Din cauza unei gafe cu o autospecială de pompieri Euro 5

Anchetă internă la compartimentul achiziții din CJ Suceava

> Este nevoie de reluarea procedurilor de licitație pentru un nou credit care să fie luat în acest an
Președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Ioan Nechifor, a declarat, vineri, într-o conferință de presă, că va fi efectuat un audit la compartimentul achiziții din Consiliul Județean, pentru a se stabili vinovatul pentru modul în care a fost efectuată procedura de achiziție în cazul cumpărării unei autospeciale de pompieri pentru Aeroportul Suceava. Nechifor a recunoscut că nu a avut toate informațiile necesare atunci când a spus că se poate achiziționa o mașină cu normă de poluare Euro 5 și că informațiile pe care le-a prezentat la vremea respectivă fuseseră primite din partea personalului de specialitate din CJ.
 

Consiliul Județean Suceava a aprobat, vineri, în absența consilierilor județeni PDL, recontractarea unui credit de 11,755 milioane de lei care nu a fost cheltuit. Directorul economic al CJ Suceava, Rodica Floriștean, a declarat în conferința de presă că necheltuirea banilor contractați nu va avea ca urmări plata unor penalități. Ea a recunoscut că va fi nevoie de reluarea procedurilor de licitație pentru un nou credit care va trebui să fie luat în cursul acestui an, întrucât Comisia de Avizare a Creditelor Locale a avizat acest credit pentru anul 2014. O sumă de 11,7 milioane de lei dintr-un credit de 14 milioane de lei obținut de CJ Suceava de la Unicredit Țiriac Bank și care avea ca termen de utilizare 30 septembrie 2014, necesară pentru dotarea Aeroportului Suceava și modernizarea exterioară a aerogării, nu a putut fi cheltuită din cauza procedurilor de achiziții, dar și a necunoașterii legislației europene de cei care se ocupă cu achizițiile. În expunerea de motive semnată de președintele CJ Suceava se arăta că, în cazul modernizării exteriorului aerogării, contractul de execuție, în valoare de 4 milioane de lei, a fost semnat în 12 septembrie, iar termenul de realizare este de 120 de zile. În aceeași expunere de motive, în cazul achiziționării autospecialei de stingere a incendiilor, autospecială de mare performanță necesară pentru un aeroport internațional, contractul a fost semnat tot în 12 septembrie, cu termen de livrare în 60 de zile. Dar, după semnarea contractului, autoritățile sucevene au constatat că nu pot înmatricula în România această mașină de pompieri, pentru că în caietul de sarcini era prevăzută motorizare EURO 5! Cătălin Nechifor a explicat în expunerea de motive că normele europene prevăd pentru echipamentele noi furnizate către aeroporturi necesitatea respectării standardelor de emisii EURO 6, iar producătorul acestor echipamente și-a adaptat linia de fabricație pentru a îndeplini normele EURO 6, ceea ce va întârzia livrarea echipamentului cu patru-cinci luni, ceea ce înseamnă anul 2015. La data semnării contractului, în conferința de presă organizată de CJ Suceava, președintele instituției a fost atenționat de ziariști că motorul prevăzut în contract este EURO 5 și că mașina de pompieri nu va putea fi înmatriculată, iar răspunsul a fost că această autospecială nu va trebui înmatriculată, întrucât nu circulă pe drumurile publice, ci doar în incinta aeroportului. În acest caz se constată că specialiștii în achiziții ai CJ Suceava nu cunosc Regulamentul CE nr. 715 din 2007, al Parlamentului European și al Consiliului, din 20 iunie 2007, privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor. Regulamentul CE a fost adoptat în 2007 pentru a fi aplicat peste câțiva ani, pentru ca sectorului industrial să-i fie furnizate informații clare cu privire la viitoarele valori-limită la emisii, motiv pentru care regulamentul cuprinde, pe lângă Euro 5, și valorile-limită la emisii pentru etapa Euro 6. „Pentru a îmbunătăți calitatea aerului și a respecta valorile-limită la emisii este necesară, în special, o reducere considerabilă a emisiilor de oxizi de azot ce provin de la vehiculele diesel. Acest lucru necesită atingerea unor valori-limită ambițioase în etapa Euro 6, fără a se renunța la avantajele motoarelor diesel în ceea ce privește consumul de carburant, respectiv emisiile de hidrocarburi și monoxid de carbon. Stabilirea unui astfel de obiectiv de reducere a emisiilor de oxizi de azot într-o etapă timpurie oferă producătorilor de vehicule siguranța planificării pe termen lung la nivel european” se arată în Regulament. În articolul 10 al Regulamentului, ce prevede omologarea de tip, la alineatul (4) de prevede „Începând de la 1 septembrie 2014, respectiv de la 1 septembrie 2015 în cazul vehiculelor din categoria N1 clasa II și III și din categoria N2, autoritățile naționale refuză, din motive privind emisiile sau consumul de carburant, să acorde omologarea de tip comunitară sau omologarea de tip națională tipurilor noi de vehicule care nu respectă prezentul regulament și măsurile sale de punere în aplicare și, în special, valorile-limită Euro 6 prevăzute în tabelul 2 din anexa I”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: