Proiect Comenius

Experiențe active în învățământ

În perioada 20-26 aprilie 2014 s-a desfășurat la Lisabona, Portugalia, programul de formare continuă a cadrelor didactice „Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments (Metode active pentru creșterea motivației și îmbunătățirea calității în diferite medii de învățare), organizat de European Bridges Consulting, din Finlanda.
 

Programul european de mobilități a reunit 20 de cadre didactice din domeniul preuniversitar din 12 țări – Belgia, Suedia, Grecia, Finlanda, Italia, Ungaria, Islanda, Polonia, Croația, Malta, Estonia, Portugalia și România. Țara noastră a fost reprezentată de două cadre didactice, iar Suceava de subsemnata, de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară. Principalul obiectiv al programului de formare a constat în deprinderea unor competențe în vederea creșterii nivelului motivației în diferite situații de învățare prin: crearea unui climat pozitiv pentru învățare, clarificarea obiectivelor învățării, organizarea resurselor pentru învățare, împărtășirea sentimentelor și gândurilor cu elevii, excluzând maniera dominării. Cursul are menirea de a familiariza participanții cu modul în care metodele activ-participative pot fi fructificate în educația formală și non-formală pentru a îmbunătăți motivația celor care învață. Programul „Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments”, condus de dna Ulla Salomaki (Finlanda), a avut la origine rezultatele cursului „Comenius Group Dynamics and Social Skills in the Clasroom” (Dinamica grupului și abilitățile sociale în clasă). Grupul țintă căruia i se adresează acest curs este format din profesori, formatori, directori, educatori, consilieri. Iar programul de formare a creat oportunități de învățare dintre cele mai diverse. Am avut posibilitatea să conștientizăm că exercițiile și metodele de învățare activă sunt foarte folositoare pentru a crea un climat pozitiv în clasă. Cursul a inclus: > prezentarea generală a programului de formare, a obiectivelor, istoricului și activităților derulate de-a lungul timpului de inițiator în vederea promovării metodologiei participative și a învățării prin colaborare; > prezentări ale activității instituțiilor implicate în programul de formare: European Bridges Consulting Finlanda (inițiator), A Par Portugalia (gazda); > prezentări relative la tematica cursului, la problematica inteligenței emoționale și a integrării metodelor activ-participative în demersul educațional (Introducere în Comics; Motivație, emoție, cogniție; Integrarea artei în activități de învățare; Integrarea metodelor active în lecție); > prezentarea programului școlar din Portugalia de către profesori din învățământul universitar și preuniversitar din Lisabona; > exemple de bune practici: Implementarea metodelor activ participative în Portugalia și Grecia (exploatarea rezultatelor sesiunilor anterioare ale cursului în activitatea didactică a foștilor participanți); > schimburi de experiență: vizită la școala generală și prezentări ale experiențelor personale în grupuri multinaționale. Toate conceptele introduse pe parcursul cursului au fost ilustrate prin aplicații adecvate, participanții având posibilitatea să exerseze și să urmărească – prin implicare directă – cum se conduc activitățile de învățare de acest tip; cum se organizează și coordonează activitățile în grupuri mici; cum se asigură feedbackul acestor activități, astfel încât ele să-și atingă obiectivele. Din setul consistent de aplicații practice/metode, amintesc: > exerciții de intercunoaștere și spargere a gheții, exerciții de tip „Debrifing”; > exerciții de formare a grupurilor/team-bul-ding/leadership, exerciții de tip „Safety”; > workshopuri privind integrarea artelor (muzica, dansul, desenul/comics, teatrul) în lecție, cu ilustrări și aplicații relevante pentru domeniile matematică, educație ecologică, educația pentru adulți; > sesiuni de învățare prin colaborare, dintre care amintim ca relevantă activitatea „Learning Café” sau activități de proiect. Prezentările au fost organizate în plen sau în grupuri mici, iar aplicațiile au fost organizate în grupuri mici și pe perechi. Au existat și secvențe de lucru individual. Deloc neglijabile în ansamblul programului de formare urmat au fost activitățile culturale: > excursii scurte (Setubal, centrul istoric al Lisabonei, Costa de Caparica – plaja, Parc de aventură); > seri culturale (seara cântecelor, seara portugheză, seara bucătăriilor naționale etc.). Am aflat cum teatrul și dansul tematic pot fi folosite în predare, cum exercițiile de aventură, urmate de reflecție, pot întări relațiile de grup sau cum arta poate crea o atmosferă motivantă în clasă. Gazdele s-au străduit să ne ofere șansa exersării dialogului intercultural prin activități precum: Singing Dinner (cântece în limbile participanților), European Food Contry (prezentarea mâncării specifice fiecărei țări participante), Fado Evening (concerte de muzică tradițională portugheză). Activitatea a fost realizată cu sprijinul financiar primit în cadrul Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții (Lifelong Learning), grantul fiind obținut prin intermediul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale. În concluzie, cursul ne-a oferit un program deosebit de bogat în activități, util oricărui cadru didactic care vrea să-și diversifice intervențiile curriculare și extracurriculare și care dorește să îmbunătățească motivația și ambianța învățării. Cursul este recomandat pentru orice educator/profesor indiferent de nivelul de studiu al elevilor, de disciplina predată, cu condiția ca acesta să fie dispus pentru acest gen de abordare a procesului de predare-învățare: mai puțin formal/formalist, mai apropiat de educabil; care să țină cont de emoțiile și nevoile reale ale celor care participă la învățare. Prof. MIHAELA CALISTRU, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: