15 martie, ziua când s-a decis:

Avem drepturi și în calitate de consumatori !

> Protecția Consumatorilor Suceava a reușit să convingă populația că nu este nici poliție, nici casă de corecție și nici agenție NASA, ci o instituție care apără drepturile consumatorilor > „O mulțime de suceveni și-au găsit în ultimii cel puțin 20 de ani rezolvarea problemelor, au obținut produse bune în locul celor neconforme sau și-au recuperat banii pe marfă, iar câteva firme care au păcălit clienții și au dovedit practici ilegale privind protecția consumatorilor s-au trezit cu activitatea suspendată” a declarat Vasile Latiș, șeful CJPC Suceava
Că s-a numit „oficiu” „inspectorat” sau „comisariat” Protecția Consumatorilor este de mulți ani o instituție puternic implicată și cu scop important în viața comunității. Sucevenii s-au educat în timp și au devenit conștienți că, atunci când interesele lor financiare și sănătatea le sunt periclitate în urma consumului de produse și servicii, au unde se plânge pentru a-și recupera banii, dar și pentru a atrage atenția și altor consumatori că o anume firmă îi prejudiciază sau un produs nu este potrivit consumului.
 

Vasile Latis

Din prea mult entuziasm, dar și dezinformați în legătură cu atribuțiile Protecției Consumatorilor, ani de zile au curs, la aceasta instituție, pe lângă reclamații pertinente, și tot felul de plângeri cel puțin hilare, care multă vreme au făcut deliciul materialelor de presă. A ajuns astfel la CJPC reclamația că într-un apartament vecin locuiesc sataniști sau funcționează un bordel la care ar merge chiar soțul sucevencei care a făcut reclamația. O altă suceveancă s-a plâns că o femeie anume dă de băut soțului și îl îmbată, iar acesta vine acasă și o bate. O altă doamnă a reclamat că i se fură ouăle din cuibar ca mai apoi să găsească mâncare gătită pe aragaz, ea locuind de fapt singură și neavând obiceiul să gătească etc. Populația a învățat însă între timp că Protecția Consumatorilor nu este nici poliție, nici ISU, nici măcar casă de corecție sau… agenție NASA. S-a demodat de asemenea și ideea că Protecția Consumatorilor umblă numai să descopere pe rafturile magazinelor și în frigiderele restaurantelor lapte acrit, brânză împuțită și fripturi râncede, deși vânătoarea de produse expirate face parte în continuare dintre preocupările curente ale reprezentanților instituției. Au intrat în grija comisarilor CJPC însă și activități noi, în ton cu realitățile și piața de consum a timpurilor actuale, cum ar fi cele legate de legislația financiar-bancară, a bunurilor de folosință îndelungată, a produselor cosmetice, a serviciilor din saloanele de îngrijire și înfrumusețare, cele privind schimbul valutar etc. În prezent, chiar dacă de destule ori verificările comisarilor specializați dovedesc și că petiționarul nu are dreptate sau că nu are documentele necesare să dovedească justețea reclamației, percepția situației s-a schimbat definitiv față de importanța și atribuțiile de control ale structurii care activează pentru protecția consumatorilor. „O mulțime de suceveni și-au găsit în ultimii cel puțin 20 de ani rezolvarea problemelor, au obținut produse bune în locul celor neconforme sau și-au recuperat banii pe marfă. Câteva firme care au păcălit clienții și au dovedit practici ilegale privind protecția consumatorilor s-au trezit cu activitatea suspendată. Produse cu termenul depășit, etichetate incomplet sau deloc, produse de valori impresionante au fost retrase de la vânzare, iar operatorii economici responsabili au fost sancționați și astfel disciplinați să respecte normele de protecție a consumatorilor” ne-a declarat Vasile Latiș, șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Suceava. De la americani ni se trage… Puțini dintre suceveni știu însă că, dacă astăzi au legea de partea lor și pot ușor să schimbe un fier de călcat cumpărat defect cu unul care funcționează, dacă pe etichete găsesc toate informațiile ce-i fac să cumpere produsul în cunoștință de cauză, toate acestea se datorează americanilor. În ziua de 15 martie 1962, în timpul mandatului președintelui american J.F. Kennedy, oamenii de pe întreg mapamondul au aflat că pot avea drepturi și în calitate de consumatori. În acea zi, celebrul președinte s-a adresat Congresului american susținând ideea a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii. Era practic începutul mișcării mondiale privind protecția consumatorilor. Aceste drepturi au stat ulterior la baza legilor specifice care au apărut între anii 1970 – 1980 în alte țări de pe continentul american și în câteva din Europa (Belgia, Franța, Germania, Suedia). În 1975, Comisia Comunității Europene adopta „Programul pentru o politică de protecție și informare a consumatorilor”, pentru ca în 1985 ONU să adopte, printr-o rezoluție, „Principiile directoare pentru protecția consumatorilor”. De 30 de ani încoace, adică din 1983, s-a hotărât ca 15 martie să fie Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. Este ziua când în întreaga lume au loc manifestări care aduc în conștiința publică importanța cunoașterii și protejării drepturilor oamenilor în calitate de consumatori. 15 martie, la Suceava Mâine, comisarii suceveni de la Protecția Consumatorilor vor fi în marile magazine ale orașului, unde vor împărți materiale informative privind legislația specifică și drepturile pe care populația le are în calitate de consumator. Este continuată și anul acesta vechea colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava în vederea organizării fazei județene a concursului de eseuri pentru elevi de toate vârstele „Alege! Este dreptul tău”, ediția a XI-a. Astfel, mâine, copiii care se vor evidenția prin calitatea lucrărilor vor fi premiați. Munca de informare a publicului din partea comisarilor CJPC Suceava nu se reduce însă doar la o zi pe an. Întâlnirile programate ale CJPC cu operatori economici și consumatori din județ, cu ONG-uri pentru protecția consumatorilor, în care se dezbat împreună teme de legislație a protecției consumatorilor, probleme zilnice, modul în care acestea pot fi rezolvate, au devenit obișnuință în fiecare an, la Suceava, Fălticeni, Rădăuți, Câmpulung, Vatra Dornei. Astfel de întâlniri s-au petrecut deja și anul acesta, în perioada 28 februarie – 13 martie.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: