SC CF Iași a fentat și ultimul termen de dare în folosință a Centurii Sucevei

A trecut și ultimul termen, cel de 17 noiembrie, dat de constructorul SC CF Iași pentru darea în folosință a centurii ocolitoare a Sucevei, dar nici de această dată nu s-a întâmplat nimic. Centura este tot la locul ei, tot neterminată, tot pustie, doar însemnată din loc în loc de rahat de câine și balegă de cal, iar în câteva curbe nevăzute din drumurile mari, de prezervative folosite de iubăreți ocazionali la „partidă” repezită de sex în mașină. Se întâmplă ceva de neînțeles pentru bieții suceveni, care se pregătesc parcă de-o veșnicie să taie panglica la ceea ce trebuia să fie una dintre cele mai importante investiții din ultimii ani a statului român în infrastructura județului. Construirea tronsonului de 13 km ar însemna descongestionarea traficului în municipiul Suceava printr-o rută ocolitoare ce face legătura între DN 2 (ieșirea din oraș spre Siret) cu DN 17 (ieșirea spre Humor) și apoi din nou cu DN 2 (ieșirea dinspre Fălticeni). Aur curat pentru un oraș în care pietonii nu mai au loc de mașini și nici mașinile de pietoni.
 

Sunt doar 13 km de construit până la urmă, neterminați însă după 5 ani, în chinuri asemănătoare celor prin care trec părinții după aducerea pe lume a unui prematur. Venit pe lume devreme, acesta prezintă insuficiențe ale sistemului respirator, cardiovascular, poate avea rinichi funcționali doar în parte și, pentru vreme lungă, nu se știe dacă micuțul va trăi sau nu. Lucrările au fost aprobate în 2008, au început în forță în 2009 și trebuiau să fie gata în vara lui 2012. Au apărut însă probleme cu exproprierile, au fost necesare modificări de proiect. Au plecat apoi partide de la guvernare și au venit altele, au apărut pe traseul șoselei și alunecări de teren, s-a procedat la consolidarea unui pilon nesigur de pod și în final a fost nevoie de mult mai mulți bani, de la 220 de milioane la 350. În iarna 2012-2013 s-a oprit finanțarea și, firesc, s-au oprit și lucrările. Au fost reluate la începutul anului cu alt termen de finalizare, speculat pentru începutul lunii octombrie, apoi pentru jumătatea lunii noiembrie 2013, constructorul opunându-se, din considerente de economie, dării în folosință pe tronsoane. Fie și cum au spus cei de la CF Iași, toată șoseaua odată. Numai să fie… Entuziasm astă vară, un mare fâs în toamnă Martiriul Meșterului Manole ce-și tot vedea, până la sacrificiul suprem al Anei, creația năruită, pare fleac pe lângă chinul în care a mers treaba la șoseaua de centură. Prin vară, toată floarea Sucevei, inclusiv conducerea Consiliului Județean Suceava, părea cuprinsă de entuziasm și de speranță că, poate, poate, până în această toamnă se taie panglica. Plățile statului făcute prin Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale către constructorul SC CF Iași ajunseseră relativ la zi și pe centură asudau deja frunți. Se vorbea chiar de un procent de 80% din șoseaua de centură a Sucevei deja finalizată. Se curățau fracurile, să călcau rochiile… Doar că după entuziasmul de astă vară a urmat fâsul din toamnă. Ba se lucra, ba nu s-a lucrat, funcție de… nimeni nu mai știa ce. Deși în realitate la centură nu se muncea de o lună, pe 13 octombrie, chiar prim-ministrul Ponta, prezent la Botoșani, știa „sigur” că un tronson al șoselei de ocolire de la Suceava este gata și mai știa că banii pentru lucrări fuseseră plătiți. L-a lămurit însă pe loc Cătălin Nechifor, președintele CJ Suceava, cum că la bucata de șosea în cauză mai e de muncă. Dar lucrările se reluau în săptămâna ce urma, el primind garanții în acest sens de la CNADNR. Era clar deja pentru autoritățile sucevene că toamna asta nu se mai taie nicio panglică și că multe dintre afirmațiile constructorului fuseseră praf în ochi. Președintele Consiliului Județean Suceava a abandonat optimismul și a declarat recent în presă că nu mai speră la vreo finalizare a lucrărilor pentru anul acesta, încăpățânarea CF Iași pentru darea compactă în folosință a șoselei ocolitoare întârziind prea mult lucrările. Ieri, în toate punctele de lucru de pe centura Sucevei era pustiu, cu cele niscai urme ale existenței vieții prin zonă pe care le-am enumerat la începutul materialului. Muncitori ioc, asfalt în plus ioc, intersecții terminate – ioc, vreun final de lucrări pe tronsonul 1 sau 2 sau 3… ioc, ioc, ioc. Din păcate, pe constructorii ieșeni, despre care șeful guvernului spune că i-a plătit pentru muncă, autoritățile sucevene nu pot nici să-i bată, nici să-i intimideze, nici să-i ducă la fete și nici să-i plătească în plus. Beneficiarul lucrării este CNADNR, care pare și ea prinsă în zona de nesimțire și lipsă de potențial a unei societăți de construcții care și-a tras pe ochi o pălărie mult prea mare.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: