Al 99-lea Concert cameral la Gura Humorului și melosonoterapia

Duminică, 20 octombrie 2013, la ora 11, sala concertelor camerale din Casa Cristian Gura Humorului, după o vacanță cam lungă, era plină din nou de cea mai aleasă muzică – un recital de pian interpretat de un mai vechi oaspete, pianistul rus Alexei Nabioulin.
 

Pianistul s-a născut la Norilsk, în nordul extrem al Rusiei, la poalele Uralilor. Pasiunea pentru pian se manifestă de la vârsta de 5 ani, el studiind acest instrument împreună cu mama sa, încât la 9 ani susține primul recital. A studiat muzica la Moscova între anii 1988-1996, dobândind recunoaștere internațională încă din timpul studiilor cu turneul „Russische Wunderkinder” în Germania și Canada. Ca pianist matur, primul succes internațional l-a avut în 1997 la Forumul Pianistic European de la Berlin. În 1992 câștigă premiul III la Concursul Ceaikovsky pentru tineri muzicieni la Moscova, iar în 1998 premiul I și premiul special pentru cea mai bună interpretare a lui Franz Schubert, la cea de-a 23-a ediție a competiției internaționale „A. Casa grande” din Terni, Italia. În anul 2000 obține premiul I și premiul special pentru cea mai bună interpretare a lui J. Field la cea de-a V-a ediție a Concursului internațional de pian de la Dublin. Doi ani mai târziu este onorat cu premiul II și medalia de argint la cea de-a 12-a ediție a Concursului internațional Ceaikovsky și premii speciale din partea Conservatorului din Moscova și a postului TV Cultural. Succesul lui Alexei Nabioulin este tot mai mare, la unele concerte participând înalte oficialități, precum președintele Irlandei, dna Mary Mc Aleese, și președintele rus Vladimir Putin; firmele Kawai și Seiler i-au oferit în dar piane de concert. La Gura Humorului, în generoasa Casă Cristian, realizare a familiei ing. Rusu (Costel, Mariana, Cristian și Cristina), Alexei a mai concertat cu mare succes la public. Acest turneu începe la Gura Humorului și continuă la Tg. Mureș, Tg. Secuiesc și Iași. În ultima vreme a susținut recitaluri și concerte sub bagheta unor mari dirijori: M. Pletnev, M. Gorenstein, A. Dimitriev, în Rusia, Belarus, USA, Germania, Irlanda, România, Marea Britanie, Franța, Coreea, Japonia, Bulgaria, Maroc. Elogiile presei de specialitate sunt numeroase și voi menționa doar câteva: > „Nabioulin, giovane maturita – successo calorosiissimo!” (Gazzetta di Parma, 11.IV.1999); > „Nabioulin played the Mozart concerto with precisely weighted delicacy, suggesting the style of Mozart-playing” (Irish Times, 27.IX.2000); > Momentul de vârf a fost concertul din 16 octombrie 2008, când ziarul „Timpul” vorbea despre „un interpret de elită la București”. A lăsat surpriza zilei mai spre finalul articolului: „Alexei știe destul de bine românește și modestia îl prinde de minune; se comportă ca un adolescent emoționat, discret și timid”. La Gura Humorului, am avut parte de data aceasta de două ore de Fr. Chopin: Ballada în La bemol major Nr.3, op. 47, Fantezia în fa minor, op. 49/ Berceuse (Cântec de leagăn), Barcarola, Poloneza, Nocturna în Mi major op. 62 no 2 și două valsuri în do diez minor și la bemol major din op. 64, ultimele două piese oferindu-ne cele mai cunoscute și caracteristice fragmente din care recunoști ușor autorul, pe Fr. Chopin. Așteptăm jubileul 100 al concertelor de cameră la Casa Cristian. Pe 20 octombrie a.c. încă odată ne-am detașat de grijile cotidiene și am probat rolul muzicii în profilaxia și terapia sufletului, alături de poezie și artele vizuale. În urmă cu vreo 50 de ani, lucram la Mangalia și l-am ascultat pe dr. L. Weinberg prezentând un domeniu terapeutic nou pentru acea vreme – melosonoterapia – terapia prin muzică. Autorul – a scris câteva cărți pe această temă: „Muzica – agent terapeutic”; „Genii muzicale văzute în lumina medicinei”; „Medicul, suferința și moartea”. Dr. Weinberg (1896-1967), chirurg vreme de 45 de ani la Spitalul Colțea și Colentina din București, a debutat în critica muzicală cu o cronică la prima audiție integrală a „Simfoniei a IX-a de Beethoven” sub bagheta lui George Enescu. Preocupările pentru terapia prin muzică au apărut încă după Primul Război Mondial și ani la rând s-au făcut cercetări și observații asupra indicațiilor muzicii în nevroze, schizofrenie, stări depresive, dar și asupra rolului muzicii clasice în influențarea producției agricole a lanurilor de grâu „iradiate” cu Chopin, Schubert sau Beethoven, încât azi știm mult mai multe despre indicațiile și contraindicațiile melosonoterapiei. „Ziua Chopin” la Gura Humorului a fost o revelație în acest sens și i-o datorăm tânărului pianist Alexei și, desigur, familiei Rusu, respectiv Casei Cristian. Lumea de azi, mai mult ca oricând, simte nevoia muzicii de calitate, a poeziei și artelor vizuale pentru a se adapta biopsihologic la multitudinea agresiunilor vizibile și invizibile, trebuind să se apere pentru a coexista confortabil. Nu este lipsit de interes faptul că, în 1950, în SUA lua ființă Societatea internațională pentru educație muzicală, sub egida UNESCO, care-și propunea folosirea muzicii în ameliorarea sănătății omenirii. În 1958, Juliette Alvin întemeia Societatea engleză de muzicoterapie, în strânsă legătură cu Conservatorul de muzică din Londra. Exemple de acest fel sunt multiple și în România, la Catedra de psihologie medicală a UMF Carol Davila București. În modelarea mea culturală, muzica lui Fr. Chopin a avut o influență semnificativă de când, la Mangalia, unul dintre pacienții mei celebri, Th. Bălan, muzician, muzicolog și pictor de talent, mi-a oferit cu dedicație volumul „Chopin poetul pianului” pe care abia îl tipărise. Astfel încât, „duminica Chopin” de la Gura Humorului nu venea pe un teren viran. Dr. IOAN IEȚCU, membru al Societății Medicilor Scriitori și Publiciști din România

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: