuale, fiindcă noi nu avem clase dotate. Eu am un singur calculator și aș putea să folosesc manualul digital la clasă dacă aș avea un video proiector, iar copiii să-l vizualizeze pe un ecran mare. Nici acasă nu au toți copiii calculatoare, eu am 19 elevi la clasă și doar 9 au computer acasă. Manualul digital e bun și atractiv, sunt exerciții care pot fi făcute la clasă cu ajutorul calculatorului și al unui videoproiector, e mai incitant”, ne-a spus înv. Florica Pâțu, de la Școala Salcea. O altă învățătoare, care predă la clasa I într-o școală rurală din județ, a ridicat o problemă asemănătoare: varianta digitală e bună, nu o contestă nimeni, dar nu toți copiii au calculatoare acasă. „Eu am 29 de copii la clasă, cam 60 la sută au acasă calculatoare. Aceste manuale digitale nu prea pot fi folosite în clasă, copiii nu au tablete; eu am un calculator vechi adus de acasă, dar nu am video proiector să pot folosi manualul la clasă. Este bună varianta digitală pentru consolidarea cunoștințelor acasă, pentru copiii care au calculatoare, dar unde este egalitatea de șanse? Nu am nimic de reproșat la adresa manualului digital, dar am nevoie de videproiector să-l pot folosi la clasă”, ne-a declarat învățătoarea respectivă. Părinte: “Copiii trebuie să știe să folosească o carte, un dicționar, să meargă la bibliotecă” Suceveanca Adina B. este mama a doi copii de școală primară, unul fiind în clasa I. Ea ne-a spus, din capul locului, că nu e de acord cu digitalizarea manualelor, cu folosirea pe scară largă a tabletelor sau a altor mijloace electronice de către copii: “Copiii trebuie să știe să folosească o carte, un dicționar, să meargă la bibliotecă. Copiii mei folosesc tableta foarte rar, le-o dau cu porția, o dată pe săptămână, la anumite ore. Fiindcă atunci când le-o dau stau ore-n șir la ea, nu se mișcă din locul respectiv, nu le mai trebuie nimic, și asta nu e bine”. Manualele digitale pot fi vizualizate pe site-ul MEN în variantele declarate câștigătoare în urma licitației, urmând ca învățătorii să le analizeze și să decidă apoi pe care le vor alege pentru elevii lor. Sunt 18 variante în format tipărit și digital, pentru limba română, matematică și limbi moderne, care cuprind animații, exerciții interactive și povești în variantă video și audio. Ele deja se bucură de succes pe internet, ministerul a anunțat că în primele 48 de ore de la lansarea platformei www.manuale.edu.ro, care permite accesarea gratuită a manualelor în format digital pentru clasele I și a II-a, s-au înregistrat peste 16 milioane de accesări și peste 37.000 de vizitatori. „Noile manuale sunt rezultatul procesului de modernizare a conținutului actului educațional, o consecință firească a revizuirii programelor școlare, a adaptării lor la nevoile societății contemporane și a introducerii abordării transdisciplinare în cadrul activităților de predare – învățare – evaluare”, a precizat MEN într-un comunicat. În versiunea printată, manualele sunt structurate în două volume, câte unul pentru fiecare semestru, astfel că ghiozdanele copiilor vor fi mult ușurate. Opinii: “Folosirea exclusivă a tehnologiei cauzează afecțiuni ireversibile” Reprezentanți ai Bisericii și nu numai s-au declarat împotriva digitalizării, punând accent pe faptul că 70% din școlile românești au toalete în curte, nu au condiții igienice corespunzătoare și ar avea nevoie de acestea mai întâi. De asemenea, mulți au evidențiat efectele negative ale computerizării asupra psihicului și fizicului copiilor. Astfel, la Suceava au fost distribuite deja niște pliante cu titlul “Opriți digitalizarea învățământului românesc”, prin care se informează că societatea occidentală consideră că dispozitivele și tehnologia multimedia – telefon, smartphone, tabletă ar trebui interzise copiilor sub 12 ani, restricționate complet celor de 0-2 ani, cu acces limitat la o oră pe zi copiilor de 3-5 ani și 2 ore zilnic copiilor cu vârste de 6-18 ani. În pliantele respective se mai menționează că folosirea exclusivă a tehnologiei cauzează “afecțiuni ireversibile”, perturbă dezvoltarea normală a copiilor, a creierului, fiind întârziată și dezvoltarea somatică, prin restricționarea mișcării, determină obezitate, apariția depresiei și a anxietății. Pe de altă parte, un studiu realizat asupra copiilor de la Grădinița “Guliver” din Suceava de către reprezentanți ai Universității Suceava, în urmă cu doi ani, relevă și efecte pozitive ale folosirii mijloacelor computerizate de către copii. Directoarea grădiniței menționate, Maria Matei, ne-a precizat referitor la efectele pozitive la copiii respectivi faptul că învață mai ușor la computer lucrurile care nu prea le fac plăcere, reușesc să diferențieze obiecte și componente, să asocieze cuvinte cu imagini, învață să socotească mai ușor. „Copilul se concentrează mai mult asupra informațiilor de pe calculator decât a celor care li se transmit pe alte căi”, ne-a spus directoarea. Ea a menționat ca efect negativ “dificultatea preșcolarului în a relua comunicarea cu ceilalți copii după utilizarea calculatorului”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: