Măiestrie acrobatică pe cerul Sucevei

Show-ul de acrobații aeriene desfășurat în vecinătatea Centrului Economic Bucovina a adus pe platoul din zona localității Salcea mii de suceveni, dar și grupuri de vizitatori din localități învecinate Sucevei. În fiecare din cele două zile de spectacol inedit și impresionant, publicul a fost prezent în număr mare, aplaudând spectacolul aviatic oferit de aparate de zbor ușoare și ultraușoare, elicopter, planoare, parașutiști aparținând Aeroclubului România și altor cluburi private conduse de piloți profesioniști sau de proprietari de avioane care și-au făcut din pasiunea pentru zbor un lucru fără de care nu mai pot trăi.
 

Suceava AIRSHOW 2014

Suceava AIRSHOW 2014

Suceava AIRSHOW 2014


Suceava AIRSHOW 2014

Suceava AIRSHOW 2014

Au fost în aer piloții și parașutiștii Aeroclubului România, reprezentat de piloți din București, Cluj, Arad, Bacău, Brașov, Suceava, apoi reprezentanți ai celebrei școli de acrobații la înălțime Iacării Zburători, nu mai puțini celebrii Hawks of Romania, ale căror avioane pictate în culorile tricolorului sunt inconfundabile, dar și eleganții „balerini” „White Wings”, echipa demonstrativă de planoriști a Aeroclubului România. Suceava, la rândul ei, a avut cu ce se mândri în fața publicului, cu avioanele și măiestria piloților Bucovina Fly Club, un club privat care a inaugurat recent o bază proprie la Frătăuți. De jos oamenii s-au bucurat de fiecare minut de spectacol rar și minunat, în spatele căruia sunt însă sute și mii de ore de zbor din partea piloților, sunt ani de muncă abordată cu cel mai aprig profesionalism, de la o dietă zilnică mereu controlată a zburătorului, până la o perfectă coordonare în aer, coordonare pilot-aparat, în cazul evoluțiilor individuale, sau pilot cu pilot, avion cu avion, în cazul zborurilor în formație. Muncă, pasiune și încredere ar putea fi pe scurt cele trei repere principale ale marilor piloți acrobați care, la show-ul aviatic din acest sfârșit de săptămână, au uimit sucevenii și i-au ținut de multe ori cu sufletul la gură. Tonouri rapide, zboruri pe spate, răsuciri pe verticală, urcări din picaj, opriri bruște în aer, schimbări de direcție aproape de pe loc, zbor la mică înălțime, desfaceri de formație exact în „nasul” publicului sunt doar câteva dintre acrobațiile piloților la Air Show Suceava 2014. Parașutiștii, o plutire tricoloră de la 2500 m înălțime Salturile parașutiștilor Aeroclubului România au fost un spectacol separat. Avionul din care au sărit cei 5 parașutiști a urcat până la 2500 m, aceștia coborând în două formații. În prima, doi sportivi au coborât „în cuțit”, adică prinși de picioare, despărțindu-se pentru aterizare la doar 20 m înainte de sol. A doua formație a fost compusă din 3 parașutiști; aceștia au coborât aproape 2 km poziționați unul deasupra altuia într-o geometrie perfectă, fluturând totodată un tricolor românesc de 100 mp și greu de 30 kg. Recordul acestei acrobații îl dețin tot ei, într-o coborâre în același tip de formație, controlând perfect în aer fluturarea unui steag tricolor de 450 mp și greu de 50 kg. Daniel Mitric, ca un pilot de la începutul secolului 20 O apariție în aer cu parfum „retro” a fost cea a unui avion Savage Bobber fără înveliș, construit chiar la Suceava, care, la prima vedere, aduce cu primele avioane construite în lume. Asemănarea făcută de comentatorul show-ului cu aparatul lui Traian Vuia nu a fost deloc întâmplătoare, Bobber-ul având imaginea unui avion istoric. Performanțele lui tehnice sunt însă perfect compatibile cu zborul de agrement și acrobatic al secolului 21. Savage Clasic, un „frate drept” al Bobber-ului este, de exemplu, nu numai un avion confortabil și elegant, dar și una dintre cele mai adaptabile aeronave; roțile mari îi permit aterizarea pe orice fel de teren iar dacă este cazul se pot monta în locul lor schiuri sau flotoare. Cu Savage Bobber-ul de la Suceava a zburdat în fața publicului omul de afaceri sucevean și pilotul Daniel Mitric, președintele Bucovina Fly Club, care a semănat cu un autentic pilot de început de secol 20. Păstrând tabloul istoric al micului avion fără înveliș, pilotul era îmbrăcat cu un costum de zbor închis la culoare, cu cască din piele cu urechi și ochelari, iar la gât îi flutura în aer o eșarfă lungă, albă. La fiecare apariție a sa în aer, în special cele în zbor la mică înălțime, a salutat, iar publicul a aplaudat puternic, a salutat pilotul și a putut vedea foarte clar cum acesta i-a răspuns. Lupta fiarei cu omul Așa a numit crainicul spectacolului o acrobație care părea mai mult distractivă decât complicată. Un elicopter parcă jucându-se cu un omuleț (un infractor), încercând și reușind să-l oprească să dispară cu un obiect furat. Elicopterul, aparținând Sanaero Constanța și pilotat de Sandi Oprișor, militar de carieră decorat cu Virtutea Militară, nu a avut însă deloc o misiune ușoară. Cu Oprișor la manetă, elicopterul a fost însă un aparat grațios, zburând la mică înălțime, cu botul în jos, înconjurând infractorul când pe o parte, când pe alta, coborând până la talia omului, luptându-se cu el, lăsându-se (el, aparatul) împins înapoi și în lateral de infractor, reușind în final să îl anihileze pe acesta și să îi ia, cu vârful unui „schi” de sub elicopter, obiectul furat. Nu a fost singura participare a elicopterului al cărui pilot a executat acrobații și în formații cu unu sau două avioane ușoare. Iacării Acrobați, spectacol complet, și pe întuneric, și pe lumină Au fost în aer, pe cerul Sucevei, la spectacolul aviatic din apropierea Aeroportului „Ștefan cel Mare”, mulți dintre greii pilotajului acrobatic românesc, oameni cu o experiență de zbor extraordinară, care au mii de ore de zbor la activ. Este cazul piloților Cristian Iorgov, a băcăuanului Gică Pescariu, al lui Marian Simion, al lui Dan Ștefănescu, președintele Aeroclub România, și al altor mulți profesioniști ai cerului care își trăiesc o mare parte din viață sus, în aparate de zbor ce par jucării când le conduc. Sucevenii au căscat gura la propriu și au scos, de uimire, tot felul de sunete admirative la urcările bruște, la looping urile și survolurile în formație de patru ale Șoimilor României coordonați de pilotul George Rotaru, formație care a evoluat în 2007 în Coreea de Sud în fața a 500.000 de oameni. S-au odihnit o vreme după tragica dispariție într-un accident aviatic a colegului lor Mihai Dobre Țone, au adus doi noi piloți excelenți, iar acum sunt din nou pe cer. Mare impact în rândul publicului au avut însă spectacolul pirotehnic nocturn de sâmbătă seară și evoluțiile de a doua zi, pe lumină, ale piloților numiți Iacării Acrobați, cunoscuți în lumea largă drept Aerobics Yakkers. Bombe la sol, trasoare în aer, zboruri pe spate, răsuciri pe verticală, câte două, trei tonouri în câteva secunde, Iacării uimesc în fiecare an România, Europa și chiar câteva țări de prin Orientul Mijlociu în fața cărora au zburat. Acrobațiile lor sunt impecabile pentru că nu sunt doar fiecare în parte profesioniști excelenți, ci sunt o adevărată echipă. Iacării sunt o prelungire a avioanelor pe care le pilotează. O cursă nebună cu elicopterul pentru fotografia suceveanului Mihai Gavrilovici Fotografia unei acrobații a Iacărilor din spectacolul aviatic din anul 2013, realizată de suceveanul Mihai Gavrilovici, a fost câștigătoarea uneia dintre fazele concursului foto organizat anul acesta, pe Facebook, de Aeroclubul Suceava. El a strâns aproape 400 de like-uri pe site, date și de persoane din afara României. Alături de Diana Atitieni, o tânără din Suceava care a câștigat o altă fază a concursului, tânărul pasionat de fotografie a făcut o cursă spectaculoasă de peste 20 de minute cu elicopterul lui Sandi Oprișor, cursă pe care probabil nu o va uita toată viața. Premiantul Aeroclubului Suceava ne-a oferit spre publicare în „Crai nou” fotografii realizate anul acesta la Air Show Suceava 2014.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: