La Vicovu de Sus, Gulia și Șcheia, prin proiectul ZEP

Elevii romi și părinții lor sunt atrași mai mult spre școală

Ministerul Educației Naționale, împreună cu UNICEF, continuă, și anul acesta, proiectul „Zone Prioritare de Educație”, prin campania „Hai la școală”, în școlile în care învață, preponderent, elevi romi, din județul Suceava fiind cuprinse Școala Gimnazială Nr. 3 din Vicovu de Sus, școlile Șcheia și Gulia.
 

Este al treilea an în care școli sucevene beneficiază de acest proiect care are rostul de a reduce abandonul școlar și absenteismul în rândul elevilor. Până anul acesta au fost implicate școlile din Voitinel, Dornești, Iaslovăț, în faza pilot, apoi Gulia, Pătrăuți și Ciprian Porumbescu. Cele trei școli care vor desfășura proiectul, în primele 5 luni ale lui 2014, vor beneficia și de o finanțare de 6500 lei fiecare, mai mare ca în anii trecuți, bani care vor fi folosiți pentru desfășurarea activităților pe care și le-au propus în proiect. „În toți anii din urmă au fost diferențe între români și romi, acum e egalitate” Școala Gimnazială Nr. 3 din Vicovu de Sus (Școala Plai) a dat prima startul activităților, lansând proiectul săptămâna trecută, în prezența reprezentanților unor instituții partenere în proiect, Inspectoratul de Poliție Județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), a cadrelor didactice din unitate și a unor părinți. Acolo, circa 60% din elevi sunt de etnie romă, majoritatea proveniți din familii sărace, astfel că au nevoie de sprijin pentru a-și menține copiii în școală. „Profesorii de aici se implică foarte mult, iar faptul că am obținut acest proiect e un ajutor în implicarea lor și pe mai departe. Există o deschidere și din partea părinților și mă bucură că ei vin la școală ca niște parteneri de discuție. Mai avem elevi care vin cu greu la școală, care au absențe, sunt greu de adus la școală. Pe părinții acestor copii vrem să-i determinăm să-și dea seama cât e de importantă educația pentru copiii lor” a precizat, la lansare, coordonatorul proiectului, prof. Iulian Schipor. Unul dintre părinții prezenți la eveniment, Gheorghe Pleșca, a spus că lucrurile au evoluat în comunitatea romilor din Vicovu de Sus și în ce privește relația cu școala: „Altfel se implică părinții în ziua de azi, am și eu copii la școală și când vin acasă laudă profesorii de aici; eu n-am făcut asta niciodată când eram la școală. În toți anii din urmă au fost diferențe între români și romi, acum e egalitate”. La Școala Plai se vor desfășura activități de consiliere educațională, psihologică și artistice – pictură, croșetat, gătit – sub genericul „Și noi avem nevoie de educație”. Va fi realizat în școală un centru permanent de consiliere, pentru elevi și părinți, unde se va putea discuta individual sau în mici grupuri, nu doar pe parcursul derulării programului, ci oricând va fi necesar. La Școala Gulia „aproape a dispărut fenomenul abandonului școlar și al absenteismului” Școala Gimnazială din Gulia are experiență în acest proiect, fiind școală resursă pentru celelalte. La Gulia, 90% sunt elevi de etnie romă, iar datorită programelor desfășurate pe lângă cele didactice absenteismul s-a redus, a spus directorul unității, prof. Gheorghe Crăciun: „Am reușit să salvăm copiii de clasa a VIII-a, aproape a dispărut fenomenul abandonului școlar și al absenteismului. Marea majoritate a celor de-a VIII-a merg la liceu sau termină 10 clase, cam 50% termină clasa a XII-a, având posibilitatea să meargă la facultate. Și noi, cadrele didactice, ne-am modelat în ideea de a fi mai îngăduitori cu copiii, am învățat lucruri noi prin acest proiect”. Proiectul de la Gulia se numește „Să cântăm, să dansăm – tradiția să ne-o păstrăm”, activitatea principală fiind axată pe formarea unui ansamblu artistic din elevi care „să păstreze și să cultive unele din tradițiile romilor ursari, pe cale de dispariție”, intitulat „Florile Guliei”. Școala Șcheia: „Proiectul va aduce plusvaloare școlii și comunității” La Școala Gimnazială „Dimitrie Păcurariu” din Șcheia proiectul are denumirea „Ce doresc eu de la viață”, vizând facilitarea tranziției elevilor din ciclul primar în cel gimnazial, în vederea prevenirii insuccesului școlar. „Estimăm că elevii își vor dezvolta spiritul de colaborare, de lucru în echipă, vor stabili relații de prietenie cu elevii școlii implicate în proiect, vor promova dialogul și comunicarea și se vor deschide față de semeni. Proiectul va aduce plusvaloare școlii și comunității prin implicarea membrilor acestora în activitățile derulate în cadrul proiectului” a explicat coordonatoarea proiectului, directoarea școlii, prof. Ioana Bahrincean. Sistemul Zonelor de educație prioritară (ZEP) este un ansamblu de măsuri întreprinse în vederea sprijinirii acțiunilor educative în zonele în care condițiile economice și sociale constituie obstacole pentru reușita școlară a elevilor.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: