În contracurent

Mai vrea Guvernul Ponta clasa pregătitoare ?

Spațiul public a fost supraaglomerat câteva zile cu repunerea în discuție a statutului clasei pregătitoare. După jumătate de an de activitate, responsabilii din Educație ar fi trebuit să iasă în presă cu analize asupra stadiului de implementare a proiectului, asupra realizărilor, a nerealizărilor și a necazurilor cu finanțarea, cu personalul, cu materialele ajutătoare, cu partea logistică.
 

În loc de acestea, a reizbucnit conflictul între susținătorii celor două variante: clasa pregătitoare să fie la școală ori la grădiniță, iar tonul l-a dat prim-ministrul Victor Ponta adresându-se ministrului educației: „trebuie să explicați lucrurile astea… cum a fost cu clasa zero, marea reformă în educație, în care de fapt a mutat copiii pentru că n-aveau loc la grădiniță, i-a mutat la școală”. Învățământ și politici publice Pentru copii, părinți și dascăli, mai importante decât alternativele devenite reproșuri la adresa fostelor guvernări ar fi fost ca micii școlari să aibă de la început tot ce le trebuie: mobilier și grupuri sanitare adecvate, educatori calificați, programe școlare, manuale și toate cele necesare. Fie la școală, fie la grădiniță. De reținut că în multe locuri din țară s-a preferat grădinița. Din păcate, lucrurile n-au evoluat pretutindeni așa cum ar fi fost de așteptat: dacă ne luăm după informațiile oferite de presă, acolo unde s-au găsit resurse financiare și bunăvoință, școlarizarea micuților a fost rezolvată mulțumitor, cu mobilier nou și obiecte de toaletă adecvate. În schimb, acolo unde primăriile au lăsat totul pe seama directorilor de școli și de grădinițe, a comitetelor de părinți, mai ales în mediul rural, s-a apelat la improvizații, așteptându-se banii de la minister sau județ. Un început dificil Greul l-au dus pe umeri dascălii, învățători și educatoare, nevoiți să-și facă orele în condiții necorespunzătoare sau improvizate: pe lângă pregătirea lecțiilor, aveau nevoie să suplinească lipsa manualelor și a materialelor didactice. Din fericire, le-au sărit în ajutor editurile care, în scurt timp, au reușit să scoată cărți desenate și colorate atractiv cu exerciții și probleme de matematici, cu elemente de limbă românească, explorarea mediului, educație pentru societate, muzică, arte vizuale, lucru manual etc. Dacă ai curajul să intri pe rețelele de socializare ori să privești la televizor imagini cu micuții învățând carte, nu poți rămâne indiferent la strigătele de ajutor pentru îmbunătățirea perspectivei acestei clase, ceea ce înseamnă că ideea clasei pregătitoare a prins, că părinții și copiii lor de șase ani sunt dornici de carte. Nevoia de carte e reală Se vede că au nevoie de sprijin și de înțelegere. De aceea, această clasă numită când pregătitoare, când clasa 0 trebuie să aibă un viitor asigurat. Iar singura certitudine le-ar putea-o oferi integrarea între celelalte clase ale învățământului primar – așadar un învățământ primar în 5 trepte ca într-o mulțime de țări occidentale. Guvernul Ponta I a făcut eforturi prin Ecaterina Andronescu, fostul ministru al educației, ca ideea clasei 0 să devină realitate, dar acum se cere continuitate. Anul 2013 nu este unul deloc ușor din punctul de vedere al bugetului, iar adăugarea unei clase în plus la schema generală de 12 clase gratuite va ridica nivelul cheltuielilor din educație cu 7-8%, în afara investițiilor, ceea ce nu e puțin la vreme de criză. Școala ne-ar putea asigura un viitor mai bun Se pare că societatea românească deja a înțeles că investiția în educație mărește șansele reușitei nu numai ale celui în cauză, dar și ale întregii comunități românești. La fel cum știința și cercetarea pot deveni cei mai importanți vectori de creștere economică, adevărate forțe de producție. Dacă această înțelegere superioară a rolului învățării a ridicat din aproape nimic țări precum Japonia, Coreea de Sud, Finlanda…, de ce n-am putea încerca și noi? Iată de ce Guvernul Ponta, Ministerul Educației Naționale și-ar putea face un titlu de mândrie din reușita clasei pregătitoare, cu atât mai mult cu cât începutul a fost făcut, deja primul lor semestru încheindu-se. Nu rămâne decât ca forurile competente să tragă concluziile, iar evoluția să beneficieze de corecțiile necesare. Tragere de inimă există.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: