Nu trebuie să fii mare mahăr ca să „consumi” calitate

Cumpărăturile on-line, în cea mai largă gamă de produse, achiziționarea de pachete turistice în urma ofertelor făcute prin broșuri și pliante sau pe internet de agențiile turistice, devin tot mai mult o obișnuință pentru suceveni.
 

Situația ar fi cât se poate de benefică și normală, dacă unele site-uri de cumpărături și agenții de turism n-ar trage reale țepe clienților lor. On-line și în broșuri, toate produsele și serviciile arată impecabil și de o calitate cel puțin rezonabilă, la prețurile direct proporționale cu oferta. Nu de puține ori însă, sucevenii care au făcut cumpărături on-line s-au trezit acasă, după ce au plătit sume considerabile, cu un laptop care nu vrea să funcționeze, un aparat foto defect, o bluză verzulie în loc de verde crud, arătând ca o cârpă prin comparație cu „minunăția“ de pe internet, cu un parfum “de firmă” a cărui aromă ține doar jumătate de oră sau cu pastile de slăbit care au ca efect cel mult 3 zile de purgații istovitoare, unele produse fiind primite abia după 3 săptămâni după ce au fost comandate. Nu sunt rarități nici turiștii care au cumpărat pachete de vacanță, la diferite prețuri, tentați de fotografiile și facilitățile prezentate de agenții, iar la destinația „de vis” au dat de camere a căror igienizare era cel puțin dubioasă, fără baie, fără aer condiționat și nici vorbă de “mic dejun inclus”. Concediu „de vis”, în condiții de azil de noapte Din păcate, prea puțini dintre clienții păcăliți astfel cer socoteală agenților economici cu care au întreținut relația comercială, în cazul în care nu primesc ceea ce au plătit de fapt. Cei păcăliți de agențiile de turism cu concedii de vis și care găsesc la fața locului condiții de azil de noapte se gândesc că dacă tot au făcut drumul la sute de kilometri depărtare de casă într-un autocar prăfuit și cu tot calabalâcul după ei, să încerce să se descurce cum pot cele câteva zile cât au de stat în vacanță. Și mai puțini dintre consumatori încearcă să restituie produsele neconforme primite acasă după ce le-au comandat on-line, de pe diverse site-uri. Cei puțini care o fac se trezesc cu un refuz sau cu tărăgănarea formalităților de schimbare a produselor sau de restituire a contravalorii lor, așa că, la rândul lor, se lasă în cele din urmă păgubași. Doar din când în când unele situații de genul celor relatate ajung să fie reclamate la Protecția Consumatorilor. „E dreptul tău ! Acționează !” În spiritul a celor de mai sus, Uniunea Europeană a lansat recent, în România, o campanie de informare a consumatorilor cu sloganul „E dreptul tău! Acționează!” Prin această campanie, UE încearcă să conștientizeze românii că au aceleași drepturi ca toți cetățenii Uniunii Europene și că nu trebuie să fii mare mahăr ca să ai parte de produse și servicii de calitate, atunci când ai plătit pentru ele. “Pentru ca aceste drepturi să funcționeze în practică, consumatorii din România trebuie să și le cunoască, să și le susțină și să știe unde să se adreseze atunci când au nevoie de mai multe informații și sfaturi”, a declarat John Dalli, comisarul european pentru Sănătate și Consumatori, pe 5 iunie, cu ocazia lansării campaniei. De 3 ani, cu ochii pe comerțul on-line Mai aproape, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Suceava îmbie de ani de zile consumatorii locali să nu stea cu brațele încrucișate atunci când se confruntă cu probleme legate de produsele și serviciile achiziționate în magazine sau comandate on-line. Vânzările de produse și servicii on-line au intrat mai mult în atenția comisarilor suceveni în urmă cu trei ani, ca urmare a repetatelor reclamații făcute de cumpărători. „CJPC Suceava s-a ocupat în tot acest interval și de reclamații venite din partea cumpărătorilor suceveni de produse de pe internet despre nereguli sesizate la cumpărarea de produse cosmetice, îmbrăcăminte, încălțăminte, telefoane mobile și care s-au dovedit întemeiate. S-au găsit nereguli și în timpul controalelor pe aceeași temă, impuse nouă și colegilor din toată țara, de Agenția Națională, și în urma cărora au fost amendați zeci de administratori de site-uri de vânzări. Li s-a imputat acestor operatori că datele despre prețul unor produse și țara de origine erau incorecte sau incomplete, că produsele aveau defecțiuni, erau păstrate în condiții improprii, iar multe dintre reclamele prin care se promovau serviciile erau înșelătoare, pentru că promoțiile nu existau în realitate, iar prețul «la ofertă» era, de fapt, prețul întreg”, a declarat Elena Oanea, șeful CJPC Suceava. Anul trecut comisarii suceveni au verificat site-urile a 10 firme urmărind dacă informațiile conținute erau cele corecte, dacă listele de prețuri ale produselor și serviciilor se interpretau corect și corespundeau cu cele din magazine, dacă informațiile în legătură cu produsele erau complete, ca și corectitudinea publicității pe site-uri. Toate cele 10 firme au fost amendate, 8 au fost nevoite să-și închidă temporar site-urile până le-au refăcut cu informații clare și reale. Bani înapoi pe un autoturism folosit, dar cumpărat „de nou” Protecția Consumatorilor Suceava a recuperat anul acesta sume importante reprezentând prejudiciul unor suceveni care au avut de furcă cu produsele aflate în garanție. De la 1 ianuarie 2012 și până în prezent, urmare a cercetării reclamațiilor care vizează comercializarea bunurilor de folosință îndelungată, consumatorii suceveni au beneficiat de măsuri reparatorii în valoare de 120.637 lei. Din această sumă, 51.081 lei (11.305 euro) reprezintă restituirea contravalorii unui autoturism achiziționat de la o reprezentanță din Suceava. Acest autoturism fusese cumpărat ca nou, dar s-a dovedit că mașina fusese utilizată anterior cumpărării. Mai mult, comisarii au descoperit că, practic, cumpărătorul reclamant era al treilea proprietar al autoturismului! Restul sumei îl reprezintă contravaloarea unor aparate electrocasnice de folosință îndelungată noi cu care au fost înlocuite cele defecte. 15 reclamații pentru produse cumpărate on-line De la începutul anului, CJPC a primit de la suceveni 15 reclamații referitoare la produse cumpărate on-line. Consumatorii au reclamat primirea unui alt produs decât cel comandat, primirea unui produs cu defecte (în special la produse electrocasnice și îmbrăcăminte), refuzul comerciantului de a accepta returnarea produsului în termenul prevăzut de normele legale, primirea unor produse la care lipsesc unele componente, nerespectarea termenului de livrare a produsului. O singură vacanță nereușită a fost reclamată anul acesta, consumatorul păcălit primind înapoi contravaloarea pachetului turistic în valoare de 9500 de lei.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: